Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på verktyg för att skapa mosaik?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-02-06 11:01

Jag söker ett program eller PS-plugin för att kunna göra mosaik föreställande en större bild av mindre bilder. Jag vill kunna välja vilka bilder som ska ingå, men det får gärna finnas en flickr- eller Googlesökfunktionalitet (typ "Använd bilder på Google i bildsökresultatet "Steve Jobs").
Resultatet ska kunna bli nåt sånt här:

Finns en del på MAS (30:- till 300+:- ) och en del äldre Mac-appar via googlesökning men om jag inte missat något så hittar jag ingen med sökfunktionen du efterfrågar.

  • Medlem
  • 2016-02-06 18:14

Jag har också googlat och har en del erfarenhet av några billiga lösningar även om det var några år sedan.
Jag kanske ska formulera om frågan:

Jag söker tips utifrån egna eller andras erfarenheter om ett program eller PS-plugin för att kunna göra mosaik föreställande en större bild av mindre bilder …

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 00:35
Ursprungligen av Baron:

Jag söker ett program eller PS-plugin för att kunna göra mosaik föreställande en större bild av mindre bilder. Jag vill kunna välja vilka bilder som ska ingå, men det får gärna finnas en flickr- eller Googlesökfunktionalitet (typ "Använd bilder på Google i bildsökresultatet "Steve Jobs").
Resultatet ska kunna bli nåt sånt här:

http://www.photomosaicmaker.com/wp-content/uploads/2013/01/micro-steve-jobs-soft.jpg

Ursäkta @Baron, det här är endast delvis egna erfarenheter:

TLDR: photo mosaic från http://cfxsoftware.com/products/photo-mosaic/ eller Andreamosaic

Under mina efterforskningar för ett bra mosaikprogram för OS X har jag aldrig stött på PS-plugin, ej heller möjligheten att använda bilder från externa källor.
Det är skralt med mosaikprogram, speciellt för OS X. Andreamosaic är gratis och fungerar på OS X, men det är ett Win-program i grunden. Fungerar för mig, men man får hålla sig till simpla sökvägar såsom Z:\Volumes\enhetX\bild.jpg. Gratis och funktionsrikt. Jag har skummat igenom MAS på Mosaikappar, och vad jag kan se erbjuder ingen av dem alla de funktioner jag anser behövs för att skapa en bra mosaikbild. Tex hur ofta en bild får användas, om den kan roteras osv.
Enda(?) undantaget är photo mosaic från cf/x ag (280kr om man köper genom appen från deras hemsida), som är riktigt funktionsrikt.
Boris Mazaika-appar bör man undvika i MAS och istället kika på hans fristående app som finns här som demo.(50USD) På rak arm kan jag inte säga vad som skiljer OS X versionen från dess föregångare för windows, vilken jag kan rekommendera om man vill göra extremt stora mosaiker i gigapixeldimensioner.
Värt att notera är att varken Mazaika eller Andreamosaic erbjuder annat än kvadrater/rektanglar placerat som stora pusselbitar, i kontrast till photo mosaic som erbjuder "messy tiles" (se bilden högst upp här) där bilderna ligger "fritt" från rutnät, varierande storlek/form på enskilda tiles och med viss rotation. Mazaika kan inte skapa en sådan bild som du visade ovan med olika bildstorlekar.

Till min stora besvikelse så var samtliga appar på http://www.mosaizer.com/index.htm windowsprogram men ville ändå nämna dem. De har ju en Legoaizer…

Exempel från Mazaika:

samma bild från photo mosaic med "blend":

EDIT: Att göra en mosaik av en bild, där både småbilderna och den stora är tydlig är svårt. Flera gånger har jag valt att göra "Mazaikabilder" och lagt den ovanpå originalet i PS och därefter suddat ut Mazaikabilden så att ansikten syns tydligt.

  • Medlem
  • 2016-02-07 18:07

Lysande @reboot81 !

  • Medlem
  • 2016-02-07 18:18
Ursprungligen av reboot81:

TLDR: photo mosaic från http://cfxsoftware.com/products/photo-mosaic/ eller Andreamosaic

Jag sneglade på den där innan jag postade frågan och tyckte att det var det bästa jag kunde hitta på egen hand utan att testa. Så det var ju kul att du förde fram just den.
De verkar ha fler användbara appar.

Senast redigerat 2016-02-07 19:28

Den översta bilden har väl genomgått en hel del handpåläggning då de hudfärgade bitarna är speciellt infärgade? Antingen genom att en del bilder i förväg fått en rosa grundton och/eller att mycket manuellt arbete har lagts ner.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-08 18:59
Ursprungligen av johan_tanying:

Den översta bilden har väl genomgått en hel del handpåläggning då de hudfärgade bitarna är speciellt infärgade? Antingen genom att en del bilder i förväg fått en rosa grundton och/eller att mycket manuellt arbete har lagts ner.

Det brukar finnas som funktion i programmen, dels ljustring av färg och dels ljusstryka. Allt beroende på vilken konst man vill skapa.

  • Medlem
  • 2016-02-09 19:51

Jo, jag vet att det är trixat. Exemplet syftade mest till att illustrera typen av mosaik.

1
Bevaka tråden