Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android Marshmallow sprids dåligt

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Några månader efter att Android Marshmallow släppts används systemet inte ens av en procent av Android-användare.

Läs hela artikeln här

En annan sak är att tillverkaren inte ger uppgraderingsmöjligheter för alla eller vissa av deras modeller, då det inte är Google som rullar ut dom till alla utan varje tillverkare patchar för sina modeller.

Men även om det är många som inte kan uppdatera, så måste detta ändå vara otroligt dåliga siffror.

Det skulle vara intressant att se hur stor andel det blir, om man i stället jämför med hur många som faktiskt kan uppdatera.

Varför är Android-användarna så dåliga på att uppdatera? Någon som har statistik, eller teorier?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men även om det är många som inte kan uppdatera, så måste detta ändå vara otroligt dåliga siffror.

Det skulle vara intressant att se hur stor andel det blir, om man i stället jämför med hur många som faktiskt kan uppdatera.

Varför är Android-användarna så dåliga på att uppdatera? Någon som har statistik, eller teorier?

Få användare som kan som inlägget ovan beskriver. Det är inte tillgängligt helt enkelt.

Ursprungligen av keptang:

Få användare som kan som inlägget ovan beskriver. Det är inte tillgängligt helt enkelt.

Jo, men om vi pratar om de som kan, och struntar i alla de andra.
Det framgick kanske inte tydligt nog att jag menade det, men det gjorde jag.

Hur stor andel är det då? Och varför uppdaterar inte alla som kan?

Nog samma anledning att vissa inte uppdaterar iOS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 14:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men om vi pratar om de som kan
...
Hur stor andel är det då? Och varför uppdaterar inte alla som kan?

Januari 2016 är det väldigt få som kan uppdatera till 6.0. De modeller Samsung först meddelade skulle kunna uppdateras i dec-15 är försenade, osv.

Det blir väldigt svårt att ens uppskatta hur många som kan uppdatera just nu. Andel som kan men väljer att inte göra det blir bara gissningar.

Ursprungligen av keptang:

Nog samma anledning att vissa inte uppdaterar iOS.

Men jag tycker att allt pekar på att andelen som inte uppdaterar - även om de kan - är mycket större på Android. Och därför är jag nyfiken på varför.

Låt säga att 5% (min gissning) av Android-enheterna kan uppdatera, men bara 0,7% (enligt artikeln) gör det. I så fall är det bara runt 15% av dem som kan uppdatera, som faktiskt gör det. På iOS är det väl 70-80% som har uppdaterat några månader efter släppet.

Är min gissning helt fel? Är det mer eller mindre än 5%?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 14:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag tycker att allt pekar på att andelen som inte uppdaterar - även om de kan - är mycket större på Android. Och därför är jag nyfiken på varför.

Låt säga att 5% (min gissning) av Android-enheterna kan uppdatera, men bara 0,7% (enligt artikeln) gör det. I så fall är det bara runt 15% av dem som kan uppdatera, som faktiskt gör det. På iOS är det väl 70-80% som har uppdaterat några månader efter släppet.

Är min gissning helt fel? Är det mer eller mindre än 5%?

Och jag skulle gissa, utifrån listan i mitt förra inlägg, att det bara är 1% av totala mängden androidanvändare som kan uppdatera till 6.0 januari 2016...

Men en orsak till att inte uppdatera fast man kan skulle ju kunna vara just att marknaden är så fragmenterad. Hur ska jag kunna veta när just min telefon kan uppdateras och vilka fördelar (eller eventuella besvär) det kan ge, om jag inte är särskilt intresserad? Med iOS kan jag inte missa den informationen så länge jag läser Aftonbladet...

Ursprungligen av IngoX:

...bara är 1% av totala mängden androidanvändare som kan uppdatera till 6.0 januari 2016...

Ok, i så fall är det ju 70% som har uppdaterat, och då är det ju ungefär som hos iOS. Då släpper jag min teori.

Men mycket anmärkningsvärt (nästan tragiskt dåligt) att det är så få som kan uppdatera. Men det gynnar väl telefonförsäljningen, antar jag. Fler som köper nytt oftare.
Men samtidigt måste det vara en mardröm för apputvecklare att det är så stor andel som kör gamla (och t.o.m mycket gamla) operativsystem.

  • Medlem
  • 2016-01-15 15:56

Jag har en Motorola Moto G av 3:e generationen med vanilla Android. Modellen kom i somras och Motorola står nära Google eftersom de gör Nexus. Men inte har jag fått chansen att uppdatera till Marshmallow för det. De flesta kan helt enkelt inte uppgradera därför att mobiltillverkarna slöar med att skicka ut det senaste. Man kan med fog misstänka att de hellre ser att man köper den nya modellen med senaste Android...

Tyvärr upptäckte jag ganska snabbt med Android att hade man inte bland de senaste modellerna av telefoner så fick man sällan till aldrig möjlighet att skaffa den senaste mjukvaran.

Tacka vet jag iPhone.

  • Medlem
  • 2016-01-15 20:49

Så är det i Android världen. Fick Lollipop till min Note Edge ungefär samtidigt som Marshmallow släpptes. Min Note 3 fick några månader senare och därimellan min S5. Men då tillverkare lägger sitt egna skal ovanpå så är där inget speciellt i Marshmallow som jag egentligen saknar på mina enheter. Så därför ingen hets att uppdatera för min del
Dock blev jag förvånad över Lollipop till Note 3 då fick jag nästan alla nya funktioner som kom med Note 4, snyggt jobbat Samsung

Edit: Lollipop däremot var en viktig uppdatering då det var ett helt nytt utseende med Materialdesign mm

1
Bevaka tråden