Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är iPhone 5S fortfarande aktuell att skaffa sig?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har via jobbet en Sony M4 aqua dual sim som jag kör både privat och på jobb. Men den är väldigt opålitlig med täckning (vet att täckningen är bra med samma operatörer i andra telefoner och har bytt simkort.) Så överväger en egen privat mobil.

Aldrig ägt en Iphone pga prisnivåerna men Iphone 5s verkar gå att få för vad jag tycker är rimligt för en mobil.

Är den fortfarande en trevlig lur eller har den blivit seg med åren? Vet ex bekanta som har Ihpone 4 som är väldigt sega efter uppdateringar.

Senast redigerat 2016-02-14 09:24
Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag har en snabb fråga som inte är värd en ny tråd.

Jag har via jobbet en Sony M4 aqua dual sim som jag kör både privat och på jobb. Men den är väldigt opålitlig med täckning (vet att täckningen är bra med samma operatörer i andra telefoner och har bytt simkort.) Så överväger en egen privat mobil.

Aldrig ägt en Iphone pga prisnivåerna men Iphone 5s verkar gå att få för vad jag tycker är rimligt för en mobil.

Är den fortfarande en trevlig lur eller har den blivit seg med åren? Vet ex bekanta som har Ihpone 4 som är väldigt sega efter uppdateringar.

iPhone 5S fungerar fortfarande fint med iOS 9.

Ursprungligen av barbapappa_86:

iPhone 5S fungerar fortfarande fint med iOS 9.

Ok fick ett bra erbjudande så slår nog till. Är ios 9 senaste varianten?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är ios 9 senaste varianten?

Ja.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja.

Bra. Beställt en i silver nu. Hoppas jag blir nöjd

Har tyvärr kommit fram till att batteritiden är helt värdelös för min del. Körde engergisparläge direkt när jag tog telefonen ur laddaren och hade 1% kvar när jag kom hem efter jobbet, och då laddade jag den ändå vid 10 % upp till 17%. (en vanlig arbetsdag för mig Jag jag vaknar 10 går åker till jobbet strax innan 12 kommer hem vid 01 sover vid 02 jag har Peltor WS Alert XP på jobbet där jag strömmar podcast och musik)
Så det måste bli ett batteriskal för min del.
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_mophie-j...
eller budget alternativ
http://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/appl...
Jag tror det är vettigast att välja Mophies alternativ hört endel bra om dom plus att det ser ut att skydda rätt bra också.

jag är bara ute efter att kunna använda telefonen under dagen utan att behöva hålla på med om det är "värt att slösa batteri på att kika på det" tänket.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Har tyvärr kommit fram till att batteritiden är helt värdelös för min del. Körde engergisparläge direkt när jag tog telefonen ur laddaren och hade 1% kvar när jag kom hem efter jobbet, och då laddade jag den ändå vid 10 % upp till 17%. (en vanlig arbetsdag för mig Jag jag vaknar 10 går åker till jobbet strax innan 12 kommer hem vid 01 sover vid 02 jag har Peltor WS Alert XP på jobbet där jag strömmar podcast och musik)
Så det måste bli ett batteriskal för min del.
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_mophie-j...
eller budget alternativ
http://www.teknikdelar.se/mobiltillbehor/appl...
Jag tror det är vettigast att välja Mophies alternativ hört endel bra om dom plus att det ser ut att skydda rätt bra också.

jag är bara ute efter att kunna använda telefonen under dagen utan att behöva hålla på med om det är "värt att slösa batteri på att kika på det" tänket.

Låter som den behöver kalibrera batteriet.
http://www.appledystopia.com/how-to/calibrate...

Senast redigerat 2016-03-02 16:03

Batterikalibrering är bara humbug. Det handlar bara om att mätaren ska visa ca 70% när det är ca 70% lvar av batteriet. När man pratar om nivåer närmare 1% så kommer du inte långt med nån kalibrering. För övrigt så sliter dessa "kalibreringar" på batteriet och ger ingalunda någon form av längre batteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 22:00
Ursprungligen av Jonatatatan:

Har tyvärr kommit fram till att batteritiden är helt värdelös för min del. Körde engergisparläge direkt när jag tog telefonen ur laddaren och hade 1% kvar när jag kom hem efter jobbet, och då laddade jag den ändå vid 10 % upp till 17%. (en vanlig arbetsdag för mig Jag jag vaknar 10 går åker till jobbet strax innan 12 kommer hem vid 01 sover vid 02 jag har Peltor WS Alert XP på jobbet där jag strömmar podcast och musik)
Så det måste bli ett batteriskal för min del.

Nej, om du strömmar musik via bluetooth hela arbetsdagen räcker inte batteriet. iPhone 5s är nog den modell som hade sämst batteriprestanda. Blev bättre på 6:an. Annars håller luren än. Själv klarar jag mig med 5s enbart genom att inte ha så rörligt arbete, så den kan tidvis sitta i laddaren. Och extrabatteri i jackfickan...

