Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung lanserar Blu-rayspelare med 4K

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samsung blir först ut med Blu-rayspelare som klarar 4K, och allt fler filmer i den höga upplösningen blir tillgängliga under året.

Läs hela artikeln här

Media på lösa medium? Plastskivor? Jisses, snacka om anakronistisk satsning. När kommer det nya kasettbandet med superHIFI?
Detta är verkligen en dödsdömd grej - någon på Samsung flippade ut för några år sedan och ingen hade mod att stoppa projektet och visa verkligheten utanför labbet (kanske är han en styrelseledamots svärson...typ...).

  • Medlem
  • 2016-01-07 20:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Media på lösa medium? Plastskivor? Jisses, snacka om anakronistisk satsning. När kommer det nya kasettbandet med superHIFI?
Detta är verkligen en dödsdömd grej - någon på Samsung flippade ut för några år sedan och ingen hade mod att stoppa projektet och visa verkligheten utanför labbet (kanske är han en styrelseledamots svärson...typ...).

Så är det nog men får man inte fortfarande absolut bäst ljud med Blu-Ray?

Ursprungligen av Demiurgen:

Media på lösa medium? Plastskivor? Jisses, snacka om anakronistisk satsning. När kommer det nya kasettbandet med superHIFI?
Detta är verkligen en dödsdömd grej - någon på Samsung flippade ut för några år sedan och ingen hade mod att stoppa projektet och visa verkligheten utanför labbet (kanske är han en styrelseledamots svärson...typ...).

Alla nöjer sig inte med den värdelösa kvalitet digitala filer och streaming begränsas till, där främst ljudet komprimeras med en sådär 20-30GB. Såvida du inte bor där uppkopplingen tillåter en 30-50gb-nedladdning varje gång du ska se en film (1080p, du kan ju räkna själv hur stor 4k-motsvarigheten blir) så är disc fortfarande, och kommer att vara, det bästa alternativet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-07 21:14
Ursprungligen av Demiurgen:

Media på lösa medium? Plastskivor? Jisses, snacka om anakronistisk satsning. När kommer det nya kasettbandet med superHIFI?
Detta är verkligen en dödsdömd grej - någon på Samsung flippade ut för några år sedan och ingen hade mod att stoppa projektet och visa verkligheten utanför labbet (kanske är han en styrelseledamots svärson...typ...).

(ett lite generellt svar, inte direkt riktat till dig som kritik)

Tja. Jag har sett plastbitens dödsruna skriven många gånger men det är egentligen först nu, ca 10 år efter att Bluray blivit allmänt tillgängligt, som streamingtjänster nått kvalitet som ens är i närheten. Jag köpte Blurayspelare 2009, bluraybrännare för backuper 2010, och även om Bluray nu skulle vara dött och begravet så är det en 2 x 1000kr investering som var väl värd pengarna (sedan kostar såklart de filmer jag köpt etc också).

Hade många kompisar som köpte TV för 20000 men fortsatte med DVD-spelare och sedan gick över till "mediaspelare" (som såklart mest användes till piratat material). Nu säger en del av dessa, "vad var det jag sa, streamat är framtiden, skivor forntiden", ja, men under tiden har jag sett film i bra kvalitet medan de fått nöja sig med DVD, streamat eller piratat (och då ofta just från Bluray).

Nej, för lagligt sedd kvalitetsfilm har Bluray varit en succé för oss användare.

Jag inser att optisk media var mer rationellt 2006 (när exempelvis PS3 kom med Bluraystöd) än 2016, men trots HEVC/h.265 så måste man i praktiken sitta på ett väldigt bra bredband och ha en väldigt bra leverantör om man ska streama i bra kvalitet. Jag tror absolut att Netflix etc kommer att sända 4K-filmer som slår vanlig Bluray på fingrarna, men för de flesta kommer 4K Bluray säkert att vara ett bättre val i minst 5 år, jag tror mer än 5 år globalt sett.

