Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att skriva och hardcodea subs ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Letar efter en enkel app för att skriva subs och sen kunna hardcodea dom direkt på filmen.

Alltså om man kunde spela upp filmen och samtidigt pausa och skriva in översättningen och sen så spar den det på filmen.

Finns detta?

Så man slipper görs .srt filer i ordbehandlaren.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2016-03-22 14:48
Ursprungligen av jurassic579:

Hej.

Letar efter en enkel app för att skriva subs och sen kunna hardcodea dom direkt på filmen.

Alltså om man kunde spela upp filmen och samtidigt pausa och skriva in översättningen och sen så spar den det på filmen.

Finns detta?

Så man slipper görs .srt filer i ordbehandlaren.

Subler kanske?

Edit: Glöm vad jag skrev. Missförstod.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-22 17:14
Ursprungligen av odis:

Subler kanske? …

Nära, Jubler

Varför, varför, varför man vill hårdkoda subs förstår jag mig dock inte på...

Handbrake kan nog oxå bränna in subs, men utifrån färdiga filer.

Varför?

Jo, för att jag har filmat en film på min dotter och vill enkelt kunna dela den till några amerikanska vänner på facebook så dom förstår. Jag är också lat i just det här fallet och skulle vilja göra det på ett enkelt sätt, helst från telefonen eller osx app.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-22 19:07

Förstår fortfarande inte... Jo, jänkare vet inte hur man slår på subs/CC. Jag skrattar och börjar förstå...

Två tips, både Vimeo och Youtube har funktioner för att lägga in subs. Men då tvingas Mr. John Doe att klicka på [CC] knappen.

https://support.google.com/youtube/answer/273...
https://vimeo.com/help/faq/managing-your-vide...

Ursprungligen av jurassic579:

Hej.

Letar efter en enkel app för att skriva subs och sen kunna hardcodea dom direkt på filmen.

Alltså om man kunde spela upp filmen och samtidigt pausa och skriva in översättningen och sen så spar den det på filmen.

Finns detta?

Så man slipper görs .srt filer i ordbehandlaren.

Du kan ju använda iMovie.

Ursprungligen av reboot81:

Förstår fortfarande inte... Jo, jänkare vet inte hur man slår på subs/CC. Jag skrattar och börjar förstå...

Två tips, både Vimeo och Youtube har funktioner för att lägga in subs. Men då tvingas Mr. John Doe att klicka på [CC] knappen.

https://support.google.com/youtube/answer/273...
https://vimeo.com/help/faq/managing-your-vide...

Suck. Jag vill bara göra det enkelt för folk som inte är teknikintresserade och att bara kunna posta en video direkt på deras facebook utan youtube eller nått och att den ska vara med subs.

Varför måste folk på detta forum alltid ifrågasätta varför man vill något? Skit i att svara istället. Jag kunde inte bry mig mindre om vad du personligen tycker.

Ni andra, tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-22 20:09

Bara för att du inte får exakt de svar du förväntar dej/vill ha behöver du inte be andra att låta bli att skriva. De KAN ha en bättre lösning. Speciellt om man tittar på ditt första inlägg, jag trodde du skulle bränna text på (kommersiella) långfilmer för eget bruk. Efter ditt inlägg #4 blev det mycket klarare och lättare att förstå vad du vill göra. Men att skriva att folk ska skita i att svara tycker jag är fel. Låt bli att läsa de svaren istället

Ursprungligen av kenjon:

Bara för att du inte får exakt de svar du förväntar dej/vill ha behöver du inte be andra att låta bli att skriva. De KAN ha en bättre lösning. Speciellt om man tittar på ditt första inlägg, jag trodde du skulle bränna text på (kommersiella) långfilmer för eget bruk. Efter ditt inlägg #4 blev det mycket klarare och lättare att förstå vad du vill göra. Men att skriva att folk ska skita i att svara tycker jag är fel. Låt bli att läsa de svaren istället

Det är inte svaren utan inställningen och det är tyvärr mycket så här kan jag tycka. Jag frågar en fråga och blir ifrågasatt VARFÖR jag vill göra så över huvud taget eller att någon har en personlig åsikt om att dom inte gillar alls att man ska göra så.

Är det något i denna värld man lärt sig är det att alla vill lösa saker på sitt sätt men jag tyckte min fråga var rätt klar. Men det är mycket pga denna inställning här som forumet tyvärr blivit dött. Folk orkar inte med.

Och ja, sen förtydligade jag det och då trodde jag att det var fine. Men tydligen inte och det är det jag blir irriterad på.

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-03-22 21:27

Om man förstår varför någon vill göra något kan man oftast ge ett bättre svar. Inget att bli upprörd över.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-22 22:43

Du har fått ett par alternativ av mig (Youtube är nog det enklaste), samtidigt ifrågasätter jag inbränning, med en
Klart du ska göra som du vill. Jag ifrågasätter, därför att inbränning är skit sett ur teknisk och estetisk synvinkel. Och för att jag inte är i dina skor. Inte för att irritera dig.
Det jag skriver kan du läsa eller blankt strunta i om du vill.

När du bränner in tar du kontroll över hur texten visas, proportionerligt mot bildstorleken.
Kanske ser fint ut på en dator, men ska det ses på en 4" skärm, 13" laptop eller en 75" TV?

Youtube erbjuder en smidig lösning för att skriva in texter, men vill man ladda ner filmen så följer inte texten med utan den får man ladda ner separat. Sen kan du alltid bränna in texten i filmen om du vill.

Här är lösningen för folk som är för lata för att klicka på undertexterna på youtube:

yt:cc=on

Lägg till den som etikett (eng tags) på valfritt klipp och texten sätts på av sig själv. https://youtu.be/nsTrcipKBcg?t=1m0s. Funkar fint på FB, provade att posta en youtubelänk i ett inlägg och texten startade automagiskt.

Aegisub

Ursprungligen av jurassic579:

...blir ifrågasatt VARFÖR jag vill göra så över huvud taget eller att någon har en personlig åsikt om att dom inte gillar alls att man ska göra så...

Att man analyserar syftet, att den valda metoden ifrågasätts, att alternativa förslag presenteras - det bör vara det normala förfarandet på forumet, anser jag.

Om man inte vill ha den inputen från övriga medlemmar, så tycker jag att man ska berätta det redan när man ställer frågan.

1
Bevaka tråden