Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med Time Capsule och AirPort Express - Långsamt WiFi men blixtsnabbt via kabel

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 22:41

Har försökt sammanfatta rubriken så bra det går, men nu gräver vi djupare

Jag försöker komma på anledningen till min långsamma WiFi-anslutning hemma, och tror mig ha ställt in allt rätt enligt konstens alla regler, men rätta mig om jag har fel!

Börjar från början:
Jag bor i ett förhållandevis litet hus, enplansvilla på ca 100 kvm med hyfsat bra förhållanden till att kunna få ut bra signal i alla rum. Fibern kommer in i mitt sovrum i ena hörnet av huset och det är också där jag har den mesta av utrustningen.

Vad jag använder för att testa anslutningen:
* Fiberbredband via Open Universe, leverantör T3
* Time Capsule 2TB av senaste generationen, införskaffad sommaren 2015
* AirPort Express, senaste generationen, införskaffad någon gång 2015
* MacBook Air 2014 (i7, 512GB SSD, 8GB RAM), införskaffad november 2014
* Thunderbolt display, införskaffad nu i december 2015
* iPhone 5S
* iPad Mini WiFi

TC och AE är placerade i var sin ände av sovrummet med Ethernet-kabel mellan. WAN på TC får sin anslutning från bredbandsuttaget och tar emot inställningar från leverantören via DHCP. En av LAN-portarna på TC är dessutom ansluten till Thunderbolt-skärmens LAN-port och om jag inaktiverar WiFi på MBA:n får jag ut 120/15mbit, vilket är klart godkänt med tanke på att jag enligt avtal skall få ut 100/10. AE är i sin tur kopplad till en stereoanläggning och AirPlay fungerar ypperligt från valfri enhet. So far so good.

Nu till de trådlösa inställningarna: Då jag tänkt att utöka med ytterligare en AE samt Apple TV 4 hyfsat snart är min tanke redan från början att ha WiFi aktiverat på samtliga AirPort-kompatibla enheter och köra roaming mellan dem. TC är alltså ställd till att "skapa ett trådlöst nätverk" under Trådlöst -> Nätverksläge i AirPort-verktyget. AE är ställd likadant (Skapa ett trådlöst nätverk) med samma SSID och samma lösenord via WPA2 Personal, däremot är Router-läget (till skillnad från TC) under Nätverk i AirPort-verktyget inställt på "Av (bryggläge)", allt enligt Apples Supportsida för AirPort. Radioläge och kanaler är inställda på Automatiskt för både 2,4GHz samt 5GHz på båda enheterna. För närvarande är iPaden ansluten via WiFi till TC, iPhonen via WiFi till AE och MBA:n via WiFi till TC.

MBA:n kommer som bäst upp i ca 30-35Mbit/s och jag är 2 meter ifrån TC:n. Om jag är i köket (längst bort från TC) ligger det på ca 10Mbit/s.

iPhonen kommer upp i 7-12Mbit/s var jag än är i huset.

iPaden ligger på ca 10Mbit/s i sovrummet men tappar anslutning om jag är i köket, ibland är hastigheten 3-4Mbit/s.

På mitt jobb har jag ställt in ett trådlöst nätverk på en betydligt större yta (2000kvm) med ett gäng accesspunkter från Cisco och där kommer mina trådlösa enheter upp i otroligt mycket högre hastigheter.

Är det någon som har en hum om vad jag kan göra? Om jag exempelvis inaktiverar WiFi på telefonen kommer jag upp i 40Mbit/s via 4G, men då kommer jag inte åt mina andra enheter och inställningar och så vill man ju inte ha det Kan tilläggas också att TC:n är backup för MBA:ns Time Machine och den aktiveras ju med jämna mellanrum, men den har inte gjort backup vid tillfällena då jag mätt upp hastigheterna.

Tacksam om någon hade velat ta sig tid att läsa detta. Ha det!