De flesta mediaspelare har dessutom problem att sända 24fps-signaler, något alla Blurayspelare klarar såvitt jag vet. (De flesta datorer klarar det också, men inte med defaultinställningar). (Det finns visserligen en del sopiga TV-apparater som gör om 24fps till 25, 30, 50 eller 60fps, då spelar det ju ingen roll med bra källmaterial).

F.ö. eftersom detta är ett Macforum, så vill jag avsluta med att jag är besviken på Apples hållning till Bluray. Jag inser att de hellre vill tjäna pengar på Itunes, men en Mac Mini med blurayspelare hade varit en väldigt bra grej 2010 (eller tidigare, men 2010 hade det inte handlat om stora extra pengar). (Det går givetvis att se Bluray på de flesta moderna Macar, men det krävs ju ofta externa läsare då, samt lite handpåläggning).

Lite OT, men snacka om retro-dynga, dyr att köpa och använda och ful är den också: http://www.dpreview.com/news/8736843582/kodak...

Klart cineaster diggar Blu-ray - men det har inte med saken att göra (själv "authorizar" jag en del Blu-ray's varje år för vissa ändamål i mitt jobb). Om Blu-ray är bra eller inte bra har givetvis inte heller med saken att göra - det är mycket bra teknik som dött pga liten efterfrågan - eller att tiden sprungit ifrån sättet att utföra en sak (i detta fall att distribuera digitaliserad information). Allmänheten kör på med DVD och är nöjda och glada...DVD är sista stora formatet för media på löst medium.
Molnet är här nu och Blu-ray var dödsdömt redan i vaggan (det visste t.ex. visonären Jobs långt före alla andra). Snart är molnet ALLT.
Endast om Hollywood och porrindustrin lämnar molnet och väljer att endast distribuera via lösa fysika medium så har Blu-ray ett liv i framtiden (tills det blir flash-chip eller dyl. - ingjutet i typ ett kreditkort). Det kommer inte att hända så klart. Hollywood stretade länge emot molnet men har nu resignerat och porrindistrin är numera helt molnbaserad. Molnet är lika oundvikligt som atombomben efter att fysikerna lyckats med första fissionen i ett lab i England. Absolut oundvikligt.
Kvaliteten skiter folk i - men snart har även molnet all kvalitet alla vill ha.

Senast redigerat 2016-01-08 13:53

Jag gillar och kör fortfarande BluRay när jag ska kolla på 3D-filmer. Har inte sett någon leverantör i Sverige som strömmar dessa, och finns inte heller på iTunes.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-09 10:52

De flesta länder i världen har inte uppkoppling för att kunna strömma "allt" från molnet. Så skivor (både BlueRay och DVD) kommer att finnas under många år än, ffa i Asien och Afrika.

Finns ingen som streamar med DTS HD och Dolby TrueHD.
Och kommer sannerligen ta tid innan stream får Atmos från Dolby.

Plex, iTunes, Netflix och HBO fungerar för mycket men ändå plockar jag fram BD-filmen för att ibland få bättre ljud (och bild).

Dödförklara ni DVD och Blu-ray allt ni vill men de lever minst en 30år till

What has once been seen cannot be unseen.

Senast redigerat 2016-01-09 13:04
  • Medlem
  • 2016-01-09 16:30

Hur många av er filmälskare har kalibrerar er TV?

Streaming står för kvantitet men BD och nu med 4K kommer att stå för kvalitet länge än. För de som endast kollar film på en platta eller mindre TV kvittar det men med högupplöst TV med djup svärta och hyfsad elektronik och flera högtalare så är BD underbart

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-01-13 02:14

De flesta streaming- och sattelittjänster erbjuder HD 720p, vissa 1080i!

Gillar köpa film på skiva, bra kvalité, extramaterial, trevligt engagera sig i filmvalet än slötitta på det som streamas.

1
Bevaka tråden