Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .

min skall in till kullander...skall bli skoj och se på förändringen

Efter läst alla trådar.. blir det som nr man läser om sjukdomar att man själv tror sig ha alla
Jag vet inte om jag har fel på min burk.. men den låter VÄLDIGT mkt när den spinner upp i varv så mkt att de som pratar i telefon med undrar om jag damsuger, nu har jag satt den bakom en vägg i ett annat rum men den hörs igenom ändå.

Jag ringde Apple Support idag och kollade och får lämnain min här i Borås på Office så fixar dem det, de nya G5:orna är inga problem med menade han jag pratade med så det är åtgärdat .. så det vore ju dumt att inte ha inne sin för reperation när man ändå kan...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 12:39

Nu är G5:an tillbaka. Vilken skillnad det blev!

Det frenetiska blippandet under uppstart och i många program är i princip borta. Det lät mest under uppstarten tidigare, och visst kan det fortfarande höras men mycket mycket svagt. Tidigare hörde man det från rummet bredvid.

Fläktarna låter betydligt mindre nu. Nu är maskinen riktigt tyst och trevlig att ha här hemma. Ljudnivån är ganska snarlik min gamla G4/400 som jag tystat ned enligt konstens alla regler, även om de arbetar på lite olika frekvens ljudmässigt. Nu känns datorn fullt acceptabel, hoppas bara att det förblir så (aldrig mer hardwaretest ).

Ja, 2 fläktar är utbytta också utöver de som sitter i PSUn. Stor skillnad nu, verkligen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 12:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nu är G5:an tillbaka. Vilken skillnad det blev!

[snip]

Ja, 2 fläktar är utbytta också utöver de som sitter i PSUn. Stor skillnad nu, verkligen.

Härligt!

Vilka två fläktar bytte de?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 13:10

Framför övre CPUn
Framför PCI-bryggan.

Tyvärr glömde jag att fråga vilken PSU-revision det blev till sist. Får fråga Urban om det vid något tillfälle.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 13:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
men den låter VÄLDIGT mkt när den spinner upp i varv så mkt att de som pratar i telefon med undrar om jag damsuger

Det känner man ju igen.

Min flickvän sa senast igår när jag låg på soffan (3m+ från datorn, utan fri sikt) och pratade med henne i telefon att "jag hör din dator" med en inte allt för positiv ton. Lät som att det var tjejspråk för "stäng av bullermaskinen".

fast - det är kanske inte våra burkar det är fel på det kanske är våra flickvänner

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Det känner man ju igen.

Min flickvän sa senast igår när jag låg på soffan (3m+ från datorn, utan fri sikt) och pratade med henne i telefon att "jag hör din dator" med en inte allt för positiv ton. Lät som att det var tjejspråk för "stäng av bullermaskinen".

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Det känner man ju igen.

Min flickvän sa senast igår när jag låg på soffan (3m+ från datorn, utan fri sikt) och pratade med henne i telefon att "jag hör din dator" med en inte allt för positiv ton. Lät som att det var tjejspråk för "stäng av bullermaskinen".

svårt att veta vart gränsen går för att vara tyst dator el inte, men tyst kan man inte säga att den är eftersom den surrar upp väldigt ofta och väldigt länge.
Jobbar jag i Photoshop el Cubase så går fläktarna hela tiden .. vilket inte kan vara rätt.
Sen om detta är ett garantiproblem el inte vet jag ärligt inte.. men jag får ju ny PSU samt fläktar så varför inte .. kan ju inte bli sämre hoppas jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
fast - det är kanske inte våra burkar det är fel på det kanske är våra flickvänner

Men t.o.m min hund reagerar ju på datorn

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 13:37

Hur varmt har ni det där hemma grabbar?

Min maskin spinner sällan upp av Photoshop, FCP, spel eller annat. Men jag är inte den som vill ha det varmt omkring mig å andra sidan. 18-19 °C räcker utmärkt.

Hon spinner ju upp då och då helt klart, men bara när man pressar henne. Lite skilland om man sitter i nåt ljudprogram och trixar hela dagarna mot att småjobba lite förstrött i olika program dock.

Tur att man är singel för tillfället. Annars skulle det väl bli ett jävla liv över hur kyligt jag har det här.

