Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro X (FCPX) - diverse användarfrågor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-07 21:26

Vet inte om det är kutym på forumet att göra så här men skapar denna tråd så man löpande kan ställa användarfrågor om FCPX.

(i första hand bör man googla själv men ibland hittar man inte svar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-07 21:26

Några år sen hittade jag en funktion så jag kunde klicka i ett klipp i browsern och då markerades automatiskt en förinställd längd (t.ex. 4s) av klippet. Sen kunde man "skjuta" markeringen tills man var nöjd med placeringen. På detta sätt kunde man plocka identiskt långa bitar ur flera klipp om man ville ha en serie klipp med regelbundna klipptider.

Hittar dock inte denna funktion längre, vet någon hur man gör?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 22:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-11 18:28

Där beskrivs något annat, "Freeze frame", alltså att en bildruta fryses.

Jag vill helt enkelt kunna plocka ut en viss exakt längd av ett klipp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 02:15

My bad. Kom på en alternativ lösning: Skapa markeringar i ett eller flera klipp. Håll in ⌘ och markera dessa markeringar (ranges). Tryck Ctrl+D (Change Duration…) och skriv in 400 så får du markeringar som är 4s långa från starten av alla markeringar. Du kan trycka Ctrl+D och öka på en sekund till 5 med +100, eller minska med Ctrl+D -100.
Sen är det bara att välja Trim och rulla in varje klipp i tidslinjen så att du får med just de 4s du vill ha från varje klipp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-13 20:09
Ursprungligen av reboot81:

My bad. Kom på en alternativ lösning: Skapa markeringar i ett eller flera klipp. Håll in ⌘ och markera dessa markeringar (ranges). Tryck Ctrl+D (Change Duration…) och skriv in 400 så får du markeringar som är 4s långa från starten av alla markeringar. Du kan trycka Ctrl+D och öka på en sekund till 5 med +100, eller minska med Ctrl+D -100.
Sen är det bara att välja Trim och rulla in varje klipp i tidslinjen så att du får med just de 4s du vill ha från varje klipp.

Tack, funkar fint!

1
Bevaka tråden