Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup med Time Machine

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft funktionen i flera år och den är OK. Jag har två olika hårddiskar för backupfilerna. Numera har jag kopplat bort automatisk backup eftersom BU-händelserna snart fyllt över en halv 2 Tb-disk. Numera gör jag BU manuellt.

Problemet - mystiken är att den ena disken som är en MacBook 500 (tidigare FW har nu USB-anslutning till en ny iMac). Den kan inte ta emot bakcuper för att den ”är full” enligt bifogad skärmdump. Skivverktyg säger att disken är OK och visar massor med ledigt utrymme - se skärmdump.

Kan någon förklara vad som är fel?

Bifogar även dumpar på den andra BU-disken, som snart fylls av bara BU-filer.
Kan jag kasta äldre BackUper för att spara utrymme?

Hoppas att någon kan reda ut detta åt mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-03 17:01

Jag hänger inte med riktigt.... har du bytt dator sedan du började med TM?
Är båda de externa diskarna TMdiskar? Du har inget annat på dem än TM?

Ursprungligen av kenjon:

Jag hänger inte med riktigt.... har du bytt dator sedan du började med TM?
Är båda de externa diskarna TMdiskar? Du har inget annat på dem än TM?

Jag har kört TM i många år på PB, iMac och nu ett halvår på iMac.
Do frågar om det är TM-hd. Förstår inte, det ärvaliga externa HD.
Jag har även andrafiler på dem och det har aldrig varit något bekymmer.
De gula fälten "Annat" ärbackupfiler.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-03 20:48

Så du har 342GB på Macintosh HD som du vill säkerhetskopiera till My Book 500 som har 325GB ledigt?
Räknar man ihop posterna 195+27+94+70 så blir det 386, är väl olika sätta att räkna på men det är fortfarande mer än 325.

Nej, du kan inte manuellt kasta gamla backuper. Du kan ju använda BackupLoupe och "kika" in i vad som säkerhetskopierats till Elements 2 Tb disken för att förstå vad som inte får plats på My Book 500 disken.

Tillägg: 195GB program – vad sägs om att utesluta något av de större, som du ändå kan ladda ner på nytt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-04 09:40
Ursprungligen av aake39:

Jag har kört TM i många år på PB, iMac och nu ett halvår på iMac.
Do frågar om det är TM-hd. Förstår inte, det ärvaliga externa HD.
Jag har även andrafiler på dem och det har aldrig varit något bekymmer.
De gula fälten "Annat" ärbackupfiler.

Ligger de gamla bakcuperna kvar från din PB och din gamla iMac också kvar på din TM-hårddisk?
Det var precis det jag menade, att man kanske inte ska ha andra filer på en disk som man använder för TM...

Ursprungligen av reboot81:

Så du har 342GB på Macintosh HD som du vill säkerhetskopiera till My Book 500 som har 325GB ledigt?
Räknar man ihop posterna 195+27+94+70 så blir det 386, är väl olika sätta att räkna på men det är fortfarande mer än 325.

Nej, du kan inte manuellt kasta gamla backuper. Du kan ju använda BackupLoupe och "kika" in i vad som säkerhetskopierats till Elements 2 Tb disken för att förstå vad som inte får plats på My Book 500 disken.

Tillägg: 195GB program – vad sägs om att utesluta något av de större, som du ändå kan ladda ner på nytt?

Tack för din pedagogiska beskrivning om bakcuper. Nu förstår jag volymerna av data. Såg blint på de vita lediga ytorna i gråfen utan att räkna Gb.

Min första backup minns jag tog ett halvt dygn för att få över hårddisken. Därefter har varje BU gått snabbt. Jag trodde i min enfald att varje backupptillfälle endast kopierade nya händelser - alltså betydligt mindre mängd än hela hårddisken varje gång. Nu inser jag varför en backup-hårddisk snart blir full.

Du säger att jag inte kan kasta gamla Backuper, varför - vad händer?
Tack för tipset om Backup-Loupe. Skall skaffa programmet. Klokt råd också om att utesluta program program som kan återskaffas vid ev krasch.

Ursprungligen av kenjon:

Ligger de gamla bakcuperna kvar från din PB och din gamla iMac också kvar på din TM-hårddisk?
Det var precis det jag menade, att man kanske inte ska ha andra filer på en disk som man använder för TM...

Dat finns gamla bakcuper från förra datorn (Mac mini ej iMac som jag skrev). iMac är den nya. När jag installerade den nya iMacen återskapade jag - på en fråga -senaste backup från Mac minin. Kanske det var fel. En massa gammalt skräp följde ju med.

Skall nu utforska TM bättre för att se vilka program eller filer som jag ej behöver värna om och därigenom spara utrymme.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-04 14:08
Ursprungligen av aake39:

…… Jag trodde i min enfald att varje backupptillfälle endast kopierade nya händelser - alltså betydligt mindre mängd än hela hårddisken varje gång. Nu inser jag varför en backup-hårddisk snart blir full.

Det gör den, endast nya filer/ändringar kopieras vid säkerhetskopiering. Vilket du tydligt ser i BackupLoupe.

Ursprungligen av aake39:

Du säger att jag inte kan kasta gamla Backuper, varför - vad händer?

Det går inte, TM erbjuder inte den funktionen helt enkelt. Eller syftar du på en TM-kopia av en annan dator? För det går.

Ursprungligen av reboot81:

Det gör den, endast nya filer/ändringar kopieras vid säkerhetskopiering. Vilket du tydligt ser i BackupLoupe.

Det går inte, TM erbjuder inte den funktionen helt enkelt. Eller syftar du på en TM-kopia av en annan dator? För det går.

Tack för all hjälp. Är nu inne i BackLoupe och läser hjälpfilen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-04 20:19

Den gamla backuren från din Mac mini kan du ta bort. De filerna har du ju installerat på din iMac, som du nu gör backup med TM på. Så då kan du radera den gamla, och få mer plats.

1
Bevaka tråden