Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa sms går inte att skicka

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-23 20:19

Befinner mig utomlands och har köpt ett lokalt kontantkort. Allt fungerar men till vissa i mina kontakter går det inte att skicka sms. iMessage fungerar. Var i samma land förra året med samma problem.

Finns det någon inställning jag missar? Något känt/generellt problem som ställer till det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-23 22:45
Ursprungligen av xms67:

Befinner mig utomlands och har köpt ett lokalt kontantkort. Allt fungerar men till vissa i mina kontakter går det inte att skicka sms. iMessage fungerar. Var i samma land förra året med samma problem.

Finns det någon inställning jag missar? Något känt/generellt problem som ställer till det?

SMS eller MMS? Om det gäller MMS kanske du behöver minska maximal storlek i Inställningar > Mobilnät > Mobilt datanätverk, enligt denna tråden. För SMS, testa med ett kort meddelande (få bokstäver) om det funkar bättre. Olika operatörer i olika länder kan köra efter olika standarder.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2015-12-23 22:50

Kollat landskoden? Vissa lär ha +46 och vissa inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-24 12:59

Och är +46 problemet, testa 0046 istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-30 16:37

När jag ändrade från +46 till 0046 fungerade det på vissa nummer. Men inte alla.

Och det är sms, inte mms.

Är det problem till samma land? Kan hända att operatören inte har roamingavtal. Kolla gärna problemet med din operatör om du slår in korrekt landsnummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-30 16:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är det problem till samma land? Kan hända att operatören inte har roamingavtal. Kolla gärna problemet med din operatör om du slår in korrekt landsnummer.

Alla är till Sverige. Vissa fungerade direkt. Andra när jag ändrade till 0046 och vissa fungerar inte alls.

Av de som fungerade direkt finns sådana med +46, så det är inte generellt så att det måste vara 0046.

Ursprungligen av xms67:

Alla är till Sverige. Vissa fungerade direkt. Andra när jag ändrade till 0046 och vissa fungerar inte alls.

Av de som fungerade direkt finns sådana med +46, så det är inte generellt så att det måste vara 0046.

Om det är vissa som inte fungerar som du då har ändrat till +46 så skulle jag kolla med operatören.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-31 16:58

Vilket land är du i? Jag har haft problem från Israel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-11 16:18

Fick det aldrig att fungera. Provade alla kombinationer. Gav upp,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-11 16:29
Ursprungligen av xms67:

Fick det aldrig att fungera. Provade alla kombinationer. Gav upp,

Men det funkar som det ska igen när du är hemma? Vill du dela med dig av vilket land du hade problem i, så vi är förvarnade?

1
Bevaka tråden