Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpläge på äldre MBP?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner att jag ska skaffa en lite mer stationär laptop, dvs en 15/17 MBP. Men är det köpläge?

Jag spanar just nu på 2011 års modell. Det är ju trots allt en 5 år gammal dator. Kan man använda den i kanske 3 år utan att den känns hopplös? (Med ssd) jag är lite orolig då för tex core 2 duo modellerna så finns det inte stöd för nyaste OS. Men det beror kanske på bytet från 32bit?

- Du skriver att du spanar på en 2011, och sen pratar du om Core 2 Duo. Får inte ihop det. Då fanns det inga modeller med Core 2 Duo.

- Men satsa på i5/i7. Strunta i C2D-modellerna – de är för gamla idag (<2010), tycker jag.

- Och frågan ifall den kan användas i tre år, är i princip omöjlig att svara på. Det beror ju på vad du ska använda den till.

- Och en faktor att fundera på är att det finns kända grafikkortsproblem på vissa 2011/12/13-modeller. Den förlängda garantin gäller 2016 ut. Se här: https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Du skriver att du spanar på en 2011, och sen pratar du om Core 2 Duo. Får inte ihop det. Då fanns det inga modeller med Core 2 Duo.

- Men satsa på i5/i7. Strunta i C2D-modellerna – de är för gamla idag (<2010), tycker jag.

- Och frågan ifall den kan användas i tre år, är i princip omöjlig att svara på. Det beror ju på vad du ska använda den till.

- Och en faktor att fundera på är att det finns kända grafikkortsproblem på vissa 2011/12/13-modeller. Den förlängda garantin gäller 2016 ut. Se här: https://www.apple.com/se/support/macbookpro-v...

Jag var nog lite otydlig, C2D är inte aktuellt. Det jag syftade på var övergången från 32-bit till 64bit vilket har gjort att dessa inte kan använda nya operativssystem. Och i den situationen vill jag inte hamna i.

Jag tänker mig att den kan användas så länge den har stöd för senaste OS från apple, så man får vara med på nya uppdateringar och annat skoj!

Tack för grafikkortsvarningarna, det hade jag glömt helt faktiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 14:16
Ursprungligen av skrotnisse92:

Jag var nog lite otydlig, C2D är inte aktuellt. Det jag syftade på var övergången från 32-bit till 64bit vilket har gjort att dessa inte kan använda nya operativssystem. Och i den situationen vill jag inte hamna i.

Jag tänker mig att den kan användas så länge den har stöd för senaste OS från apple, så man får vara med på nya uppdateringar och annat skoj!

Tack för grafikkortsvarningarna, det hade jag glömt helt faktiskt!

Alla C2D kan köra senaste 64 bits OSX 10.11 vad jag vet, det var de första generationerna Core Duo som inte hade 64-bits intruktionsuppsättning. I övrigt håller jag med vad de ovan skrivit.

Ursprungligen av tooobe:

Alla C2D kan köra senaste 64 bits OSX 10.11 vad jag vet, det var de första generationerna Core Duo som inte hade 64-bits intruktionsuppsättning. I övrigt håller jag med vad de ovan skrivit.

På apples bärbara så stämmer det, men inte angående äldre Imacs med C2D. Men det spelar ingen roll då det bara var ett exempl på produkter som är ej aktuella pågrund av saknat stöd för moderna versioner av OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 14:40
Ursprungligen av skrotnisse92:

På apples bärbara så stämmer det, men inte angående äldre Imacs med C2D. Men det spelar ingen roll då det bara var ett exempl på produkter som är ej aktuella pågrund av saknat stöd för moderna versioner av OSX.

Okej då hänger jag med (aldrig haft iMac). Men då har det alltså inget med att processorn inte skulle vara 64bit att göra utan att datormodellen helt enkelt inte stöds längre? Eller menar ni att det funnits C2D som inte är 64-bit? Sorry om offtopic men blev nyfiken, vi kan släppa det efter jag fått svar

Ursprungligen av skrotnisse92:

På apples bärbara så stämmer det...

Nej, det finns bärbara med C2D som inte kan köra nyare än 10.7. Det beror på att de har 32-bitars EFI.

T.ex. MacBook Pro från 2007.

