Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera iPhone på samma användarkonto?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-16 18:31

Jag har en vän som har ett mindre taxiåkeri med fem bilar. Nu har han köpt fem nya Volvo V70 och tänker förse alla fem med varsin ny iPhone 6s. Dels för att de kan koppla ihop med bilens dator och dels för att det är bra med iPhone.
Hur gör han lämpligast med aktiveringen av telefonerna? Kan han aktivera dem med sin iMac från samma användarkonto?
Går det att döpa telefonerna till "Taxi 36, Taxi 37" och så vidare när man aktiverar dem?
Bra är om han vartefter det går kan plocka in telefonerna och backa upp dem och även kunna söka dem med Hitta min iPhone.
Telefonerna ska vara rena jobbtelefoner, så just inga personliga data ska finnas på dem. Hur gör man med iCloud om man inte tycker man behöver det?

Ursprungligen av Konrad:

1. Kan han aktivera dem med sin iMac från samma användarkonto?
2. Går det att döpa telefonerna till "Taxi 36, Taxi 37" och så vidare när man aktiverar dem?
3. Bra är om han vartefter det går kan plocka in telefonerna och backa upp dem
4. och även kunna söka dem med Hitta min iPhone.
5. Hur gör man med iCloud om man inte tycker man behöver det?

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja, men kräver iCloud.
5. Låter bli att logga in på iCloud.

Senast redigerat 2015-12-16 23:03

Plus att han kan väl använda Apple Configurator 2 från Apple: https://itunes.apple.com/se/app/apple-configu... som gör att man kan konfigurera enheter etc med mallar och kostar ju gratis dessutom

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-16 19:53
Ursprungligen av CekariYH:

Plus att han kan väl använda Apple Configurator 2 från Apple: https://itunes.apple.com/se/app/apple-configu... som gör att man kan konfigurera enheter etc med mallar och kostar ju gratis dessutom

Jag hade en aning om att det fanns något sådant, i mellantiden har jag ringt Apple Support och fått reda på hur det ska gå till.
Så tack och tack ändå.

Ursprungligen av Konrad:

Jag hade en aning om att det fanns något sådant, i mellantiden har jag ringt Apple Support och fått reda på hur det ska gå till.
Så tack och tack ändå.

Har inte använt det själv, men vad jag förstått så skapar man profiler och kan då låsa vissa saker som tex iCloud etc (gissar bara men rätt troligt)

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-16 22:07

Jag gör nog på enklaste sättet.
Det som Jesper föreslår genom att svara på mina frågor.
Gör ett nytt användarkonto på hans Mac som bara är för taxitelefonena så får det joxet ligga där och iunte blandas hopa med hans privata grejer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-16 22:55

"iCloud: Set up Find My iPhone
Before you can locate your devices, you need to set up iCloud and turn on Find My iPhone on each of your iOS devices and Mac computers" -https://www.apple.com/se/support/icloud/find-my-iphone-ipad-ipod-mac/

Nu är jag ingen expert på det här, men är inte iCloud en ypperlig lösning för verksamheternas telefoner? Varje enhet har ett AppleID tex [email protected] och följer med mobilen.
Med var sitt AppleID kan alla enheter säkerhetskopieras automatiskt till iCloud (varför blanda in en dator?), med Hitta Vänner ser de vart kollegorna befinner sig, iMessage/Facetime mellan bilar och så vidare.

1
Bevaka tråden