Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Å Ä Ö problem vid PDF-export i Filmaker efter uppdatering El Capitan

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-01-14 09:42

Jag har ett gammalt FileMaker Pro 8.5 som jag endast använder för fakturering. När jag uppdaterade till El Capitan så byts tecknen å, ä, ö ut till andra tecken när jag exporterar en post till pdf. Inne i Filemaker syns å, ä, ö som dom ska. Jag har provat i en massa andra program och då fungerar åäö när jag gör en pdf.
Jag har testat så mycket jag kan för att få rätt på det men kört fast. Vad kan det vara?

"Testat så mycket jag kan" - vad innebär det?

Om du berättar vad du redan har provat, så slipper du få de tipsen en gång till.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-01-14 10:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Testat så mycket jag kan" - vad innebär det?

Om du berättar vad du redan har provat, så slipper du få de tipsen en gång till.

Dåligt formulerat av mig. Jag har letat efter lösningar men inte hittat någon. Jag har letat efter inställningar i både programmet och i operativsystemet men inte hittat något. Så jag kan nog behöva även basic råd.

1. Har du installerat tillgängliga uppdateringar till Filemaker? (Det finns kanske någon 8.5.1 eller liknande)

2. Har du provat med andra typsnitt i dokumentet du exporterar?

3. Jag skulle prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om Filemaker beter sig likadant där. Om det skulle visa sig att det funkar där, så kan det med lite tur räcka med att radera någon inställningsfil hos den krånglande användaren.

4. Jag skulle också prova att göra om den senaste uppdateringen i OS X. Ibland kan det "städa upp" lite i systemet. Fast chansen att det hjälper är nog ganska liten här, för felet ligger nog i Filemaker. Men det skadar inte att prova. Ladda ner här: https://support.apple.com/kb/DL1850?viewlocal...

5. Som nästa steg skulle jag nog prova att radera Filemaker helt, och installera om. Men tänk då på att det finns en liten risk att den gamla installationsfilen för Filemaker 8.5 inte funkar i El Capitan. Så se till att ha en bra backup innan du raderar.

6. Och annars blir nog tipsen att gå tillbaka till tidigare OS X-version, eller uppgradera FileMaker.

Kolla om det har något med typsnitt att göra, Apple bytte systemtypsnitt iom El Capitan till San Francisco.

  • Medlem
  • 2016-01-14 11:33

Nedan kan man läsa i detalj om den FileMaker TS har. Det finns ingen senare (i version 8).

http://help.filemaker.com/app/answers/detail/...

Kan det ha med kodning att göra då Mac använder Unicode (UTF-8)?

Ursprungligen av alix:

...Det finns ingen senare (i version 8).

Jodå, det finns en 8.5.2-uppdatering.
http://help.filemaker.com/app/answers/detail/...
Det är möjligt att TS redan har den, men det vet vi inget om.

Tillägg:
Eftersom den uppdateringen bl.a. handlar om kompatibilitet med Leopard (10.5), så ligger det nära till hands att konstatera att Filemaker 8.x helt enkelt är för gammal för att kunna användas utan problem i El Capitan (10.11).

Senast redigerat 2016-01-14 12:45
Ursprungligen av CekariYH:

Kan det ha med kodning att göra då Mac använder Unicode (UTF-8)?

Det har jag svårt att tänka mig.

Hade hen sagt att "PDF-dokumentet ser bra ut i Macen men blir fel när man öppnar det i en PC", så skulle man kanske kunna misstänka kodning. Men här verkar ju felet synas redan i Macen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har jag svårt att tänka mig.

Hade hen sagt att "PDF-dokumentet ser bra ut i Macen men blir fel när man öppnar det i en PC", så skulle man kanske kunna misstänka kodning. Men här verkar ju felet synas redan i Macen.

Har inte använt detta program, men kan ju tänkas att man kan ställa in Språk/Kodning i det, äldre och spec. Adobe hade ju egna idéer om hur saker och ting skulle skötas. Men du kanske har rätt, va bara en tanke

Oops, va ju FileMaker, har inte detta problem i FM 13 iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-14 15:01
Ursprungligen av andder:

Jag har ett gammalt FileMaker Pro 8.5 som jag endast använder för fakturering. När jag uppdaterade till El Capitan så byts tecknen å, ä, ö ut till andra tecken när jag exporterar en post till pdf. Inne i Filemaker syns å, ä, ö som dom ska. Jag har provat i en massa andra program och då fungerar åäö när jag gör en pdf.
Jag har testat så mycket jag kan för att få rätt på det men kört fast. Vad kan det vara?