Kan man ha olika SSIDs på TC för 2.4/5GHz-banden? Testa det isåfall så du vet exakt vilket band som används och kan utesluta/få bekräftat om det är problemet att fel band väljs.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 22:55
Ursprungligen av keptang:

Kan man ha olika SSIDs på TC för 2.4/5GHz-banden? Testa det isåfall så du vet exakt vilket band som används och kan utesluta/få bekräftat om det är problemet att fel band väljs.

Japp, det kan man. Skall testa att sätta annat SSID på 5GHz-bandet nu på en gång! Återkommer.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 22:57

Frågan är nu om jag skall göra likadant på AE:n? Alltså dela upp banden och ha samma namn på SSID 5Ghz som på TC.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Frågan är nu om jag skall göra likadant på AE:n? Alltså dela upp banden och ha samma namn på SSID 5Ghz som på TC.

Testa en åt gången tycker jag. Enklare att hitta svagaste länken då.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 23:02

iPaden (som är ansluten via 2.4GHz till TC) får nu 65/15 i resultat.
iPhone (är nu ansluten via 5GHz till TC) får fortfarande dåliga resultat.

Verkar som att vi är någonting på spåren

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 23:06

Båda enheter har hoppat över till AE:n, iPaden får fortfarande bra resultat men iPhone hamnar på 8/10...

Edit: Har delat upp det på 4 olika WiFi-nät nu.

TC 2,4GHz (notera att jag mäter i samma rum som TC/AE):
iPad 53/15
iPhone 16/15
MBA 20/16

TC 5GHz:
iPad 79/15
iPhone 12/16
MBA 110/16

AE 2,4GHz
iPad 45/13
iPhone 14/16
MBA 13/15

AE 5GHz
iPad 60/14
iPhone 14/14
MBA 96/13

Intressanta resultat. Verkar som att iPhonen är svagaste länken

Senast redigerat 2015-12-29 23:24
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-29 23:44

Och nu har jag även mätt i köket, som är längst ifrån AirPort-enheterna.

AE 2,4GHz
iPad 21/10
iPhone 12/14
MBA 19/15

AE 5GHz
iPad 18/15
iPhone (hittar inte 5GHz-näten)
MBA 0,7/0,9

TC 2,4GHz
iPad (hittar inte TC 2,4GHz)
iPhone 5/16
MBA 16/16

TC 5GHz
iPad 19/15
iPhone (hittar inte 5GHz-näten)
MBA 9/8

Det är föga förvånande att 5GHz-näten tappar när man kommer längre från dem, men vad som är intressant är att iPaden fortfarande håller upp måttet "hyfsat" och samtidigt mycket underligt att den inte hittar 2,4GHz-näten alls. Känns som att det blivit aningen grötigare nu än innan Haha

Jag hade superproblem med min setup som liknar din.

Har en TC gen 4 och en AE senaste versionen.

Har fiberuttag i alla rum i huset totalt 24 st. En Netgear 724 switch. TC får inkommande internet från Telias fibermodem som är "öppet". TC fördelar trafiken via Netgear till alla uttag i huset.

So far so good. Testade att sätta upp det precis som du förutom då att jag trånade in anslutningen från TC till AE. Funkade bra men 2.4GHz är oerhört långsamt och oberäkneligt.

Nu styrde jag om det mesta eftersom min fru blivit trött på att saker inte fungerar som de ska. Jag orkar inte strula mer så jag har valt att utöka det trådlösa nätet på nedanvåningen. TC står på ovanvåningen och är kopplad till mina datorer.

2.4GHz flyter på och frun är nöjd. Hastighetsmässigt ligger jag på 80/95 med 100/100 om jag inte kollar fiber-tv. Annars har vi runt 24 enheter anslutna i nätverket så medelhastigheten är väl runt 30Mbit/s för min del. De flesta enheterna är anslutna till 5GHz-nätet.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-12-31 10:40

Har du WiFi aktiverat på TC?

Vad har du utökat nätverket med? Ytterligare en AE eller har du helt enkelt flyttat den?

