Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder hindrar mig att stänga av (Finder går inte att starta om)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2015-11-15 15:33

Hej!

Jag har problem med Finder. När jag ska stänga av datorn "hänger sig "Finder. Finder stängs av och jag hindras starta det igen.

Jag har installerat om (utan att formatera om hårddisken) Sitter på en Mac Air från 2012.

Enda sättet jag kan stänga av dator är genom starknappen eller via terminalen Sudo shutdown...

Någon som haft liknande problem?

  • Medlem
  • stockholm
  • 2015-11-15 15:57

Hej!
När jag startar i "Säkert läge" uppstår det inte, dvs finder avslutas inte och stoppar avstängningen.
Innebär det då att något "tillägg" i systemmappen ev är kärnan till problemet? Och hur tusan tar man reda på vilket?

Du kan testa att flytta .ispw-filerna till skrivbordet (sök på finder så hittar du filerna). Ta för guds skull backup innan.

Vore även intressant att veta om du får samma problem om du testar med en annan användare.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2015-11-15 18:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan testa att flytta .ispw-filerna till skrivbordet (sök på finder så hittar du filerna). Ta för guds skull backup innan.

Vore även intressant att veta om du får samma problem om du testar med en annan användare.

Samma resultat med annan användare, skapade t om en ny användare med samma resultat med att Finder stängs av och vägrar starta igen. Då bör väl det innebära att det är ngt knasigt i systemmappen?

Ska testa att flytta .ispw-filerna (har backup)

  • Medlem
  • stockholm
  • 2015-11-16 18:21

Hjälpte tyvärr inte att installera om systemet. Men det alla program fanns kvar inställningar var kvar så undra vad som gjordes egentligen...

.ispw-filerna hittar jag inga. Är de filerna för iTunes? Jag använder inte iTunes med iPhone - kör med molnen (ngn annans dator). Använder faktiskt inte alls iTunes.

Kanske bara är att formatera om hårddisken och göra en "riktigt" installation. Det bara sååå jobbigt eftersom jag har en del program, ett publiceringssystem, typsnitt och vpn och dylikt som kräver ett par timmar inställningar.
Fast å andra är det vad jag lagt på att leta lösningar nu. Å varför gjorde jag inte från början ; )

1
Bevaka tråden