Om jag skulle glömma stänga fönstret så att på morgonen när jag startar och datorn är kall så startar den oftast inte.. den surrar upp och bara står och spinner men kommer aldrig till ngn inloggnings sidan eller så händer ingenting.
Efter 4-5 omstarter så är den på fötter igen..

händer bara när den är .: Kall :.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 13:48

Ojdå. Låter inge vidare. Hur kallt har du i rummet när det sker?

Den har ju trots allt en driftstemperatur som är specad till 10-35 °C.

jag har 19-20 grader...

men - till och med när jag tar en mapp och stuffar (stuffit) så "lyfter" bettan och faktiskt - låter som en tyst dammsugare :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:18

Jasså? Testade att packa en 500mb mapp här. Fläktarna rusade aldrig igång. :rolleyes:

Körde iofs. inte mer än Safari, Mail, iChat, iCal och iTunes samtidigt då...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 14:20

Apropå det där med temperatur.

Jag brukar köra ThermographX hemma, men jag har konstaterat att de enda sensorer som ger utslag (läs ändras) är Drive Bay och U3 Heatsink. Jag har heller ingen sensor på mitt Radeon 9800 Pro. Väldigt dåligt för ett så dyrt kort.

Ni andra som har G5, har ni samma problem? Att det bara är två sensorer som funkar, alltså. Jag har en 2x2 GHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 14:26

Alla sensorerna fungerar. Men det är väl egentligen bara vid Drive-bay och Heat-sink som stora temperaturförändringar sker. Utöver den temperaturökning som givetvis blir vid uppstart förstås vid alla sensorer om datorn var kall före start.

För du har väl värden även på de andra sensorerna? Bara att de inte varierar utan håller sig stabilt på samma värde?

Ett par av sensorerna visar ju ingångsvärden för luftintag framför CPU tex. och bör därför ligga vid rumstemperatur som exempel. Och sålänge du inte ändrar temperaturen i rummet hastigt ser du heller ingen förändring.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
För du har väl värden även på de andra sensorerna? Bara att de inte varierar utan håller sig stabilt på samma värde?

Jag har värden på alla, ja. Men värdena förändras öht inte. Värdena är det samma när jag startar datorn som 6 timmar senare med full last på procsessorerna (RC5-knäckning) och spelande. Är inte det lite konstigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:07

Det är ju främst komponenter såsom CPU, hårddiskar, minnen, grafikkort osv. som ändrar temperatur. De felsta givarna sitter integrerat i fläktarna och reglerar dess varv utifrån tex. intagsluftens temperatur. Hårddiskens givare sitter ovanför diskarna, och CPUns heatsink givare är integrerad i CPUn. Dessa båda givare är de som kommer få mest varierande värden då temperaturen i dessa komponenter ändras.

Givaren bakom den optiska enheten skulle tex. kunna ändras om du satte igång och tokbrännde DVD-skivor en lång stund. För att ändra värdet hos givarna i fläktarna före CPU:erna får du nog ta till andra medel. Ogräsbrännare? Svetsa framför datorn? Ställa en värmefläkt vid luftintaget? Rikta datorn med fronten mot rummets element eller något annat klyftigt.

Jag satt och undersökte vad alla konstiga fläktbeteckningar stod för och var i maskinen de satt förut, mest på skoj. Jag har dock förträngt några av placeringarna sedan dess. :rolleyes:

Och som svar på din fråga:
Nej, det tycker jag inte. Du skall nog vara glad att temperaturen i datorn ändras så pass lite för de flesta av komponenterna som den gör. Det är ju hela tanken bakom G5:ans konstruktion, att de enskilda komponenternas (avdelningarnas) temperatur påverkar varandra så lite som möjligt och kyls separat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 17:38

okej, jag ska prova att släppa in Kung Bore hemma (öppna balkongdörren). Om jag låter minusgraderna rusa in i rummet så borde det rimligtvis ge utslag på sensorerna, right?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 17:53

Teoretiskt sett ja... datorn är ju dock endast byggd för att klara 10 °C som kallast. Kan se framför mig hur de heta komponenterna får en smärre chock av den hastiga temperaturförändringen och går i bitar, den ena kretsen efter den andra.

jag har faktiskt testat med att ha datorn med fronten mot balkongen - med öppen dörr - och typ 0 grader...men ingen skillnad på fläktar etc. datorn borde känna av att det kommer in "kallare" luft och stänga av fläktarna helt

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 18:25

Ja, man kan ju använda den som värmeväxlare. Anslut en huv med ett ventilationsrör till G5:ans front och låt den suga in luft utifrån som den värmer till rumstemperatur innan den blåses in i rummet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-14 23:17

Okej, jag tvivlar på att det står riktigt rätt till. Men frågan är om det är mjukvaru- eller hårdvarufel.