Ursprungligen av grenhall:

Jag hade superproblem med min setup som liknar din.

Har en TC gen 4 och en AE senaste versionen.

Har fiberuttag i alla rum i huset totalt 24 st. En Netgear 724 switch. TC får inkommande internet från Telias fibermodem som är "öppet". TC fördelar trafiken via Netgear till alla uttag i huset.

So far so good. Testade att sätta upp det precis som du förutom då att jag trånade in anslutningen från TC till AE. Funkade bra men 2.4GHz är oerhört långsamt och oberäkneligt.

Nu styrde jag om det mesta eftersom min fru blivit trött på att saker inte fungerar som de ska. Jag orkar inte strula mer så jag har valt att utöka det trådlösa nätet på nedanvåningen. TC står på ovanvåningen och är kopplad till mina datorer.

2.4GHz flyter på och frun är nöjd. Hastighetsmässigt ligger jag på 80/95 med 100/100 om jag inte kollar fiber-tv. Annars har vi runt 24 enheter anslutna i nätverket så medelhastigheten är väl runt 30Mbit/s för min del. De flesta enheterna är anslutna till 5GHz-nätet.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Har du WiFi aktiverat på TC?

Vad har du utökat nätverket med? Ytterligare en AE eller har du helt enkelt flyttat den?

Japp. Mig veterligen får man inte upp möjligheten att utöka nätverket om man inte har trådlöst igång. Så AE är ansluten till TC via WiFi och sedan delar den ut vidare.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-01-01 11:22

Okej, du gör det på det viset. Men då är det inte "riktig" roaming som jag förstår det. AE skall enligt de dokument jag läst vara inställd på bryggläge, men då krävs kabelanslutning till varje AE, vilket du kanske inte har.

Jag skall testa framigenom att dra en kabel, alt. testa AV2-homeplugs och utöka med ytterligare en AE för att se om det blir bättre trådlöst hemma.

Återkommer!

Ursprungligen av grenhall:

Japp. Mig veterligen får man inte upp möjligheten att utöka nätverket om man inte har trådlöst igång. Så AE är ansluten till TC via WiFi och sedan delar den ut vidare.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Okej, du gör det på det viset. Men då är det inte "riktig" roaming som jag förstår det. AE skall enligt de dokument jag läst vara inställd på bryggläge, men då krävs kabelanslutning till varje AE, vilket du kanske inte har.

Jag skall testa framigenom att dra en kabel, alt. testa AV2-homeplugs och utöka med ytterligare en AE för att se om det blir bättre trådlöst hemma.

Återkommer!

Läs mina inlägg igen.

Jag har redan gjort på det viset eftersom jag har nätverksuttag i varje rum i mitt hus.

Just eftersom jag hade strul med det valde jag att utöka via trådlöst istället.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-01-02 03:11

Då hänger jag med! Missuppfattade dina formuleringar. Jag fortsätter att testa här och återkommer om jag når något resultat.

Ursprungligen av grenhall:

Läs mina inlägg igen.

Jag har redan gjort på det viset eftersom jag har nätverksuttag i varje rum i mitt hus.

Just eftersom jag hade strul med det valde jag att utöka via trådlöst istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-03 23:57
Ursprungligen av grenhall:

Läs mina inlägg igen.

Jag har redan gjort på det viset eftersom jag har nätverksuttag i varje rum i mitt hus.

Just eftersom jag hade strul med det valde jag att utöka via trådlöst istället.

Då tror jag du har gjort något fel, eller en trasig Ethernetkabel/uttag?

Ursprungligen av kenjon:

Då tror jag du har gjort något fel, eller en trasig Ethernetkabel/uttag?

Kanske men jag har testat allt och enda gången det blir problem är vid utökning via Apples vis. Utöka trådlöst funkar bra. Men inte trådbundet.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-09-16 15:27

Uppdatering 2016-09-16:
Installerade precis en Ubiquiti UniFi AP AC Pro i sovrummet, där Time Capsulen också står. Skapade ett nytt SSID för den för att kunna mäta skillnaden mellan den, TC och Airport Express.