Blir nog att beställa Mophie Juice Pack Helium har läst lite på nätet och Mophie är bland de bästa på denna typen av skal. Behöver i vilket fall ett skal till mobilen.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Blir nog att beställa Mophie Juice Pack Helium har läst lite på nätet och Mophie är bland de bästa på denna typen av skal. Behöver i vilket fall ett skal till mobilen.

Fick hem mitt Mophie Juice Pack Helium i tisdags och kan säga att jag är nöjd. Gör det den ska utan problem mobilen blev skönare att hålla i dock tyngre och större (vilket inte är oväntat ) En annan fördel är att man slipper köpa dyra apple kablar för laddning eftersom den kör med en vanlig Microusb.
Jag tycker dock det är lite stor springa mellan nedre och övre biten av skalet men man kan inte få allt för 600kr...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-12 13:23

MicroUSB är den sämsta skit de har hittat på. Vi har fått kassera flera mobiler pga glapp/lossnande microUSBkontakter.

Ursprungligen av kenjon:

MicroUSB är den sämsta skit de har hittat på. Vi har fått kassera flera mobiler pga glapp/lossnande microUSBkontakter.

Finns säkert MicroUSB portar av dålig kvalitet men jag har haft det på iprincip alla mobiler sedan 2008 och även headset, möss, tangentbord, Gpser, surfplattor och har aldrig haft problem. Sen spelar det roll vilken kabel du köper de billigaste för 5kr brukar sitta sämre. Så jag kan absolut inte hålla med dig. Att köra med en egen kontakt för laddning är dock ett av de sämre påhitten från apple som jag nu slipper. Microusb kablar har jag säkert ett 20tal liggande

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:02

Det funkar nog för privat bruk, men inte på jobbtelefoner där olika folk ska försöka koppla in laddare... en del har aldrig ens sett kontakttypen innan.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-03-19 21:32

Du kan köpa kablar till iPhone på eBay väldigt billigt. Köpte själv 6st sleavade i olikafärger för 100:-

  • Medlem
  • 2016-03-19 23:32
Ursprungligen av Exstaz:

Du kan köpa kablar till iPhone på eBay väldigt billigt. Köpte själv 6st sleavade i olikafärger för 100:-

Se bara till så att tredjepartsladdaren är säker innan köp.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2016-03-26 22:15
Ursprungligen av WiFi:

Se bara till så att tredjepartsladdaren är säker innan köp.

Jag har flera laddare original men alla är från äldre telefoner så behöver bara sladdar. Likaså har jag nog 10 samsung HTC osv orginalladdare. Jag känner att man oftast har mer brist på kablar än nät adaptrar osv.

Ursprungligen av Exstaz:

Jag har flera laddare original men alla är från äldre telefoner så behöver bara sladdar. Likaså har jag nog 10 samsung HTC osv orginalladdare. Jag känner att man oftast har mer brist på kablar än nät adaptrar osv.

OT (men en reflektion): Vilket faktiskt var målet med EU:s överenskommelse om USB-laddare. Det var inte att komma åt antalet kablar men att se till att laddarna går att återanvända eftersom det stora mängder elektronikskrot av alla laddare som bara gick att använda till en specifik mobil (eller till och med mobilmodell)

Det är därför som kravet är att laddarna ska tillåta lösa kablar eller ha mini-USB om kabeln är fast monterad i laddaren - inte att det måste sitta en mini-USB kontakt i mobilen.

Jag var väldigt fascinerad över att så få förstod att Iphone uppfyllde EU-direktivet från dag ett och till och med alltid hade gjort det eftersom Apples laddare har lösa sladdar.

Jag har nu haft telefonen sedan februari och är nöjd överlag förutom batteritiden som jag som sagt löst med ett skal. Kameran är även förvånansvärt kass speciellt på att få fokus men när man väl får det så blir bilderna ok. Jag lär fortsätta med iphone när det är dags att byta.
I alla fall om de fortfarande har lite billigare varianter kvar då lär inte vilja betala 6000kr för en telefon, sen kanske man även får hela 32 GB som insteg då
Siri på svenska är helt fantastiskt att ha när man kör bil och behöver byta låt osv (har ej blåtand i bilen bara aux) eller svara på sms vilket fungerar helt ok när det inte är något avancerat.
Rekommenderade faktiskt en 5se till en kompis som var ute efter ny telefon.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Rekommenderade faktiskt en 5se till en kompis som var ute efter ny telefon.

Heter ju bara SE, ingen 5:a. Ursäkta petigheten.

