Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP -09 byta till SSD, hur blir det med tempsensor och fläktarna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MBP 15” mid -09 som jag tidigare bytt från 512GB till 1TB HDD och det var bara att byta rakt av. Har nu länge grunnat på att byta till en 1TB SSD och fick idag hem en Samsung 850 EVO 1TB SSD.

Men efter att ha kikat runt på nätet så har jag stött på att det stått nåt om att det inte finns temasensor i tredjeplats SSD och att det gör att fläktarna får fnatt och går på högvarv. I nästan alla fall verkar det ha handlat om iMac, och jag har försökt att få reda på om det är samma elände på MBP och hur det påverkar mitt byte. Hade ju hoppats på att det bara var att montera den nya SSD och sen ägna sig åt att installera El Capitan och sen återställa från en TC-backup. Men nu oroar jag mig för detta jag läst om temasensorn och fläktknas, men vet ju inte exakt vad som gäller för min MBP. Läst många artiklar om byten till SSD i MBP utan att de nämnt nåt om fläktarna över huvud taget, så vad sjutton är det som gäller?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-12-30 22:54

Jag har inte sett eller hört om en sådan tempsensor i MBP, har själv bytt till SSD i en 2010 MBP utan problem.
Kör på du!

Har aldrig hört om detta heller när det gäller Apples bärbara datorer. Bara att köra på skulle jag säga.

Den MBP -09 jag hade tidigare fick en SSD inplanterad (Samsung 840) plus optibay och inga problem med fläktar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-31 10:23

Problematiken bestod av att ca 2010 års modell av iMac och senare nyttjade hårddiskens inbyggda tempsensor via separat sladd och protokoll. Vilket enkelt går att komma runt, antingen genom att kortsluta sladden eller med gratis mjukvara. Gott nytt datorår!

Dags på en liten uppsate, lite sen p g av att jag varit närmast i chock den sista tiden över att ha fått en ”ny” dator.....

Som ni vet så grunnade jag på detta med fläktarna och tempsensorn som jag läst lite läsrycks om och inte helt förstått hur det låg till. Men det är som redan sagts av er i tråden, nåt som gällde vissa iMac och inte MBP.

Så jag bestämde mig för att köra på med ett byte, och startade med att se till att jag hade en helt färsk backup på min TC, skruvade ur den gamla HDD och i med den nya 1TB SSD vilket var så in i helvete ”krångligt" att det tog hela 5 minuter ink en kisspaus och två telefonsamtal med en polare som ringde och frågande nåt om nåt vi skulle göra på kvällen.

Hade planerat att göra först en ren installation av senaste EC, och därefter återställa mina filer från min TC. Det första steget gick utan konstigheter, men däremot kunde jag inte få min MBP att hitta den färskaste badkuppen på min TC, skit. Visste att jag inte hade några avgörande ändringar på min MBP sen nån vecka bakåt så jag testade att lägga in den enda Backup som hittades, som var någon dag gammal. Det verkade gå bra men när det var klart så fattades mycket och den kunde inte gå in i Time Machine och se vad som fanns där, hela mitt iTunes-bibliotek på över 300GB var väck, liksom ett lika stort Aperture-bibliotek.

Försökte lösa problemet på olika sätt enligt en klase guider och råd på nätet, men icke icke, funkade inte och fan vet varför.

Jag övergav idén om att starta med en ren installation och sen lägga in mitt eget på det, och bestämde mig för att bara göra en clou av den gamla HDD, och det skulle man (enligt en artikel från våren 2014) kunna göra med en funktion direkt i Skivverktyg. Så jag lubbade och köpte en lämplig kabel för att kunna koppla in den nya SSD som en extern disk och kunna klona den gamla HDD med den nya SSD som måldisk. Det gick såklart åt helvete.... Det visade sig att den funktionen som man beskrev så noga i artikeln verkade vara helt väck i senaste EC, kunde inte alls hitta samma flickar och val, så det var bara att lägga ner.

Hade tidigare läst om Carbon Copy Cloner (CCC) och att det skulle vara den enda klonappen som även klonade alla filer som hade med Apples möjlighet till att återställa via internet, och det lät ju bra, men va fan CCC kostade ju en bra slant för licensen. Men det visade sig att man under 30dagars trial hade full funktion, kalas.

Nu gick allt kalasbra och smidigt, men det tog närmare 18tim att göra klonen, men det trevliga var att jag i realtid kunde se att nu kom även mitt iTunes med all musik med liksom mitt Aperture med alla bilder, skönt!

