Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme AC snabbare än en Ethernetkabel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Airport Extreme (4e Gen) som kör N som snabbast så därför har jag gett nya Apple TV 4 nätverksaccess via en Ethernetkabel och inte Trådlöst. Jag har funderat lite på att byta till trådlöst och därför köpa en ny Airport Extreme som har stöd för AC.

Är AC snabbare än Ethernet nu? Är det nån ny modell av Airport Extreme på väg?

Vill kunna streama högupplöst utan några problem alls.

Fortsätt med kabel. Finns ingen anledning att köra trådlöst om man har kabel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-02 22:33

Eftersom ethernet-anslutningen i Apple TV bara är på 100 Mbit så kan den trådlösa AC-standarden mycket väl gå fortare. Min MBPr t.ex. håller stadigt över 40 MB/s (320 Mbit) när den skickar data trådlöst till mitt NAS.

Men. Jag kör alltjämt trådat till min ATV, helt enkelt för att det är mer pålitligt och mindre känsligt för störningar. 100 Mbit räcker gott och väl till högupplöst film.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-02 23:32
Ursprungligen av Vassius:

Eftersom ethernet-anslutningen i Apple TV bara är på 100 Mbit så kan den trådlösa AC-standarden mycket väl gå fortare. Min MBPr t.ex. håller stadigt över 40 MB/s (320 Mbit) när den skickar data trådlöst till mitt NAS.

Men. Jag kör alltjämt trådat till min ATV, helt enkelt för att det är mer pålitligt och mindre känsligt för störningar. 100 Mbit räcker gott och väl till högupplöst film.

Det här.
AC-nätet kan som sagt ge högre hastighet, men sladd är drabbas inte av störningar på samma sätt och har du inte mer än 100Mbit uppkoppling finns det inget att vinna förutom att slippa kabeldragningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-02 23:55
Ursprungligen av keptang:

Fortsätt med kabel. Finns ingen anledning att köra trådlöst om man har kabel.

Ursprungligen av Json_81:

Det här.
AC-nätet kan som sagt ge högre hastighet, men sladd är drabbas inte av störningar på samma sätt och har du inte mer än 100Mbit uppkoppling finns det inget att vinna förutom att slippa kabeldragningen.

På mina gamla ATV2 satt det 100BASE-T och vid uppspelning av film via Hemmadelning så tog det kanske 4-5 innan filmen sattes igång, då den behövde buffra upp lite innan uppspelning.

På ATV4 sitter också 100BASE-T men den stödjer också 802.11ac, till skillnad från ATV2. Jag har nu skrotat att köra mina kablade och kör istället 802.11ac på mina två ATV4, vilket medför att filmerna startar inom sekunden istället för 4-5 sekunder senare om jag hade kört kabel.

Ergo - då det endast sitter 100BASE-T så är det bättre att köra 802.11ac. Både vad det gäller kabeldragning och bandbredd. Givetvis förutsätter det att man har en bra situation vad det gäller täckning mellan ATV4 och router.

PS. Märk väl, jag gör detta trots jag annars alltid har som regel att icke mobila enheter ska ha kablad anslutning. DS.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-03 09:28
Ursprungligen av zinned:

På mina gamla ATV2 satt det 100BASE-T och vid uppspelning av film via Hemmadelning så tog det kanske 4-5 innan filmen sattes igång, då den behövde buffra upp lite innan uppspelning.

Har du testat ATV4 med kabel?
Svårt att tro att skillnaden i buffring beror på 100Mbit, skulle tro att det är den mycket snabbare hårdvaran i övrigt som gör det.

På min MBP Retina får jag ut nedström 280 Mbit ner 99 Mbit trådlöst med Airport, bredband 250/100
Att skicka filer går oftast alltid fortare med trådad dock av ngn anledning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-03 09:35

På kabel ligger den verkliga hastigheten i regel väldigt nära den teoretiska. Det är sällan/aldrig fallet med trådlöst.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-03 10:02
Ursprungligen av Json_81:

Har du testat ATV4 med kabel?
Svårt att tro att skillnaden i buffring beror på 100Mbit, skulle tro att det är den mycket snabbare hårdvaran i övrigt som gör det.

Nej, det har jag faktiskt inte. Dock lär inte 802.11ac utgöra någon flaskhals bandbreddsmässigt iaf.

Jag kan dock testa ikväll, om jag hinner. Någon annan kanske också kan testa för spridningens skull?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-11-03 11:19
Ursprungligen av zinned:

Nej, det har jag faktiskt inte. Dock lär inte 802.11ac utgöra någon flaskhals bandbreddsmässigt iaf.

Jag kan dock testa ikväll, om jag hinner. Någon annan kanske också kan testa för spridningens skull?

Vore intressant.
Har ingen ATV4 än, men tanken att köra wifi på den hade inte slagit mig även fast jag har AC-nät och inga störningar från grannar etc, har kablar i väggarna med uttag på rätt ställen.

1
Bevaka tråden