Ursprungligen av tooobe:

...Eller menar ni att det funnits C2D som inte är 64-bit?...

Processorn är 64-bit, men EFI är 32-bit.

Räkna med tillkommande kostnad för SSD om den bara har vanlig snurrdisk idag. Med SSD och minst 8GB (helst 16GB) klarar du dig flera år till imho. Har själv en MBP 15" early 2011 med matt högupplöst (ej retina) skärm, 8GB RAM, 2,3 GHz i7 och 1TB SSD. Jag har fått byta graffekortet (=hela moderkortet) samt fläktarna. Batteriet varnar om sjunkande kapacitet men funkar hyfsat ännu.

Tänk på att utbytesprogrammet för krånglande grafikkort går ut till årsskiftet alt om det passerat fyra år sedan ursprungligt försäljningsdatum:

Ursprungligen av Apple:

Berörda modeller

  • MacBook Pro (15 tum, tidigt 2011)

  • MacBook Pro (15 tum, sent 2011)

  • MacBook Pro (17 tum, mitten 2011)

  • MacBook Pro (17 tum, sent 2011)

  • MacBook Pro (Retina, 15 tum, mitten 2012)

  • MacBook Pro (Retina, 15 tum, tidigt 2013)

Programmet omfattar berörda MacBook Pro-modeller till och med 31 december 2016 eller fyra år från det ursprungliga försäljningsdatumet, beroende på vilket som ger längst täckning.

http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

Mer info här:
http://www.99mac.se/forum/t/307555-macbook-pr...
http://www.99mac.se/forum/t/312121-apple-star...
http://www.99mac.se/forum/t/313592-frascha-up...

Senast redigerat 2016-04-20 16:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-20 15:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det finns bärbara med C2D som inte kan köra nyare än 10.7. Det beror på att de har 32-bitars EFI.

T.ex. MacBook Pro från 2007.

Processorn är 64-bit, men EFI är 32-bit.

Tack för klargörande!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-20 16:11

Som tidigare sagts, stoppa in en SSD och max 8/16Gb ram. Då kan det vara en bra dator, men då får det vara ett bra pris på datorn och fint skick. Med en beg dator äldre än 3år får man räkna med att batteriet ger upp när som helst.

Sedan kan man tillägga att det kan vara lite lurigt om maskinen _inte_ fått sitt grafik-/moderkort utbytt då det inte är särskilt säkert att Apple vill byta om det inte är något fel på maskinen just nu. Och sedan kan man ge sig på att allt rasar i början av 2017...

Tack för hjälpen hörrni. Min slutsats blir alltså att det kommer fungera bra om jag siktar på en MBP i bra skick med bytta delar för grafikproblemet.

Slänga in SSD, minst 8 GB ram och någon gång byta batteriet räknar jag med till 100%. Det fina på dessa är ju att man kan ersätta dvdläsaren med en hårddisk.

Själv har jag som sagt den matta, högupplösta skärmen (1680x1050, ej retina). Betydligt vanligare är dock de lågupplösta (1440x900). Dessa har svart kant runt skärmen medan den du vill ha har grå kant!

Tillägg: Ja, den skillnaden i upplösning gör faktiskt skillnad! Menyer, dialogrutor, ikoner - you name it - blir ett påtagligt irriterande snäpp större på den lågupplösta skärmen.

Om skärmen är matt eller blank är väl sedan mest en fråga om vana, tycke och smak. Gillar matt då jag inte haft något annat sen min PB190...

Senast redigerat 2016-04-22 09:02

Mbp

Ursprungligen av skrotnisse92:

Jag känner att jag ska skaffa en lite mer stationär laptop, dvs en 15/17 MBP. Men är det köpläge?

Jag spanar just nu på 2011 års modell. Det är ju trots allt en 5 år gammal dator. Kan man använda den i kanske 3 år utan att den känns hopplös? (Med ssd) jag är lite orolig då för tex core 2 duo modellerna så finns det inte stöd för nyaste OS. Men det beror kanske på bytet från 32bit?

Sj har jag en 2011 mbp med samsung ssd256gb och 16gb ram vill uppgradera till mbp retina kom med bud ?

1
Bevaka tråden