Operation "Kung Bore" visade att sensorerna inte har "fastnat" iaf. MLB Inlet gick ner till 11°C, istället för de normala 20°C.

Men problemet kvarstår. Det är fortfarande bara Drive Bay och Heatsink som ändrar sig. MLB Inlet står kvar på 11° efter ca 4 timmar. Det köper jag inte riktigt.

Jag bifogar bilder så att ni ser vad jag talar om.

Max är de temperaturer som den brukar ligga på. Min hade samma siffror innan operation "Kung Bore".

Varför uppdateras inte sensorerna?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-15 08:59

På G5:an på jobbet är det helt andra värden, men det är bara Drive Bay och Heatsink som ändras där med. Men "CPU A" och "CPU B" ligger ca 20° högre medan heatsink verkar stanna vid 56°.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-16 16:32

nä - nu trillar jag av stolen

har bara trixat med G5an och hörlurar tidigare - har inte haft mycket tid till musik...

men har i helgen satt ihop mixer - PA - syntar och väntar på ett Firewire Audiophile. För att köra lite musik genom PAt kopplade jag minitele i hörlursporten på G5an och kopplade in i mixerbordet (behringer eurorack) och vad för jag höra? jo, regelbundet knaster - i samma takt som PSU-fläkten...så fort som jag rör musen - framkommer ett annat knaster OCH tar jag tag i ett fönster och flyttar el .re-size'ar då försvinner knastret till "fördel" för ett tredje tystare ljud "flärpande" liksom

what the f***k!?!?!

:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-18 20:56

Ja, det är ju detta som har diskuterats åtskilliga gånger i den här tråden. Har du inte följt inläggen?

Stäng av NAP så blir du av med oljuden. Lämna in maskinen och få en ny PSU monterad och se till att servicefirman undersöker pipljuden innan de anser att maskinen är klar. Det kan hända att de får byta PSUn två gånger ex.

NAP? Vad är det??

jo - jag har följt det...men inte vetat om att jag "led" av det det uppdagades inte förrän jag kopplade in lite fetare utrustning...

när jag kör ifrån ibook'en är det tyst

nåväl - det blir väl byte av PSU'n och jag skall säga till att dom måste testa "quirk"-ljuden

txs

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-18 22:57

Du blir av med pipljuden genom att installera CHUD-tools. Det finns att ladda ner på Apples downloadsida (sök på CHUD) och är ett programpaket för utvecklare med anknytning till macens hårdvara. I paketet ingår en inställningspanel (Systeminställningar: Hardware). Där kan du stänga av funktionen NAP, som är en vilofunktion för processorerna. Vid låg belastning justeras spänningen till processorn från PSUn varvid dessa ljud uppkommer i form av störningar. Genom att stänga av funktionen (NAP) brukar ljuden försvinna helt.

Genom att byta ut PSUn minskar störningarna markant. Jag har själv att höra dem på min maskin, men anar att de finns där om än mycket lågt. Jag störst inte själv av dem längre, men om jag arbetade med ljudproduktion skulle jag nog fortsätta med NAP avstängt för att vara på den säkra sidan. Den här typen av störningar brukar ju i regel vara baserade på ett slags jordfel och kan säkert byggas bort av den erfarne ljudteknikern om man så vill. G5:an är ju knappast ensam om att ha dessa problem.

ok thx - har dock aldrig varit med om dessa ljud tidigare...

läste dock tidigare att ngn som testat CHUD att datorn gick på högvarv hela tiden...

med ett externt firewire-ljudkort borde ljuden inte finnas kvar :rolleyes:

Bevaka tråden