Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

systemmeddelande

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rutan systemmeddelande har dykt upp på dockan. Det verkar försiggå mycket aktivitet där just nu.
Under rubriken systemförfrågningar; "alla meddelanden" är det många meddelanden som kommer in......Kanske normalt?

Detta är helt normalt.

Du kan stänga Systemmeddelanden om du inte aktivt letar efter något i loggarna.

Ursprungligen av Borttaget:

Detta är helt normalt.

Du kan stänga Systemmeddelanden om du inte aktivt letar efter något i loggarna.

Tack för svaret! jag stänger den.
Fast jag märkte när jag skulle stänga av med högerklick att det står lite crash här och var. Min dator fungerar bra ändå

Senast redigerat 2018-07-23 13:53
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret! jag stänger den.
Fast jag märkte när jag skulle stänga av med högerklick att det står lite crash här och var. Min dator fungerar bra ändå

Upplever du att datorn fungerar bra så är det inget du behöver lägga energi på. Tex så ser det ut som att programmet TeamViewer har loggat några krash-rapporter av någon anledning.

Systemmeddelanden loggar allt.
Har du program som avslutats felaktigt så kommer du se krasch-loggar.

Fungerar allt som det skall så ignorera och använd bara i felsöknings-syfte när något inte stämmer.

Det känns som min dator är trögare och vet inte om det beror på detta. Jag ska prova att göra en sådan återställning. Det är väl korrekt som han visar på filmen?
https://www.youtube.com/watch?v=RgYvhNG6Nqk

Ursprungligen av calinou:

Det känns som min dator är trögare och vet inte om det beror på detta. Jag ska prova att göra en sådan återställning. Det är väl korrekt som han visar på filmen?
https://www.youtube.com/watch?v=RgYvhNG6Nqk

Att din dator är trögare, vad det kanske den egentliga frågan?

Visst kan det hjälpa att resetta PRAM, och ja, det han visar i videon görs korrekt.

Skulle dock tipsa att kolla i aktivitetshanteraren och se vad som belastar din dator.

Att Teamviewer nu kraschar har inget med att datorn blivit "segare".

Vilket antivirusprogram kör du nu?
För en resident-shield gör alltid din Mac långsammare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Att din dator är trögare, vad det kanske den egentliga frågan?

Visst kan det hjälpa att resetta PRAM, och ja, det han visar i videon görs korrekt.

Skulle dock tipsa att kolla i aktivitetshanteraren och se vad som belastar din dator.

Nu har jag gjort enligt filmen och det verkar vara bättre.
Det finn inget som heter aktivitetshanteraren. Det finns aktivitetskontroll och systemmeddelande.
Jag vet i alla fall inte hur man ska orientera sig där och hur man tolkar allting som står. Varför det står Warning på ikonen vet jag alltså inte.

Ursprungligen av Borttaget:

Att Teamviewer nu kraschar har inget med att datorn blivit "segare".

Vilket antivirusprogram kör du nu?
För en resident-shield gör alltid din Mac långsammare.

Jag har kört på prov clamxav och tänkte installera det. Läste dock i en tråd här att man ska inte lita på sourceforge nu längre och den verkar komma från sourceforge?
Sedan ska jag installera den: Malwarebytes Anti-Malware för Mac
Inte vet jag om det finns en resident-shield i min dator. Är det bara antivirusprogram som hittar ifall det finns en sådan?

Senast redigerat 2018-07-23 13:52
Ursprungligen av calinou:

Jag har kört på prov clamxav och tänkte installera det. Läste dock i en tråd här att man ska inte lita på sourceforge nu längre och den verkar komma från sourceforge?
Sedan ska jag installera den: Malwarebytes Anti-Malware för Mac
Inte vet jag om det finns en resident-shield i min dator. Är det bara antivirusprogram som hittar ifall det finns en sådan?

En resident-shield är bra som ingår i de flesta antivirusprogram och skannar allt aktivt i bakgrunden.

Ignorera mina tidigare inlägg och svara istället på bara en fråga.

Vad upplever du för problem?

Ursprungligen av Borttaget:

En resident-shield är bra som ingår i de flesta antivirusprogram och skannar allt aktivt i bakgrunden.

Ignorera mina tidigare inlägg och svara istället på bara en fråga.

Vad upplever du för problem?

Jag har använt min dator väldigt lite sedan jag resettade det och måste iväg ett tag. Det verkar vara bättre men som sagt ska återkomma ifall det blir så igen.
De som var mest är att den var långsammare, kom badbollar och brummade.
Tack än så länge för din hjälp!

Senast redigerat 2018-07-23 13:52
Ursprungligen av calinou:

Nu har jag gjort enligt filmen och det verkar vara bättre.
Det finn inget som heter aktivitetshanteraren. Det finns aktivitetskontroll och systemmeddelande.
Jag vet i alla fall inte hur man ska orientera sig där och hur man tolkar allting som står. Varför det står Warning på ikonen vet jag alltså inte.

Aktivitetskontroll heter det i OSX, my bad

Här finns lite info:
https://support.apple.com/sv-se/HT201538

Kolla hur det ser ut gällande RAM. Brukar kunna vara RAM som strular när man får badbollar.

Nu har jag använt datorn i några timmar och det fungerar bra igen. Så det hjälpte med att resetta.
Här är i alla fall resultat gällande minnen. Det kanske är dags att utöka?
Tack för er hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-20 22:40
Ursprungligen av calinou:

Nu har jag använt datorn i några timmar och det fungerar bra igen. Så det hjälpte med att resetta.
Här är i alla fall resultat gällande minnen. Det kanske är dags att utöka?
Tack för er hjälp!

Nej, inte baserat på vad bilden visar. Du har 8GB varav datorn använder 6GB.

Ursprungligen av reboot81:

Nej, inte baserat på vad bilden visar. Du har 8GB varav datorn använder 6GB.

Har egentligen ingen aning hur det förhåller sig med utrymmestillgång i RAM. Bara bra att det räcker trots att det är kvar 1/4 del.

Ursprungligen av calinou:

Har egentligen ingen aning hur det förhåller sig med utrymmestillgång i RAM. Bara bra att det räcker trots att det är kvar 1/4 del.

Nu svarade du endast på hur det ser ut på RAM, hur står det till med processorn och hårddisken tex?

Tänk på att även kolla ovan när den börjar upplevas som seg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu svarade du endast på hur det ser ut på RAM, hur står det till med processorn och hårddisken tex?

Tänk på att även kolla ovan när den börjar upplevas som seg.

Gärna för mig om du vill kontrollera ändå om allting är ok! Det kan vara bra att få diagnos på hur min dator mår.
Det ser tyvärr inte ut som på bilden i min aktivitetskontroll enligt denna länk du skickade: https://support.apple.com/sv-se/HT201538
(på första bilden); sådan cirkeldiagram skulle det vara bra att få fram.

Ursprungligen av calinou:

Gärna för mig om du vill kontrollera ändå om allting är ok! Det kan vara bra att få diagnos på hur min dator mår.
Det ser tyvärr inte ut som på bilden i min aktivitetskontroll enligt denna länk du skickade: https://support.apple.com/sv-se/HT201538
(på första bilden); sådan cirkeldiagram skulle det vara bra att få fram.

Som det står på hjälpsidan som jag länkade till, så finns det en annan för OSX 10.9 eller högre:
https://support.apple.com/sv-se/HT201464

Nu fungerar det bra. Jag sparar i alla fall tråden ifall det skulle behövas återkomma.
Tack alla för hjälpen!

1
Bevaka tråden