Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockerade kontakter beter sig olika

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-05 11:03

Mina blockeringar verkar bete sig lite olika, men begriper inte riktigt varför det blir skillnad...

Exempel 1: jag blockerar ett enskilt nummer och resultatet blir det önskade:
- ingen indikation på telefonen överhuvudtaget, den uppringande får beskedet "Abonnenten du försöker nå är upptagen i telefon".

Exempel 2: Samtal från blockerade kontakter visas när de ringer. Fast då visas att "blocked" (namnet på kontakten) ringer. Vilket även ger indikation i min smartwatch. Och när jag avvisar samtalet kommer ett sms att de ringde men inte lämnade något meddelande. "brusnivån" höjs alltså, det blir en massa notifikationer och sånt. Irriterande.

Jag dubbelkollar kontakten, och det enda valet är 'unblock'.
Det enda som sticker ut lite är att de senast tillagda numren är röda (recent calls), men det var kanske från innan jag blockerade dem.

Blir det nån skillnad om det är flera nummer i en blockerad kontakt? Jag har uppfattningen att det funkat tidigare, t.e.x har appen "vem ringde" en kontakt med massa nummer.

utrustning: iPhone SE med iOS 9.3.1 (senaste)

de blockerade kontakterna är även med under "settings - phone - blocked"

Ursprungligen av oskard:

Mina blockeringar verkar bete sig lite olika, men begriper inte riktigt varför det blir skillnad...

Exempel 1: jag blockerar ett enskilt nummer och resultatet blir det önskade:
- ingen indikation på telefonen överhuvudtaget, den uppringande får beskedet "Abonnenten du försöker nå är upptagen i telefon".

Exempel 2: Samtal från blockerade kontakter visas när de ringer. Fast då visas att "blocked" (namnet på kontakten) ringer. Vilket även ger indikation i min smartwatch. Och när jag avvisar samtalet kommer ett sms att de ringde men inte lämnade något meddelande. "brusnivån" höjs alltså, det blir en massa notifikationer och sånt. Irriterande.

Jag dubbelkollar kontakten, och det enda valet är 'unblock'.
Det enda som sticker ut lite är att de senast tillagda numren är röda (recent calls), men det var kanske från innan jag blockerade dem.

Blir det nån skillnad om det är flera nummer i en blockerad kontakt? Jag har uppfattningen att det funkat tidigare, t.e.x har appen "vem ringde" en kontakt med massa nummer.

utrustning: iPhone SE med iOS 9.3.1 (senaste)

de blockerade kontakterna är även med under "settings - phone - blocked"

Är det funktionen " blockera uppringaren " i IOS du använder. Eller är det via en app - typ Truecaller. Eller kanske både och. Missade samtal är alltid röda - finns väl ett samband där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-07 07:05

Blockera som är inbyggt i iOS.

Jag har engelskt iOS och där heter det "block this caller" så det är väl samma.

Ursprungligen av oskard:

Blockera som är inbyggt i iOS.

Jag har engelskt iOS och där heter det "block this caller" så det är väl samma.

Har du markerat att den skall lägga till landskod (+46) automatiskt - eller blir det som det blir. Det kan vara en av anledningarna att den behandlar nummer/kontakter som olika ibland. Kan vara svårt att vara konsekvent i det fallet. Huruvida engelsk IOS också kan bidra skall jag vara osagt. Varför inte svenskt IOS ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-12 18:13

jag tror jag har ställt in rätt. Att det är engelskt iOS är bara för att jag vant mig vid det. Nu lade jag in numren i en blockad kontakt som betett sig OK tidigare så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-05-14 14:50

Fattar heller inte hur det här är tänkt att fungera. Händer mig titt som tätt att blockerade nummer slinker igenom.

1
Bevaka tråden