Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptering på OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Med tanke på den pågående krypteringsdebatten angående iOS började jag fundera på funktionen "Radera alla data på iPhone efter 10 misslyckade försök att ange lösenkoden". Det jag undrar är, finns en motsvarighet till denna funktion på OS X?

Jag har Filevault på som krypterar disken såvitt jag förstår men jag hittar ingen motsvarighet till ovan nämnda funktion på OS X. Kör senaste El Capitan på min Macbook Air 2011.

  • Medlem
  • 2016-02-25 13:10

Finns inte i OS X. Men hoppas det kommer i framtiden.

Ursprungligen av Dalle:

Finns inte i OS X. Men hoppas det kommer i framtiden.

Tack för svar!

Väldigt konstigt att Apple ännu inte lagt in detta. Hoppas också det läggs till snart! Kanske Siri OCH säkerhetsfokus i OS X 10.12?

Jag tror att det har med hårdvara att göra; krypteringen i iOS lirar med chippat i iPhone/iPad och Apple gör egna mobila chip. I en Mac däremot så sitter vanliga standardchip från Intel.
Eller så är jag helt ute och cyklar. Någon som har en teori om varför inte Apples geniala krypteringsteknik är implementerad i Mac/OSX?

  • Medlem
  • 2016-02-25 16:37
Ursprungligen av Demiurgen:

... Apples geniala krypteringsteknik är implementerad i Mac/OSX?

Genial vet jag inte, just nu vägrar ju Apple skriva särskild mjukvara för att ta fram information på terroristens Iphone. Vilket väl därmed kan antas vara möjligt, annars hade nog Apple sagt det*. Vi får väl se hur det går med det.

*"Specifically, the FBI wants us to make a new version of the iPhone operating system, circumventing several important security features, and install it on an iPhone recovered during the investigation."

http://www.apple.com/customer-letter/

Edit: 99Mac har en ny artikel där följande anges:

"Apple arbetar på att utveckla nya säkerhetsfunktioner som ska göra framtida Iphone-modeller ännu svårare att bryta sig in i.
Förändringen skulle i korthet innebära att det inte längre kommer vara möjligt att installera ett nytt operativsystem på en Iphone utan att ange säkerhetskoden. Detta skulle isåfall göra att det FBI kräver att Apple ska göra inte är en möjlig lösning i framtiden, även om Apple tvingas till åtgärden i det här fallet."

http://www.99mac.se/artikel/8376-tim-cook-int...

Alltså är det idag möjligt att komma åt krypterat innehåll på Iphone även utan att man har säkerhetskoden.

Senast redigerat 2016-02-25 17:21
Ursprungligen av alix:

Genial vet jag inte, just nu vägrar ju Apple skriva särskild mjukvara för att ta fram information på terroristens Iphone. Vilket väl därmed kan antas vara möjligt, annars hade nog Apple sagt det*. Vi får väl se hur det går med det.
*"Specifically, the FBI wants us to make a new version of the iPhone operating system, circumventing several important security features, and install it on an iPhone recovered during the investigation."
http://www.apple.com/customer-letter/
Edit: 99Mac har en ny artikel där följande anges:
"Apple arbetar på att utveckla nya säkerhetsfunktioner som ska göra framtida Iphone-modeller ännu svårare att bryta sig in i.
Förändringen skulle i korthet innebära att det inte längre kommer vara möjligt att installera ett nytt operativsystem på en Iphone utan att ange säkerhetskoden. Detta skulle isåfall göra att det FBI kräver att Apple ska göra inte är en möjlig lösning i framtiden, även om Apple tvingas till åtgärden i det här fallet."

http://www.99mac.se/artikel/8376-tim-cook-int...
Alltså är det idag möjligt att komma åt krypterat innehåll på Iphone även utan att man har säkerhetskoden.

Det Apple säger är att FBI vill att de skriver en ny version av iOS för att kringgå viktiga säkerhetsfunktioner, men det betyder inte att FBI vill göra det möjligt för dem att komma åt den krypterade informationen bara rakt av. Vad man däremot har surrat om mellan Apple, FBI och i amerikanska medier är (så vitt jag förstått) att FBI vill att Apple bland annat tar funktionen som gör att allt raderas efter ett antal felaktiga försök att gissa säkerhetskoden för att häva krypteringen av enheten.

Detsamma gäller väl också att utveckla funktioner som inte längre möjliggör att installera ett nytt operativsystem utan säkerhetskod. Du kan göra det idag på en låst iPhone (tror jag?), men i så fall förlorar du innehållet som finns på telefonen idag.

1
Bevaka tråden