Uppmätte 130 Mbps nedströms via WiFI från Ubiquitin i sovrummet (TC/AE har tidigare gett resultat på mellan 80-110 Mbps) och har nu begett mig till köket dit Time Capsulen ibland inte ens räcker och där telefon/platta/dator tidigare snittat på mellan 5-10 Mbps nedströms. Gissa vad resultaten landar på nu? Två mätningar på över 70 Mbps och en på 55 Mbps.

Slutsats:
1. Time Capsule och Airport Express suger på WiFi.
2. Ubiquiti UAP AC Pro är en fantastiskt bra produkt!!!

Jag är så nöjd nu. Inga stopp i anslutningen vart jag än befinner mig i huset. Och allt via EN accesspunkt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2016-11-01 14:26
Ursprungligen av JohannesKBA:

Uppdatering 2016-09-16:
Installerade precis en Ubiquiti UniFi AP AC Pro i sovrummet, där Time Capsulen också står. Skapade ett nytt SSID för den för att kunna mäta skillnaden mellan den, TC och Airport Express.

Uppmätte 130 Mbps nedströms via WiFI från Ubiquitin i sovrummet (TC/AE har tidigare gett resultat på mellan 80-110 Mbps) och har nu begett mig till köket dit Time Capsulen ibland inte ens räcker och där telefon/platta/dator tidigare snittat på mellan 5-10 Mbps nedströms. Gissa vad resultaten landar på nu? Två mätningar på över 70 Mbps och en på 55 Mbps.

Slutsats:
1. Time Capsule och Airport Express suger på WiFi.
2. Ubiquiti UAP AC Pro är en fantastiskt bra produkt!!!

Jag är så nöjd nu. Inga stopp i anslutningen vart jag än befinner mig i huset. Och allt via EN accesspunkt.

Det här låter oroväckande, jag som stod mellan kvalet och valet att köpa två Airport Extremes eller två Ubiquiti AC Pro... jag valde Airport Extremes två stycken... nu ska väl Extremes vara lite snabbare än Express också.

Hoppas jag valde rätt bara, de ligger på posten att hämtas ut idag..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-01 16:22
Ursprungligen av JohannesKBA:

Uppdatering 2016-09-16:

Slutsats:
1. Time Capsule och Airport Express suger på WiFi.

Instämmer. Har pensionerat min TC och AE pga långsamt Wifi som inte alls matchar fibern i huset.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Slutsats:
1. Time Capsule och Airport Express suger på WiFi.
2. Ubiquiti UAP AC Pro är en fantastiskt bra produkt!!!

Jag är så nöjd nu. Inga stopp i anslutningen vart jag än befinner mig i huset. Och allt via EN accesspunkt.

Inte så konstigt då Airport Time Capsule kom 10 Juni, 2013 Ett gammalt härke helt enkelt.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-11-02 06:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte så konstigt då Airport Time Capsule kom 10 Juni, 2013 Ett gammalt härke helt enkelt.

Använder bara TC trådat som Time Machine/nätverksdisk sedan dagen jag installerade ubiquitin. Express för airplay.

Några dagar efter installation monterade jag den fint i taket. Har aldrig haft så här bra WiFi tidigare. Jag kan förlita mig fullt ut på trådlöst nu, känns nästan ofattbart!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-11-02 06:38
Ursprungligen av Urme:

Det här låter oroväckande, jag som stod mellan kvalet och valet att köpa två Airport Extremes eller två Ubiquiti AC Pro... jag valde Airport Extremes två stycken... nu ska väl Extremes vara lite snabbare än Express också.

Hoppas jag valde rätt bara, de ligger på posten att hämtas ut idag..

Extreme är samma produkt som TC men utan hårddisk. Så... Lycka till

1
Bevaka tråden