Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skillnaden mellan iMovie / Final Cut pro samt frågor om klippning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Diverse frågor:

1) Ifall man ska lägga ihop små filmer på cirka 2 minuter var till 1 st film. Hur maxtid bör filmen vara?

2) Som jag förstår så ska man lägga upp filmerna i en projektmapp. Kan det inte bli svårt att hantera pga mängden? Är det kanske bättre att förhandsklippa de en och en /och sedan överföra dem till projektmappen? Hur gör man på bästa sätt tycker ni?

3) Annars är det kanske smidigare att förhandsklippa via de videoredigerings-verktyg som finns i iPhone men tyvärr går det bara att klippa i början och slutet av film men inte i mitten. Det kanske finns appar som är mer lämpliga?

4) Vad är det i stora drag som är skillnad mellan iMovie och Final Cut pro? Har tittat på videofilm på båda och dem ser ganska lika ut.....
Spelar det någon roll vilken av dessa program jag använder med tanke på vad jag vill göra?

Tack på förhand,

Ursprungligen av calinou:

1) Ifall man ska lägga ihop små filmer på cirka 2 minuter var till 1 st film. Hur maxtid bör filmen vara?

Det väljer du själv antar jag.

Ursprungligen av calinou:

2) Som jag förstår så ska man lägga upp filmerna i en projektmapp. Kan det inte bli svårt att hantera pga mängden? Är det kanske bättre att förhandsklippa de en och en /och sedan överföra dem till projektmappen? Hur gör man på bästa sätt tycker ni?

Vad menar du med "pga mängden"? Jag har som mest endast använt iMovie vilket är en enklare version av FCP. Där infogade jag samtliga filer och klipte och klistrade.

Ursprungligen av calinou:

3) Annars är det kanske smidigare att förhandsklippa via de videoredigerings-verktyg som finns i iPhone men tyvärr går det bara att klippa i början och slutet av film men inte i mitten. Det kanske finns appar som är mer lämpliga?

Om jag vore du så skulle jag importerat allt i iMovie eller FCP och editerat allt där.

Ursprungligen av calinou:

4) Vad är det i stora drag som är skillnad mellan iMovie och Final Cut pro? Har tittat på videofilm på båda och dem ser ganska lika ut.....
Spelar det någon roll vilken av dessa program jag använder med tanke på vad jag vill göra?

Är du en novis, så börja med iMovie då det inte är lika avancerat.

tack @barbapappa_86 för alla svar!. Jag har testat iMovie verktygen på en film som är 10 minuter och det kändes lite svårt att navigera och orientera sig därför är jag lite orolig att det blir rörigt när det är över 50 filmer som läggs efter varandra på klippbordet. Då är det i så fall kanske bättre att lägga upp dem successivt?

Ursprungligen av calinou:

tack @barbapappa_86 för alla svar!. Jag har testat iMovie verktygen på en film som är 10 minuter och det kändes lite svårt att navigera och orientera sig därför är jag lite orolig att det blir rörigt när det är över 50 filmer som läggs efter varandra på klippbordet. Då är det i så fall kanske bättre att lägga upp dem successivt?

Den här kan nog vara nyttig för dig:
http://help.apple.com/imovie/mac/10.1/#/movf8...

Arbetsflödet är linjärt, dvs du lägger till ett klipp, sen ett annat klipp efter det osv.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den här kan nog vara nyttig för dig:
http://help.apple.com/imovie/mac/10.1/#/movf8...

Arbetsflödet är linjärt, dvs du lägger till ett klipp, sen ett annat klipp efter det osv.

Tack! jag hade föredragit en instruktionsfilm men hittar inte.

Och du har sökt på "imovie grunder" alt "imovie tutorial" på tuben?

osv

Ursprungligen av calinou:

Tack! jag hade föredragit en instruktionsfilm men hittar inte.

Håller med tanying. Jag hittar mängder med instruktionsfilmer på youtube.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och du har sökt på "imovie grunder" alt "imovie tutorial" på tuben?

Tack för länkarna och hjälp att hitta!

1
Bevaka tråden