Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hysterisk Magic Mouse

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lider av att min Magic mouse i flertalet program zoomar hysteriskt om man nuddar den.

Försöker planera in en cykelrutt runt broarna i Götlaborg på ca 20km....i Google Maps - det går inte alls
när den ena sekunden är på gatunivå, för att i nästa visa hela norden......

Nu sitter jag och letar kommandoradsknäck för att disabla funktioner i musen...

Jag blir strax vansinnig och kastar ut musen.

Lösning?
Kommandoradshack?
ngn inställning? (jag har letat i handikapphjälpmedlen)
Ngt program?

Köpa ny hårdvara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 21:22
Ursprungligen av Sixten:

Lider av att min Magic mouse i flertalet program zoomar hysteriskt om man nuddar den.

Försöker planera in en cykelrutt runt broarna i Götlaborg på ca 20km....i Google Maps - det går inte alls
när den ena sekunden är på gatunivå, för att i nästa visa hela norden......

Nu sitter jag och letar kommandoradsknäck för att disabla funktioner i musen...

Jag blir strax vansinnig och kastar ut musen.

Lösning?
Kommandoradshack?
ngn inställning? (jag har letat i handikapphjälpmedlen)
Ngt program?

Köpa ny hårdvara?

Har du hittat Systeminställningar > Hjälpmedel > Mus och Styrplatta > knappen Musalternativ.
Där kan du justera rullningshastigheten och ändra beteendet från stötvis till traditionell.

Ändringarna sparas i plist-filen ~Library/Preferences/com.apple.driver.AppleBluetoothMultitouch.mouse.plist
Om den blivit korrupt kan du kasta den så skapas en ny med grundinställningar.

Har du något annat verktygsprogram som kan styra musbeteende installerat, typ MagicPrefs, SteerMouse eller BetterTouchTool? Kanske konflikt med det programmet?

Inget annat installerat.

Så här har det vart jämt. Många program (hej Adobe) ger zoom när man petar på musen som ett scrollhjul, längsgående.
Apples mus är fin, den tillåter ju även tvärgående rörelse som ger gester för att tex radera i mailprogrammet.

Verkar gå dåligt stänga av tjafset bara.....

Provat det du säger. Funkar inte.
Trött grinig och sur.

Musen åker i väggen snart. Hela anledningen till att jag kör Mac är att jag hatar dåliga användargränssnitt...
Kombinationen Googles värdelösa kartor ihop med Apples mus gör att man önskar galopperande tandvärk åt en massa folk...

Dags gå och lägga sig...

Dessutom, avstängt? Hur skall man då scrolla när man surfar t ex?

Senast redigerat 2016-02-08 22:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 22:40
Ursprungligen av Sixten:

Inget annat installerat.

Så här har det vart jämt. Många program (hej Adobe) ger zoom när man petar på musen som ett scrollhjul, längsgående.
Apples mus är fin, den tillåter ju även tvärgående rörelse som ger gester för att tex radera i mailprogrammet.

Verkar gå dåligt stänga av tjafset bara.....

Dessutom, avstängt? Hur skall man då scrolla när man surfar t ex?

För mig funkar rullning med Magic Mouse i Google Maps mjukt och fint, både i Safari, Firefox och Chrome. OS X 10.11.3 på gammal iMac.

Har du testat att minska rullningshastigheten? Kanske även traditionell rullning gör det enklare då rörelse bara sker så länge du har fingret på musen, du kan då liksom inte "ta sats" och skjuta iväg.

1
Bevaka tråden