Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir det snabbare med nyare Airport?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Airport Express av första generationen och upplever att nätverket hemma är onödigt trött. Speciellt min MacBook av första (vita) generationen laggar något oerhört ibland (man blir galen). Undrar nu om jag skulle lösa stora delar av problemet genom att köpa en nyare Airport-grej. Express, extreme, generation? Som van Mac-användare är det ju lätt att automatiskt köpa Apple-produkter, men kanske skulle jag bli lika nöjd och komma billigare undan med något annat? Vad hade ni gjort? Bor i en fastighet med fiber och har ett avtal som ger 100/100 Mbit.

PS. Bilden visar vad jag kör med nu. DS

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-13 18:59

Snabbt googlat verkar din AE stödja draft-N men din macbook bara G, dvs 54Mbit (i praktiken runt 20).
Har du testat ansluta datorn med sladd?
Men en 10 år gammal dator kan man inte förvänta sig så mycket av idag.

Så min gamla MacBook är boven, snarare än Airporten?

Säg att jag ersätter de gamla vita med en skapligt ny Mac Mini; hur stor skillnad i hastighet på mitt nätverk skulle jag då uppleva med en nyare Airport Express?

Länge undrat över detta. Vore intressant med svar från någon med lite koll.

Ursprungligen av Nyteknik:

Så min gamla MacBook är boven, snarare än Airporten?

Säg att jag ersätter de gamla vita med en skapligt ny Mac Mini; hur stor skillnad i hastighet på mitt nätverk skulle jag då uppleva med en nyare Airport Express?

Länge undrat över detta. Vore intressant med svar från någon med lite koll.

Beror på din miljö. Men troligtvis bättre.

Vilket modellnummer är det på Airporten? A1084 var bara 802.11b/g medan A1264 hade draft-n stöd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-13 20:29

Svårt att säga, jag googlade ju bara på 1st generation på dina saker, du får återkomma med modellnummer för att vara helt säker.
20Mbit bör dock inte märkas som långsamt vid vanlig surf. Du får specificera vad det är som är långsamt.
Har du testat bredbandskollen eller liknande? Och med sladd som sagt.

En nyare mac mini och en ny airport borde klara 100Mbit trådlöst om det inte är långt avstånd / blyväggar, men som sagt, mycket beror ju på var problemet ligger idag och vad du förväntar dig.

Ursprungligen av suddgummi:

Vilket modellnummer är det på Airporten? A1084 var bara 802.11b/g medan A1264 hade draft-n stöd.

Det står såhär på den:

”Model No A1264”

Ursprungligen av Json_81:

...mycket beror ju på var problemet ligger idag och vad du förväntar dig.

Vad behöver man veta mer om min miljö för att identifiera den troliga flaskhalsen?

Både din dator och Airport Express är flaskhalsar om du vill få ut 100Mbit/s som du betalar för.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-14 06:57
Ursprungligen av Nyteknik:

Vad behöver man veta mer om min miljö för att identifiera den troliga flaskhalsen?

Som jag skrev, testa med bredbandskollen, både trådlöst och med sladd. Och om du upplever allt lika slött med sladd.

Så du har det kopplat enligt nedan?

fiber 100/100 --> Airport Express --> datorer

Om det är segt att surfa kan man också prova att byta DNS. Ibland är ens leverantör stundtals riktigt seg.

Tjoho! Jag kan tala om exakt vad som händer: skillnaden blir ENORM. Gjorde just detta byte igår och kolla resultatet. Tycker det är smått på osannolik hastighet med trådlöst och 100/100 Mbit!

Ursprungligen av Radare:

Tjoho! Jag kan tala om exakt vad som händer: skillnaden blir ENORM. Gjorde just detta byte igår och kolla resultatet. Tycker det är smått på osannolik hastighet med trådlöst och 100/100 Mbit!

Vad hade du för resultat innan?

Ursprungligen av calinou:

Vad hade du för resultat innan?

Sällan mer än 20–40!

1
Bevaka tråden