Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timer på mac-datorn

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns inte på macen en enkel Timer som det finns på appen klocka på iPhone? vad kan jag använda som alternativ på datorn och som är enkel?
Använder ej kalendern. Appen påminnelser förstår jag mig inte på.....

Google

I sökfältet skriver du ex 10 min timer och söker.

Nu får du tiden som tickar.

Skitbra verktyg jag använt från och till.

Annars sök på AppStore, finns säkert fortfarande ett gäng gratis appar som du kan ha i menu raden.
Kommer inte ihåg vad jag laddade ner, och är inte nära datorn.

Ursprungligen av Borttaget:

Google

I sökfältet skriver du ex 10 min timer och söker.

Nu får du tiden som tickar.

Skitbra verktyg jag använt från och till.

Tack för tipset! Jag hittade den och den funkar http://ipadstopwatch.com/timer.html

Senast redigerat 2018-07-23 14:06
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset! Jag hittade den och den funkar http://ipadstopwatch.com/timer.html

Hah
Fungerar det för dig så är det bra

Men nu menade jag att Google själva har funktionen.

Ursprungligen av Borttaget:

Hah
Fungerar det för dig så är det bra

Men nu menade jag att Google själva har funktionen.

http://dl.dropbox.com/s/gzc6o43xh4v89f9/Screen%20Shot%202016-02-08%20at%2021.57.18.png?dl=0

Jag skulle föredra den du föreslår. I varje fall Stopwatch. Tyvärr får jag inte fram den. Har du länken?

Senast redigerat 2018-07-23 14:05
Ursprungligen av calinou:

Jag skulle föredra den du föreslår. I varje fall Stopwatch. Tyvärr får jag inte fram den. Har du länken?

Tydligen fungerar det bara på engelska Google.

Så länken fungerar inte heller om man använder Svenska.

https://www.google.se/search?q=google+timer

Ursprungligen av Borttaget:

Tydligen fungerar det bara på engelska Google.

Så länken fungerar inte heller om man använder Svenska.

https://www.google.se/search?q=google+timer

Stämmer. Jag fick byta språk för att komma åt. Jag lyckades i alla fall inte aktivera på timmarna. Markören flyttar sig inte som det ska. Det blir konstigt.

Senast redigerat 2018-07-23 14:05

@Calinou

Vill du ha ex en timme skriver du 10000 så flyttar sig siffrorna automatiskt.

Ursprungligen av Borttaget:

@Calinou

Vill du ha ex en timme skriver du 10000 så flyttar sig siffrorna automatiskt.

Jaha, man ska skriva baklänges. Jag lyckades inte skriva t ex 1 tim 17 minuter.

Senast redigerat 2018-07-23 14:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 23:16
Ursprungligen av calinou:

Jaha, man ska skriva baklänges. Jag lyckades inte skriva t ex 1 tim 17 minuter.

Njae, inte baklänges direkt. Skriv 1 1 7 så har du 1 minut och 17 sek, tryck in två nollor till så har du 1 tim 17 min.

Så här kan en adress se ut som direkt ger 10 sek på engelska google utan att ändra språkinställningar. Sedan kan man ändra till valfri tid. Lägg in den som en genväg är det näst bästa man kan göra när det nu saknas på svenska sidan...
https://www.google.com/search?hl=en&q=timer+1...

Ursprungligen av IngoX:

Njae, inte baklänges direkt. Skriv 1 1 7 så har du 1 minut och 17 sek, tryck in två nollor till så har du 1 tim 17 min.

Så här kan en adress se ut som direkt ger 10 sek på engelska google utan att ändra språkinställningar. Sedan kan man ändra till valfri tid. Lägg in den som en genväg är det näst bästa man kan göra när det nu saknas på svenska sidan...
https://www.google.com/search?hl=en&q=timer+1...

