Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa tillgängligt PDF

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-26 17:48

En vän till mig skall publicera ett arbete som hen skriver i Word. Är det verkligen så befängt att man skall behöva köpa Adobe Acrobat DC för att kunna skapa en PDF-fil som är tillgänglighetsanpassad? Är ju som att ta extra betalt på den stora toan med plats för rullstol! Vad vi vill få till är att dokumentet lirar med skärmläsare och att ALT-texter för bilder skrivs osv. Ser att det går att köpa en månad för 225kr, men finns det några alternativ?

Fråga två: vad bör man tänka på när man skapar en tillgänglighetsanpassad PDF?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-26 21:17

Fråga 1: Man behöver inte Acrobat DC för att skapa tillgängliga pdf-filer.

Fråga 2: Man skapar tillgängliga pdf-filer genom att skapa tillgängliga dokument, som man sedan sparar som, eller skriver ut som pdf.

Sen kan man behöva Acrobat för att rätta till fel, men för det mesta räcker det med ett tillgängligt grunddokument.

Nu har jag bara Office 2011, men på jobbdatorn har jag en nyare Windows-variant och där finns det ett inbyggt stöd för att kontrollera tillgängligheten i dokument. Fungerar hyfsat, för att inte säga tillräckligt.

Men en automattest lämnar inga garantier, utan är ett stöd för att hitta och åtgärda enkla fel.

Microsofts guide för att skapa tillgängliga Word-dokument är skriven för Windows, men tolkar jag fotnoten rätt så gäller den även Office 2016. Det finns instruktionsfilmer när man läser vidare, och det är en bra början för att lära sig om tillgängliga dokument.

https://support.office.com/sv-se/article/Skapa-Word-dokument-som-är-anpassade-för-personer-med-funktionshinder-d9bf3683-87ac-47ea-b91a-78dcacb3c66d?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

1
Bevaka tråden