Använder du Adobe's Programvara för att skapa PDF eller använder OSX inbyggda PDF generator?

  • Medlem
  • 2016-01-14 15:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, det finns en 8.5.2-uppdatering. ...

Nej, det finns 8.5v1 och 8.5v2. Jag tolkar det som två versioner av 8.5. Sidan jag hänvisar till torde gälla vad gäller dess innehåll.

Ursprungligen av alix:

Nej, det finns 8.5v1 och 8.5v2. Jag tolkar det som två versioner av 8.5.

Ja, visst är det två versioner, men inte två helt olika saker, utan 8.5v2 är bara en uppdatering till 8.5v1. Filemaker använder alltid ett "v" i sina versionsnummer.

Hos andra företag, med mer normal versionsbenämning, så skulle det heta:
- 8.5.0 (eller bara 8.5)
- 8.5.1
- 8.5.2
- osv

Men hos Filemaker heter det:
- 8.5v1 (eller bara 8.5)
- 8.5v2
- 8.5v3
- osv

  • Medlem
  • 2016-01-14 15:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte två olika versioner. 8.5v2 är en uppdatering till 8.5v1. Filemaker använder alltid ett "v" i sina versionsnummer.

Hos andra företag, med mer normal versionsbenämning, så skulle det heta:
- 8.5.0 (eller bara 8.5)
- 8.5.1
- 8.5.2
- osv

Men hos Filemaker heter det:
- 8.5v1 (eller bara 8.5)
- 8.5v2
- 8.5v3
- osv

Okej, så sidan jag länkade till gäller alltså inte.

Ursprungligen av alix:

Okej, så sidan jag länkade till gäller alltså inte.

Att du länkar till en sida med information om Filemaker 8.5 är väl bara bra. Det är väl ingen som har påstått att den inte gäller.

Jag har inte sagt ett ord om din länk. Utan jag bemötte bara ditt påstående om att det inte fanns några uppdateringar till 8.5.

  • Medlem
  • 2016-01-14 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Du påstod att det inte fanns några uppdateringar till 8.5. ...

Förresten, jag har inte påstått det! Jag hittade bara ingen annan hjälpsida än den version som TS säger sig ha. Du lurade mig!

Nåja, ingen stor sak. Men apropå det där med "vanliga" versioner som du nämnde kom jag att tänka på dessa:

Dold text:

10.5.8 9L30 August 5, 2009
10.5.8 v1.1 9L34 August 31, 2009

10.6.3 10D573 March 29, 2010
10.6.3 v1.1 10D578 April 13, 2010

10.6.8 10K540 June 23, 2011
10.6.8 v1.1 10K549 July 25, 2011

10.7.5 11G56 September 19, 2012
10.7.5 Supplemental Update 11G63 October 4, 2012

10.7.5 11G56 September 19, 2012
10.7.5 Supplemental Update 11G63 October 4, 2012

10.8.2 12C54 September 19, 2012
10.8.2 Supplemental Update 12C60 October 4, 2012

10.8.5 12F37 September 12, 2013
10.8.5 Supplemental Update 12F45 October 3, 2013

10.9.1 13B42 December 16, 2013
10.9.1 for MacBook Pro (Late 2013) 13B3116 December 16, 2013
10.9.1 for Mac Pro (Late 2013) 13B4116 December 19, 2013

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-01-18 15:18
Ursprungligen av juanito:

Använder du Adobe's Programvara för att skapa PDF eller använder OSX inbyggda PDF generator?

Jag gör det genom Filemaker / Arkiv / "Spara/skicka poster som" / pdf. Alltså direkt i Filemaker. Men det kanske inte är Filemaker som genererar den? Hur ändrar jag mellan Adobe och OSX generatorn ifall det skulle vara detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-18 15:28
Ursprungligen av andder:

Jag gör det genom Filemaker / Arkiv / "Spara/skicka poster som" / pdf. Alltså direkt i Filemaker. Men det kanske inte är Filemaker som genererar den? Hur ändrar jag mellan Adobe och OSX generatorn ifall det skulle vara detta?

Så är det antagligen OSX inbyggda som gör det, såvida inte Filemaker har något eget på gång där.

Ursprungligen av andder:

...Hur ändrar jag mellan Adobe och OSX generatorn ifall det skulle vara detta?

Det lär inte vara Adobe.

Antingen har Filemaker byggt något eget, eller så använder Filemaker den PDF-funktion som finns i OS X. Oavsett vilket, så är det inget som du kan påverka.