Sen var det bara att skifta diskarna och starta upp min gamla MBP, och jag hade ju redan i de tidigare testen fått känna på hur mycket rappare i princip allt går med SSD. Och då min gamla HDD 1TB måste ha börjat bli lite knasig förande kunde oftast behöva 1-2 min för att starta Safari första gången, sen gick surfen raskt. Och seg och dryg i många manövrar, så seg var den inte tidigare så nåt var inte helt som det skulle, och jag hade närmare 300GB ledigt.

Med den nya 1TB SSD så är plötsligt min gamla mid 2009 2,8GHz 8GB RAM MBP som ny igen, känns inte alls som 6,5 år gammal utan känns som den blir trevlig att umgås med flera år till.

Jag skaffade även ett program som aktiverade TRIM på min SSD, och temavisning och allt sånt funkar precis som innan bytet. Bytet medför också att min MBP nu allt som oftast ligger ca 5-10 grader lägre i temp, ligger ofta på 43-48° C vid vanlig surf, medan det tidigare snarare låg på 48-55. Detta torde betyda att jag även kommer att få ut upp till en timme längre batteritid, vilket jag även ser indikation på om man klickar på batteriikonen och ser vad den beräknat återstående batteritid till.

Denna uppgradering kostade min 2990+165kr för SSD och kabel och resultatet gör att det verkligen känns väl värt slantarna.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hade tidigare läst om Carbon Copy Cloner (CCC) och att det skulle vara den enda klonappen som även klonade alla filer som hade med Apples möjlighet till att återställa via internet, och det lät ju bra, men va fan CCC kostade ju en bra slant för licensen. Men det visade sig att man under 30dagars trial hade full funktion, kalas.

Eller så använder man sig av SuperDuper. Den är helt gratis om man bara vill klona en komplett disk.

Historiskt sett har jag lyckats bättre med SuperDuper än CCC (Crush, Crumble and Chomp för er som förstår den popkulturella referensen), och betalversionen (med inkrementella och fortfarande fullt bootbara backupper) har varit min viktigaste backuplösning sedan nästan ett decennium tillbaka.

Ursprungligen av johan_tanying:

Eller så använder man sig av SuperDuper. Den är helt gratis om man bara vill klona en komplett disk.

Historiskt sett har jag lyckats bättre med SuperDuper än CCC (Crush, Crumble and Chomp för er som förstår den popkulturella referensen), och betalversionen (med inkrementella och fortfarande fullt bootbara backupper) har varit min viktigaste backuplösning sedan nästan ett decennium tillbaka.

Jodå, jag såg de som rekommenderade SuperDuper med, men som alltid så blir är det ju folk som mer eller mindre subjektivt rekommenderar än det ena eller andra, och det är svårt att avgöra vem som har mest rätt i sina åsikter om vad som är bäst och varför.

I mitt fall så var det en figur på Apple Support Froum som verkade mer erfaren än de flesta andra och förklarade varför han menade att CCC var bättre än SD, utan att han menade att det senare var dåligt utan rekommenderade båda men höll CCC ett snäpp bättre då det tog med lite mer i klanen än SD och andra skulle göra.

Nåväl, nu funkar allt i alla fall och jag är mycket nöjd med bytet till SSD

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-11 12:18
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hade tidigare läst om Carbon Copy Cloner (CCC) och att det skulle vara den enda klonappen som även klonade alla filer som hade med Apples möjlighet till att återställa via internet.

Tips: kolla att återställningspartitionen fungerar - innan du behöver den.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nåväl, nu funkar allt i alla fall och jag är mycket nöjd med bytet till SSD

Som sagt - YMMV. För mig har SuperD alltid funkat (även i skarpt läge när den interna HDn kraschat (och det bara var att ploppa in backuppen) medan CCC vid ett annat tillfälle inte lyckades med det den skulle.

Ursprungligen av IngoX:

Tips: kolla att återställningspartitionen fungerar - innan du behöver den.

Japp - välj den klonade backuppen under Startskiva och dra igång inte bara systemet utan också några av dina kritiska program och filer. Funkar allt då borde allt vara lugnt. Sedan ser man förstås också till att ha en extern, gärna molnbaserad backuplösning som livrem jämte hängslena. Och TimeMachine om man har behov av att kunna återställa filer mm utifrån vissa givna tidpunkter. Och Dropbox för synk...

Jättetråd för den intresserade: http://www.99mac.se/forum/t/290496-vardet-av-...
Något kortare tråd: http://www.99mac.se/forum/t/313199-backup-och...

1
Bevaka tråden