  • Medlem
  • 2016-07-12 17:15

Hur länge tror ni en 5S funkar innan den blir alltför gammal? Jag har varit så duktig nu och slarvat bort min väldigt nya iPhone 6S, och innan det så spräckte jag skärmen. Funderar på att skaffa en iPhone 5S, 16 GB, och det hamnar på 2990 kr. Men vill inte skaffa en telefon som bara inom ett år eller två blir seg och inte går att uppdatera.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag har nu haft telefonen sedan februari och är nöjd överlag förutom batteritiden som jag som sagt löst med ett skal. Kameran är även förvånansvärt kass speciellt på att få fokus men när man väl får det så blir bilderna ok. Jag lär fortsätta med iphone när det är dags att byta.
I alla fall om de fortfarande har lite billigare varianter kvar då lär inte vilja betala 6000kr för en telefon, sen kanske man även får hela 32 GB som insteg då
Siri på svenska är helt fantastiskt att ha när man kör bil och behöver byta låt osv (har ej blåtand i bilen bara aux) eller svara på sms vilket fungerar helt ok när det inte är något avancerat.
Rekommenderade faktiskt en 5se till en kompis som var ute efter ny telefon.

Kass kamera?

Den mer än tre år gamla 5s jag har nu är min första iPhone och jag var mycket förvånad över hur bra kameran är. T ex mycket bättre än i den Lumia 920 jag kom från. Många har berömt bilderna och inte trott mig när jag sagt att de är från en 5s. Är kameran försämrad på nyare tillverkade modeller?

Jag är iaf mycket nöjd och kommer stanna vid Apple under överskådlig framtid.

Ursprungligen av MultiMan:

Kass kamera?

Den mer än tre år gamla 5s jag har nu är min första iPhone och jag var mycket förvånad över hur bra kameran är. T ex mycket bättre än i den Lumia 920 jag kom från. Många har berömt bilderna och inte trott mig när jag sagt att de är från en 5s. Är kameran försämrad på nyare tillverkade modeller?

Jag är iaf mycket nöjd och kommer stanna vid Apple under överskådlig framtid.

Jag kan inte tänka mig att kameran skulle vara sämre på nyare exemplar av 5s. Är nog bara så att vi inte använder de på samma sätt eller så har vi olika krav. Jag tar ofta kort på ganska nära håll på text och små detaljer i varierande ljus. Och detta är iPhone 5s sämre på än Lumia920 lumia 640xl och Sony Aqua m4 som är de telefoner jag kört innan, i alla fall med mig bakom spakarna.
Speciellt att få fokus får ofta ta om bilderna två eller tre gånger.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Heter ju bara SE, ingen 5:a. Ursäkta petigheten.

Såvida han inte menar 5S och inte SE. Det är 50/50.....?

Ursprungligen av WiFi:

Hur länge tror ni en 5S funkar innan den blir alltför gammal? Jag har varit så duktig nu och slarvat bort min väldigt nya iPhone 6S, och innan det så spräckte jag skärmen. Funderar på att skaffa en iPhone 5S, 16 GB, och det hamnar på 2990 kr. Men vill inte skaffa en telefon som bara inom ett år eller två blir seg och inte går att uppdatera.

Detta undrar jag med, min Iphone 5 är på sluttampen nu och 5s kostar nu 2990:- hos några butiker. Är det värt att slå till? Eller bör man satsa på SE modellen?

Ursprungligen av alec3000:

Detta undrar jag med, min Iphone 5 är på sluttampen nu och 5s kostar nu 2990:- hos några butiker. Är det värt att slå till? Eller bör man satsa på SE modellen?

Skulle jag köpt idag skulle jag köpt se även om min 5s har prestanda så det räcker så kommer en Se garanterat räcka längre. Sen har den ju en bättre kamera också ?

  • Medlem
  • 2016-08-02 04:51
Ursprungligen av alec3000:

Detta undrar jag med, min Iphone 5 är på sluttampen nu och 5s kostar nu 2990:- hos några butiker. Är det värt att slå till? Eller bör man satsa på SE modellen?

Som @Jonatatatan skrev, satsa på SE-modellen. Nästan identiska specifikationer med iPhone 6S och batteritiden är märkbart bättre i SE-modellen.

Ursprungligen av kenjon:

Det funkar nog för privat bruk, men inte på jobbtelefoner där olika folk ska försöka koppla in laddare... en del har aldrig ens sett kontakttypen innan.

Samma problem hos oss och det har lett till att beredskapslurar t ex numera är en samsung glasspinne för 500:-
Efter ett tag har det försökts tvingas i kontakter åt fel håll osv, bara byta luren.

Nu har jag uppdaterat till senaste operativsystemet på min 5s och än så länge fungerar allt bra.

Ursprungligen av Sixten:

Samma problem hos oss och det har lett till att beredskapslurar t ex numera är en samsung glasspinne för 500:-
Efter ett tag har det försökts tvingas i kontakter åt fel håll osv, bara byta luren.

Ni får nog inteligenstesta folk inför anställning i fortsättningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-16 10:06

Det är en ganska liten skillnad på vilken sida som är vad på en microUSB.
Har du aldrig försökt sätta in en USB-A åt fel håll?

Bevaka tråden