Det blev en konstig logik för mig att mata in siffrorna från höger men nu funkar det bra. Tack också för länken!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-02-09 09:49
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-09 11:37
Ursprungligen av calinou:

…vad kan jag använda som alternativ på datorn och som är enkel?…

i terminalen skriv:
sleep 3600; say Vakna! Åter till arbetet calinou!
(enter)

Det är klart att det kan vara ett bra alternativ att ha en ikon där uppe på menyfältet på datorn som man kan aktivera direkt.
Jag hämtade appen caffeine och det lades där uppe men den är ingen timer. Hur gör man för att ta bort hela appen och inte bara ikonen?.
Sedan har jag hämtat "Alinof timer" och den passar mina önskemål. Den läggs på dockan och jag skulle vilja veta om man kan lägga den där uppe i stället. Dessutom skulle jag vilja att den syns konstant pga den försvinner när man stänger den. Det finns ingen minimeringsknapp så det blir störande att ha den på skärmen. Kanske att jag har missat någonting?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-09 12:04
Ursprungligen av calinou:

Det är klart att det kan vara ett bra alternativ att ha en ikon där uppe på menyfältet på datorn som man kan aktivera direkt.
Jag hämtade appen caffeine och det lades där uppe men den är ingen timer. Hur gör man för att ta bort hela appen och inte bara ikonen?.
Sedan har jag hämtat "Alinof timer" och den passar mina önskemål. Den läggs på dockan och jag skulle vilja veta om man kan lägga den där uppe i stället. Dessutom skulle jag vilja att den syns konstant pga den försvinner när man stänger den. Det finns ingen minimeringsknapp så det blir störande att ha den på skärmen. Kanske att jag har missat någonting?

Menutimer är kanske nåt för dig?

Caffeine:

"Beskrivning
Caffeine is a tiny program that puts an icon in the right side of your menu bar. Click it to prevent your Mac from automatically going to sleep, dimming the screen or starting screen savers. …"
google translate:
"BESKRIVNING
Koffein är ett litet program som sätter en ikon i den högra sidan av menyraden. Klicka på den för att förhindra att din Mac från att automatiskt somnar, mörkläggning skärmen eller startar skärmsläckare."

Man tar bort den som alla andra appar, markerar den och slänger den.

Ursprungligen av panther:

Annars sök på AppStore, finns säkert fortfarande ett gäng gratis appar som du kan ha i menu raden.
Kommer inte ihåg vad jag laddade ner, och är inte nära datorn.

Timebar är den som jag använder. Funkar fortfarande.
Men de verkar ha tagit bort den från appstore, synd den är fräck.
Färgar hela menuraden till den färg man valt, subtil eller inte, som en nedräkningsbar. Ligger i menuraden dessutom.

Senast redigerat 2016-02-09 22:03
Ursprungligen av reboot81:

Menutimer är kanske nåt för dig?

Caffeine:

"Beskrivning
Caffeine is a tiny program that puts an icon in the right side of your menu bar. Click it to prevent your Mac from automatically going to sleep, dimming the screen or starting screen savers. …"
google translate:
"BESKRIVNING
Koffein är ett litet program som sätter en ikon i den högra sidan av menyraden. Klicka på den för att förhindra att din Mac från att automatiskt somnar, mörkläggning skärmen eller startar skärmsläckare."

Man tar bort den som alla andra appar, markerar den och slänger den.

Tack för översättningen. Jag tog för givet utan att kolla att det var en vanlig timer. Den andra som du tipsar är det något bug med nollorna. Jag vill behålla alinof timer och vill ta bort alla andra som jag har testat. Varför finns de inte i listan hämtade filer?

Ursprungligen av calinou:

Jag vill behålla alinof timer och vill ta bort alla andra som jag har testat. Varför finns de inte i listan hämtade filer?

Om du hämtat dem från appstore så finns de i mappen Program.

Ursprungligen av panther:

Om du hämtat dem från appstore så finns de i mappen Program.

Tack, nu hittade jag. Men varför finns det 2 st mappar som heter "program". Den på dockan går bara att öppna apparna men inte ta bort dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 13:52
Ursprungligen av calinou:

Men varför finns det 2 st mappar som heter "program". Den på dockan går bara att öppna apparna men inte ta bort dem.

Den på dockan är bara en genväg. Du kan ha genväg till vilken mapp som helst i Dock.

Ursprungligen av IngoX:

Den på dockan är bara en genväg. Du kan ha genväg till vilken mapp som helst i Dock.

Tack för hjälpen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-09 21:39
Ursprungligen av calinou:

Tack för översättningen. Jag tog för givet utan att kolla att det var en vanlig timer. …

Nu är Mac App Store en relativt säker plats, men du bör nog vara mer säker på vad det är för något du installerar och kör på din dator. Caffeine är ingen säkerhetsrisk direkt, men eftersom den vägrar datorn att släcka skärmen så kan det skapa problem om man inte är medveten om det.

1
Bevaka tråden