Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Google Software Update kapat apples egen uppdatering?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge varit misstänksam mot Google Software Update, men kan tyvärr inte vara utan Google av andra anledningar.

Nu när jag uppdaterade min iPhone senast kollade jag trafiken samtidigt och letade efter vad iTunes plockade hem men kunde inte hitta något. Däremot såg jag att processen Google Software Update verkade göra hela jobbet istället, inklusive trafiken mot Apples servrar. Jag har svårt att tänka mig att Apple skulle släppa ifrån sig detta till Google frivilligt, så jag blev orolig för att jag fått in någon process i min maskin som låtsas vara Google Software Update. Tyvärr hittar jag inte någon bra info om det på nätet, då bruset kring missnöjet med Google Software Update i allmänhet är så stort så det jag letar efter inte dyker upp.

Har någon av er andra här sett detta tidigare?

Jag kör nu på en Retina MacBook Pro med OSX 10.11.2(men ska uppdatera så snart jag vet vad ovan beror på) och har iTunes 12.3.2.35 samt en iPhone 6.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2016-02-22 17:37

Här har du svaret.. och hur du tar bort det ifall du tycker det är jobbigt...

http://applehelpwriter.com/2014/07/13/how-to-...

Ursprungligen av DarKMaN:

Här har du svaret.. och hur du tar bort det ifall du tycker det är jobbigt...

http://applehelpwriter.com/2014/07/13/how-to-...

Tack, men tyvärr är det dock inte svaret på min fråga, då detta är en av de artiklar som bara talar om hur man avinstallerar Google Software Update, det är ju dessa man hittar massor av om man googlar runt.

Jag vill ju veta hur processen kan ha varit ansvarig för att ladda hem 2,41 GB med app-uppdateringar till min iPhone via iTunes(bla iMovie, Keynote, Pages och Garageband). Om detta är en Malware av någon sort tror jag inte det räcker med att avinstallera Google Software Update utan mer info behövs. Dessutom så verkade inte App Store i iPhonen tycka att de apparna var uppdaterade när jag redan synkat mot iTunes, utan de laddades åter ner från nätet direkt i iPhonen, så något är inte riktigt som det ska här.

Kanske ska tillägga att jag nyss haft min dator med mig på en två månaders resa i Asien och jag har varit uppkopplad mot diverse osäkra nätverk, vilket jag är medveten om att det är ett riskbeteende, men det var antingen det eller att vara offline som var alternativet då.

Det är väl Little Snitch som rapporterar fel app.
Alla servrar som syns är Apples.

Ursprungligen av keptang:

Det är väl Little Snitch som rapporterar fel app.
Alla servrar som syns är Apples.

Det skulle ju kunna förklara en del, men har aldrig hört talas om det tidigare. Då skulle ju Little Snitch vara helt uselt i sånt fall

Detta är den path som Little Snitch listar för processen: /Users/stefanloorits/Library/Google/GoogleSoftwareUpdate/GoogleSoftwareUpdate.bundle/Contents/Resources/GoogleSoftwareUpdateAgent.app/Contents/MacOS/GoogleSoftwareUpdateAgent

Tror fortfarande att det är Little Snitch som rapporterar fel oavsett vilken app den säger rapportera för.
Finns ingen anledning för Google Software Update att ladda ner massa saker från Apples servrar.

Ursprungligen av keptang:

Tror fortfarande att det är Little Snitch som rapporterar fel oavsett vilken app den säger rapportera för.
Finns ingen anledning för Google Software Update att ladda ner massa saker från Apples servrar.

Håller verkligen med, det var därför jag blev orolig.

Har någon annan här någon erfarenhet av att Little Snitch kan missta sig på detta viset?

Ursprungligen av reinventor:

Håller verkligen med, det var därför jag blev orolig.

Har någon annan här någon erfarenhet av att Little Snitch kan missta sig på detta viset?

Fick nu chansen att prova igen, då Facebook och Twitter just uppdaterades och nu rapporterar Little Snitch iTunes som process så som det ska vara...

Det är inget att oroa sig över, en glitch hos Little Snitch bara.
Ser man på deras forum så finns lite andra konstiga saker där, folk överför massa data till och från datorn och ingenting syns ibland i Little Snitch t.ex.

Ursprungligen av keptang:

Det är inget att oroa sig över, en glitch hos Little Snitch bara.
Ser man på deras forum så finns lite andra konstiga saker där, folk överför massa data till och från datorn och ingenting syns ibland i Little Snitch t.ex.

Ok, får hoppas du har rätt.

Jag vet ju att att bl.a. saker på LAN inte syns i Little Snitch som när backuper görs till min TimeCapsule mm, eller när jag överför filer mellan mina datorer, men detta var ju ett mer direkt fel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-22 20:16

Uppmärksamt av dig, men jag tror du kan vara lugn. Servrarna är legitima sådana, och de stora datamängderna är inte likställt med skadlig kod.
För nästa resa rekommenderar jag en VPN-tjänst, tex https://www.frootvpn.com/
För 4USD per månad så krypteras din trafik från dator/mobil till frootvpn's server och som därefter går ut på nätet. Cafeägaren som avlyssnar trafiken via sitt gratis-wifi kan inte utläsa ett jota av trafiken.

Ursprungligen av reboot81:

Uppmärksamt av dig, men jag tror du kan vara lugn. Servrarna är legitima sådana, och de stora datamängderna är inte likställt med skadlig kod.
För nästa resa rekommenderar jag en VPN-tjänst, tex https://www.frootvpn.com/
För 4USD per månad så krypteras din trafik från dator/mobil till frootvpn's server och som därefter går ut på nätet. Cafeägaren som avlyssnar trafiken via sitt gratis-wifi kan inte utläsa ett jota av trafiken.

Missade tacka häromdan när jag såg detta. Jag ska kolla upp alternativen bland VPN-tjänster tills nästa gång jag reser.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-08 00:32

Råkade klicka fel i LS och upptäckte följande:

Nu är det visserligen Chrome, men klicka och se nästa gång vilka servrar som matchar.

1
Bevaka tråden