Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med enkelt problem med min server. Tror det är enkelt i alla fall.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att konfigurera en server hemma som jag har på en MacMini. Första gången jag kommer i kontakt med en server så jag är helt nybörjare.

Tanken är att vi familjemedlemmar (3 st) ska ha en användare som alla våra mappar synkas mot. Dvs skrivbord, dokumentmapp etc ska ligga på servern. Det ska gå att jobba lokalt mot datorn och sen ska den synka när online (detta kan ske internt när man kommer hem och behöver nödvändigtvis inte ske över Internet)

Jag har konfigurerat servern och allt jag aktiverat lyser grönt. 

När jag är inkopplad mot nätverket med min MacBook kan ja komma åt servern via Finder och kan logga på min användare och på så sätt nå mapparna.

Hur ställer jag in min MacBook för att logga in mot servern som jag önskar? Är det möjligt?

Citat:

Hur ställer jag in min MacBook för att logga in mot servern som jag önskar? Är det möjligt?

Vad menar du?

Du får nog förklara lite mer vad det är du är ute efter. Vill du att data ska synkroniseras från en användares profil till en profil på servern? Kika på Profile Manager; https://www.apple.com/support/osxserver/profi...

Logga in kan du redan enligt din beskrivning, "När jag är inkopplad mot nätverket med min MacBook kan ja komma åt servern via Finder och kan logga på min användare och på så sätt nå mapparna."

Är det backup du är ute efter så rekommenderar jag CrashPlan på servern och CrashPlan på klienterna, gratis att använda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-22 12:44

Home syncing/roaming profiles. Jag testade det mot en Xserve för flera år sedan, då funkade det inte så bra. Men det är nog bättre nu.
Har ni olika maskiner som ni ska logga in på, och vill få dessa att se lika ut oavsett vilken ni loggar in på? Tänk på att de kanske måste köra samma version av OSX då, eftersom filerna i ~/Library kan skilja mellan olika versioner av OSX/Program. Jag vet dock inte om det är så

Det här med att beskriva inte enkelt försöker igen

Först
När jag kommer in vi Finder så kan jag i Finder logga in på servern genom att uppge användarnamn och lösenord från Finder. Jag önskar att kunna logga in mot servern när jag loggar in på datorn.

Jag tror att får jag till det så löser det mesta sig.

Gällande mappar och synkning.

Min användarprofil på servern innehåller ett gäng mappar. Samma som jag också får i datorn som default vid installation. Jag vill att de ska prata med varandra. Något jag antar sker när jag är inloggad mot servern?

Så egentligen kort sammanfattat det första jag behöver få till är att konfigurera datorn så den hittar server vid inloggning

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-22 21:37

När du har loggat in på servern, gå till Äpplet - Systeminställningar - Konton och klicka på fliken Startobjekt. Dra serverns hårddiskikon från Skrivbordet till rutan med Startobjekt.

Ursprungligen av kenjon:

Home syncing/roaming profiles. Jag testade det mot en Xserve för flera år sedan, då funkade det inte så bra. Men det är nog bättre nu.
Har ni olika maskiner som ni ska logga in på, och vill få dessa att se lika ut oavsett vilken ni loggar in på? Tänk på att de kanske måste köra samma version av OSX då, eftersom filerna i ~/Library kan skilja mellan olika versioner av OSX/Program. Jag vet dock inte om det är så

Vi har varsin MacBook som vi loggar in med men de ska inte spegla varandra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-22 22:03

Ni har väl olika användarnamn/konton på servern?

1
Bevaka tråden