Svara gärna på övriga frågor och tips du har fått, t.ex inlägg 4.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-01-18 16:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Har du installerat tillgängliga uppdateringar till Filemaker? (Det finns kanske någon 8.5.1 eller liknande)

Går tyvärr inte att installera V2 då PPC program inte stöds...

Citat:

2. Har du provat med andra typsnitt i dokumentet du exporterar?

Provade nu med Helvetica och då funkade det med åäö.

Citat:

3. Jag skulle prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om Filemaker beter sig likadant där. Om det skulle visa sig att det funkar där, så kan det med lite tur räcka med att radera någon inställningsfil hos den krånglande användaren.

Har provat i annan dator och samma problem här.

Citat:

4. Jag skulle också prova att göra om den senaste uppdateringen i OS X. Ibland kan det "städa upp" lite i systemet. Fast chansen att det hjälper är nog ganska liten här, för felet ligger nog i Filemaker. Men det skadar inte att prova. Ladda ner här: https://support.apple.com/kb/DL1850?viewlocal...

5. Som nästa steg skulle jag nog prova att radera Filemaker helt, och installera om. Men tänk då på att det finns en liten risk att den gamla installationsfilen för Filemaker 8.5 inte funkar i El Capitan. Så se till att ha en bra backup innan du raderar.

Kan inte installera om då installern är för ppc.

Citat:

6. Och annars blir nog tipsen att gå tillbaka till tidigare OS X-version, eller uppgradera FileMaker.

Senast redigerat 2016-01-20 13:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-18 16:38
Ursprungligen av andder:

2. Har du provat med andra typsnitt i dokumentet du exporterar?

Provade nu med Helvetica och då funkade det med åäö.

Vad bra, då har du ju en lösning. Byt typsnitt i din fakturamall till ett som ger åäö vid pdf-export.

Om du har en gammal installation av Filemaker som hängt med i många år kan du nog också ha kvar många gamla typsnitt som inte är helt kompatibla i OS X 10.11

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-18 16:39

Enligt ditt svar på punkt 2 ovan betyder det att det typsnittet inte kan användas då.

Jag fattar inte, går det att köra PPC appar i OS X 10.11 men det går inte att uppgradera dom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-18 17:24
Ursprungligen av CekariYH:

Jag fattar inte, går det att köra PPC appar i OS X 10.11 men det går inte att uppgradera dom?

Installationsskivan för FileMaker 8.5 var universal binary, dvs hade med version både för PowerPC och Intel-processorer. Det är nog även uppdateringen till 8.5v2 som TS försökt använda. Men troligen är själva installationsprogrammet skrivet i PowerPC-kod och kräver därmed Rosetta för att kunna köras. Rosetta var ett tilläggsprogram i OS X 10.4-10.6 för att kunna köra PowerPC-kod, men finns inte från 10.7 (valbar installation i 10.6, inte per default). Alltså har TS installerat sin version av FileMaker senast medan hen hade 10.6 och sedan har programmet hängt med genom alla systemuppgraderingar till idag.

Ursprungligen av IngoX:

Installationsskivan för FileMaker 8.5 var universal binary, dvs hade med version både för PowerPC och Intel-processorer. Det är nog även uppdateringen till 8.5v2 som TS försökt använda. Men troligen är själva installationsprogrammet skrivet i PowerPC-kod och kräver därmed Rosetta för att kunna köras. Rosetta var ett tilläggsprogram i OS X 10.4-10.6 för att kunna köra PowerPC-kod, men finns inte från 10.7 (valbar installation i 10.6, inte per default). Alltså har TS installerat sin version av FileMaker senast medan hen hade 10.6 och sedan har programmet hängt med genom alla systemuppgraderingar till idag.

Ah, då fattar jag, tack

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-20 12:59
Ursprungligen av andder:

Jag gör det genom Filemaker / Arkiv / "Spara/skicka poster som" / pdf. Alltså direkt i Filemaker. Men det kanske inte är Filemaker som genererar den? Hur ändrar jag mellan Adobe och OSX generatorn ifall det skulle vara detta?

Har du prövat byta typsnitt i filemaker innan du gör det till pdf. Ifall Filemaker använder standard system typsnitt så kanske det är där.

Ursprungligen av juanito:

Har du prövat byta typsnitt i filemaker innan du gör det till pdf...

Ja, det har han provat, och det löste problemet. Se hans svar som ligger insprängda inne i citatet i inlägg 20.

Jag har gjort en anmälan av det inlägget, och bett moderatorn bryta ut svaren ur citatet.

Edit:
Citatet i inlägg 20 är fixat nu.

Senast redigerat 2016-01-20 14:39
1
Bevaka tråden