Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail 9.2 ”Hämtar mail” som inte finns?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterade till El Capitan för drygt en vecka sedan och det mesta har funkat bra, men mail håller på med en underlig aktivitet som inte resulterar i någonting.
Allra längst ner i vänsterspalten står det ”Hämtar mail 885 av 2400”. Just nu alltså.
Båda siffrorna ökar efterhand och den blå ”hämtningsstapeln” står i princip konstant på ca 40%.
Alla ”riktiga nya mail” kommer in till respektive inbox som dom ska.
Vad är det som händer – eller inte händer?
Är det en synkning – mot tex iCloud – som pågår?
För jag har absolut inte 2400 olästa mail på väg in.

Jag fick tipset att fimpa Mail och köra Airmail2 istället, men det får jag inte att fungera alls.
Går det att exportera Mails kontoinställningar för respektive mailadress och importera dessa till Airmail2?
Om Ja – var och hur?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-03 17:17

Jag antar (och hoppas) att du kör IMAP4. Då kan det bli så. Kanske att de har ändrat på databasstrukturen i Mail, eller din fil kanske har blivit korrupt. Det står ju inte att den hämtar 2400 nya mail, bara att den hämtar 2400 mail
Ge den den tid den vill ha så blir det nog bra sedan.

Tack för svaret kenjon.
Jag tänkte ungefär likadant, men mängden som ”ska hämtas” ökar allt eftersom. Mycket underligt.
Har startat om datorn flera gånger och hållit ner alt+kringla+p+r (om det nu ens gör någon nytta i El Capitan) utan framgång.
Det bara tuggar på.
Tills jag skrev det här inlägget! När jag strax därpå startade om så försvann ”hämtningarna” och har inte dykt upp igen sedan dess.
Kanske skrämde jag Mail genom att skriva inlägget?! Nåja.
Eller så håller det på och hämtar i bakgrunden utan att tala om det för mig. Stealth mode...
Lika skumt alltihop. Men nu slipper jag iaf irritera mig på det.

BTW. Jag kör både IMAP och POP3, lite beroende på vad jag använder mina mailadresser till helt enkelt.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

...och hållit ner alt+kringla+p+r (om det nu ens gör någon nytta i El Capitan)...

Självklart finns den funktionen även i El Capitan. Men den är ju totalt verkningslös i det här sammanhanget. Här kan du läsa om vilka saker som påverkas av att återställa NVRAM:
https://support.apple.com/sv-se/HT204063

1
Bevaka tråden