Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifoga fil i mail

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en fråga gällande att bifoga fil i mail. Jag har tidigare använt outlook men har nu testat på mail. När jag bifogar filen så lägger den sig som bild i mailet. Kan högerklicka och välja visa som symbol. Då jag skickar mycket annonser och bildmaterial så är detta mycket irriterande. Har sökt efter inställningar så man manuellt slipper att göra detta men hittar inget. Vill gärna ha tips på hur Ni hanterar det

Själv så har jag majoriteten av delade dokument i Sharepoint, Dropbox etc, så jag skickar endast länkar.

Ursprungligen av Kottemannen:

...Har sökt efter inställningar så man manuellt slipper att göra detta men hittar inget...

Finns ingen synlig inställning, men det går att fixa med ett terminalkommando.

Massvis av instruktioner för detta (och även lite andra tips) hittar du här:
https://www.google.se/search?q=mac+mail+inlin...

Tillägg:
Dock med reservation för att ingen av länkarna verkar vara nyare än typ 2013-2014, så det är inte säkert att det funkar i de senaste versionerna av OS X.

Senast redigerat 2016-02-09 14:16
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 13:35
Ursprungligen av Kottemannen:

Hej, jag har en fråga gällande att bifoga fil i mail. Jag har tidigare använt outlook men har nu testat på mail. När jag bifogar filen så lägger den sig som bild i mailet. Kan högerklicka och välja visa som symbol. Då jag skickar mycket annonser och bildmaterial så är detta mycket irriterande. Har sökt efter inställningar så man manuellt slipper att göra detta men hittar inget. Vill gärna ha tips på hur Ni hanterar det

Vilket är problemet, att det är irriterande för dig själv? Då har det som sagt funnits ett terminalkommando

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool yes

för att själv slippa se bilagor direkt i mailet, men jag får det inte att funka i El Capitan! Det finns inte längre någon plist-fil i mitt användarbibliotek som heter com.apple.mail. Det går att via Terminal istället skriva till com.apple.mail-shared där andra mailinställningar sparas, men det ger ingen effekt. Själv är jag nöjd med hur Mail förhandsvisar bilagor, men någon annan kanske vill leta vidare.

Om problemet istället är att du har mottagare med e-postprogram som får svårt att spara inline-bilagor så finns det en plugin av Clive Galeni: OS X Mail Anti Inline Plugin. Det verkar välgjort där man kan slå på och av pluginen via en meny, men jag har inte testat det.

Jag håller med om tipset från barbapappa_86. Lägg filerna i molnet någonstans, t.ex Dropbox, och mejla bara länkar. Då går det snabbare att mejla också.

Eller använd ett annat program som behandlar bilagorna annorlunda. Själv använder jag Postbox.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 14:48
Ursprungligen av IngoX:

Vilket är problemet, att det är irriterande för dig själv? Då har det som sagt funnits ett terminalkommando

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool yes

för att själv slippa se bilagor direkt i mailet, men jag får det inte att funka i El Capitan! Det finns inte längre någon plist-fil i mitt användarbibliotek som heter com.apple.mail. Det går att via Terminal istället skriva till com.apple.mail-shared där andra mailinställningar sparas, men det ger ingen effekt. Själv är jag nöjd med hur Mail förhandsvisar bilagor, men någon annan kanske vill leta vidare.

Om problemet istället är att du har mottagare med e-postprogram som får svårt att spara inline-bilagor så finns det en plugin av Clive Galeni: OS X Mail Anti Inline Plugin. Det verkar välgjort där man kan slå på och av pluginen via en meny, men jag har inte testat det.

Testa:

Citat:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -boolean true

Det fungerade för mig i 10.11

Tack för Era svar, dropbox m.m använder jag i vissa fall. Men tyvärr ingen lösning som är hållbar för mig. ingoX hade däremot en mycket bra lösning via ett plugin Clive galeni. Testade och det funkade klockrent. 132kr är det absolut värt.
/mats

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 17:00
Ursprungligen av Kottemannen:

Tack för Era svar, dropbox m.m använder jag i vissa fall. Men tyvärr ingen lösning som är hållbar för mig. ingoX hade däremot en mycket bra lösning via ett plugin Clive galeni. Testade och det funkade klockrent. 132kr är det absolut värt.
/mats

Toppen! Små självständiga problemlösare skall man understödja, bra att veta att pluginet funkar. Hoppas du trots detta kan förlika dig med förhandsvisningen i Mail. Viktigaste är ju att dina mail-mottagare får det som de är vana vid!

Ursprungligen av kladda:

Testa:
Det fungerade för mig i 10.11

Det spelar ingen roll. Från man defaults: "Value must be TRUE, FALSE, YES, or NO." Och både -bool eller -boolean funkar. Men jag lyckas som sagt inte avaktivera inline-visning i Mail i OS X 10.11.3 av skälen som jag skrev i inlägg #4.

Ursprungligen av IngoX:

Toppen! Små självständiga problemlösare skall man understödja, bra att veta att pluginet funkar. Hoppas du trots detta kan förlika dig med förhandsvisningen i Mail. Viktigaste är ju att dina mail-mottagare får det som de är vana vid!

Absolut, men [b]även jag slipper förhandsvisningen vilket är toppen:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 18:47
Ursprungligen av Kottemannen:

Absolut, men [b]även jag slipper förhandsvisningen vilket är toppen:)

Nu blev jag tvungen att testa pluginet själv! Jo, du slipper se bilagorna inline medan du komponerar, men inte när de ligger i inkorg eller skickat-mapp. Som utvecklaren själv skriver:

Citat:

On what will the development focus be next, you ask?
Single task: disabling Mail app auto preview feature / when we receive attachments (or browse our sent email) we don't want them to auto preview.

Vidare kan man i mailets källkod se att den avgörande skillnaden med aktiverad plugin är att det före varje bilaga kodas med Content-Disposition: ATTACHMENT; (istället för "Content-Disposition: INLINE;). Gmails webmail hanterar båda varianterna lika och visar miniatyrbilder på sitt sätt, men det gör skillnad när jag tittar på en annan mottagande webmail (Kerio-server).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-11 11:13

Det här gäller väl bara den egna visningen på egna enheter... Och lösningarna ovan åtgärdar bara det egna problemet. I mailet skickas alla filer som bilagor (attachments) och hur det visas hos mottagaren beror på den mottagarens mailprogram/inställningar.
Jag har fått flera supportfrågor där användaren tror att det visas inline för alla mottagare, bara för att det gör det hos avsändaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-11 11:35
Ursprungligen av kenjon:

Det här gäller väl bara den egna visningen på egna enheter... Och lösningarna ovan åtgärdar bara det egna problemet. I mailet skickas alla filer som bilagor (attachments) och hur det visas hos mottagaren beror på den mottagarens mailprogram/inställningar.
Jag har fått flera supportfrågor där användaren tror att det visas inline för alla mottagare, bara för att det gör det hos avsändaren.

Det sägs ge problem för en del mailklienter när bilagan i meddelandet är kodad som inline istället för attachment. Eller så är problemet bakom tangentbordet hos mottagaren som inte kan sitt epost-program. Helt rätt, man kan aldrig veta hur ett mail ser ut hos mottagaren, de flesta kan nog välja om bilagorna visas inline eller inte oavsett kodning. Men med Anti Inline Plugin kan man få Mail att konsekvent koda alla bilagor som attachment, utan att Mail bestämmer det åt en.

1
Bevaka tråden