Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern stereomic till iPhone 6+

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-15 01:23

Vill använda min mic Sony ECM-XYST1M med min iPhone 6+ 9.2 när jag filmar.

Micen fungerar fint i stereo med Canon 5D II så jag vet att sladd och mic fungerar. Den saknar strömförsörjning, men kräver "Mic power: ON" i kameran.

Finns det någon färdig, billig lösning?
Eller ska jag värma upp lödkolven?

Finns det något externt strömintag på micen förutom kameraskon?

Edit: Ah, den är laddbar. Borde ju finnas en power-on möjlighet när den inte sitter på kameran tycker man ju?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-15 08:46
Ursprungligen av reboot81:

Finns det någon färdig, billig lösning?
Eller ska jag värma upp lödkolven?

Om du nöjer dig med att få ljudet i mono går det kanske att hitta eller tillverka någon billigare lösning för den analoga hörlurskontakten. Analogt ljud in i den kontakten är bara mono.

Ska du ha stereoljud in blir det via ett externt ljudkort in i lightning-kontakten. Leta bland musik och studiotillbehör, minst en tusenlapp och uppåt kostar de nog så det kan nog bara motiveras om du i övrigt vill använda iOS som ljudstudio. Och du behöver fortfarande tillverka kabel om det inte finns färdiga adaptrar för den typen av kamera-blixtsko.
Edit: ser nu att miken har en vanlig analog stereo-ut kontakt.
Så om miken klarar sin egen stromförsörjning bör det dessutom fungera att använda en vanlig adaptersladd för datorheadset till iphonens analoga hörlurskontakt för monoljud in som jag skriver i detta inlägg.

Om det bara är enkel stereovideo-inspelning med iphone du är ute efter så finns det digitala stereomikar som kopplar direkt till lightning.

Senast redigerat 2015-12-15 09:09
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-15 09:12
Ursprungligen av CekariYH:

Finns det något externt strömintag på micen förutom kameraskon?

Edit: Ah, den är laddbar. Borde ju finnas en power-on möjlighet när den inte sitter på kameran tycker man ju?

Nej den är inte laddbar.

Ursprungligen av reboot81:

Nej den är inte laddbar.

Hmm, varför följer det med en laddkabel då enl. Sonys hemsida om den?

Edit: Doh, läste inte detfinstilta :-/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-15 11:14

iPhonens headsetkontakt ska klara att driva små electret-kondensator mikar på 1-2 volt, det är typ en sådan som sitter i headsetet tror jag. Jag vet inte om det räcker till din Sony-mik. Men det finns färdiga kablar att använda även för pa-mikar som behöver phantommatning på upp till 9 volt med extern strömkälla, så det borde gå att lösa.

Det viktiga är att veta hur TRRS-kabeln är kopplad, på iphonen är det alltså vä-ut - hö-ut - jord - mik-in, på din Canonkamera antagligen annan ordning.

Dessutom behöver iphonen känna ett visst motstånd för att koppla över från intern till extern mic. Det finns färdiga kablar med inbyggda motstånd för detta som du kanske har störst chans att lyckas med, men du kan testa om en billig pc-adapterkabel funkar.

Allt detta, via headsetkontakten, blir naturligtvis bara mono.

Senast redigerat 2015-12-15 11:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-17 00:59
Ursprungligen av IngoX:

iPhonens headsetkontakt ska klara att driva små electret-kondensator mikar på 1-2 volt, det är typ en sådan som sitter i headsetet tror jag. Jag vet inte om det räcker till din Sony-mik. Men det finns färdiga kablar att använda även för pa-mikar som behöver phantommatning på upp till 9 volt med extern strömkälla, så det borde gå att lösa.

Det viktiga är att veta hur TRRS-kabeln är kopplad, på iphonen är det alltså vä-ut - hö-ut - jord - mik-in, på din Canonkamera antagligen annan ordning.

Dessutom behöver iphonen känna ett visst motstånd för att koppla över från intern till extern mic. Det finns färdiga kablar med inbyggda motstånd för detta som du kanske har störst chans att lyckas med, men du kan testa om en billig pc-adapterkabel funkar.

Allt detta, via headsetkontakten, blir naturligtvis bara mono.

Tack, den sladden kanske fungerar, men jag har funnit vad jag tror är en bättre lösning på iPhonens "platta" ljud: en extern stereomic från Zoom som kopplas in på Lightningporten.
Trist att behöva köpa en ny mic, men den ger ett smidigare handhavande, stereo, trestegs nivåmätare samt mic gain-reglage för tusenlappen.

Ursprungligen av reboot81:

Tack, den sladden kanske fungerar, men jag har funnit vad jag tror är en bättre lösning på iPhonens "platta" ljud: en extern stereomic från Zoom som kopplas in på Lightningporten.
Trist att behöva köpa en ny mic, men den ger ett smidigare handhavande, stereo, trestegs nivåmätare samt mic gain-reglage för tusenlappen.

Ser ut som en snyggare och bättre lösning

1
Bevaka tråden