Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur är El Capitan egentligen?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag uppgraderade en Mac Book Air till El Capitan för att användarens iPhone inte längre fungerade ihop med Snow Leopard. Jag gillar INTE hur apple byggt upp filsystemet, mm. Det är två användartomtar som skrivit en lång inlaga om att apple alltmer bryter mot grunderna för det som de (och jag) hänför under rubriken användarvänlighet. Vore enligt min mening bra om apple läste och tog lärdom av kritiken. Allra värst finner jag det sätt som apple designat filsystemet på vara. Jag gillar inte att "Remote Disc" och färgläggning av mappar gett högsta prioritet. Jag vill att det skall vara lätt att bläddra hierarkiskt och att hårddiskarna skall vara synliga i toppen av hierarkin. iTunes-designen samt att mycket numera är dolt gör att jag påminns om Windows8, som är det näst värsta jag varit med om när det gäller OS.

Ursprungligen av ArtAudio:

Jag gillar inte att "Remote Disc" och färgläggning av mappar gett högsta prioritet.

Har du nån specialversion? För de där grejerna har ingen "prioritet" på min dator, och filsystemet är likadant som det har varit sedan första versionen av Mac OS X.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-20 21:08
Ursprungligen av ArtAudio:

Jag uppgraderade en Mac Book Air till El Capitan för att användarens iPhone inte längre fungerade ihop med Snow Leopard. Jag gillar INTE hur apple byggt upp filsystemet, mm. Det är två användartomtar som skrivit en lång inlaga om att apple alltmer bryter mot grunderna för det som de (och jag) hänför under rubriken användarvänlighet. Vore enligt min mening bra om apple läste och tog lärdom av kritiken. Allra värst finner jag det sätt som apple designat filsystemet på vara. Jag gillar inte att "Remote Disc" och färgläggning av mappar gett högsta prioritet. Jag vill att det skall vara lätt att bläddra hierarkiskt och att hårddiskarna skall vara synliga i toppen av hierarkin. iTunes-designen samt att mycket numera är dolt gör att jag påminns om Windows8, som är det näst värsta jag varit med om när det gäller OS.

Går du från 10.6 till 10.11 så är det ett litet stort steg, känns dock som att du inte vet vad du snackar om...
Filsystemet är väl som det alltid varit i Darwin stil, förutom att man inte kan ändra på innehåll i skyddade mappar (SIP)?
Stör du dig på superfunktionen Remote Disc så göm den då, förstår inte problemet.
Färg-taggar på mappar har inte högsta prioritet, vad syftar du på?
Bläddra ner i strukturen med ⌘+↓ upp med ⌘+↑ ända tills du når "toppen" med "trumvirvel" – alla enheter/hårddiskar!

Specialversion, nej, marcushedenstrom.. Jag gjorde en uppgradering via AppStore.
Vet inte vad jag snackar om? Mycket möjligt, men helt klart så förstår du inte problemet [reboot81]. Bra att du erkänner det.
Här är två bilder på Finder Window, den vänstra som visar hur det såg ut på den maskin som uppdraperades efter uppgradering till El Capitan], den andra på min ‘huvudmaskin’ där alla HD syns som de ska utom en som är skadad efter att jag provade en app som skulle ta bort dubbletter. Den gjorde något annat när jag använde den i demo-läget.
För mig är det tydligt att apple prioriterat ‘rent skrivbord’ och ‘maximalt avstånd från tangentbordet‘ då Remote och andra maskiner står högst samt att barnsliga resurser som färgläggning kommer sedan. Dokument-mappen och hårddiskar syns inte. Möjligt att det finns ett sätt att få ordning på det [=som jag vill ha det ;)]. Men tankegången att det som är mest fjärran, dvs molnet, skall vara högst är för mig en form av regn och rusk. Jag tillhör commando-Z fraktionen sedan 1984.

Senast redigerat 2015-11-20 22:33

Om du klickar på "Favorites" där till vänster så ska du se att det ser ut som vanligt sen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-11-20 23:23
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du klickar på "Favorites" där till vänster så ska du se att det ser ut som vanligt sen.

Apples nya självföklarande gränssnitt ha ha. Platt och grått plus att man behöver en manual för att fatta. Trotts Apples tillkortakommande och en del mindre buggar tycker jag ändå att det här är en av de bästa versionerna av OS X.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du klickar på "Favorites" där till vänster så ska du se att det ser ut som vanligt sen.

Tack för tipset, jag kommer att förmedla det vidare.

Själv så sätter jag klackarna i och om det kommer en ny variant av IOS som tvingar till uppgradering av OSX så kommer jag att avvakta. Dolda skroll-lister är inget för mig. Att det behövs en manual är inget jag kan sälja till andra . För att nämna något.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-21 08:40

Jag tror det var SBS. Den blev inte gömd hos mej. Jag tror "någon" har råkat klicka på Göm av misstag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-21 12:26
Ursprungligen av ArtAudio:

Tack för tipset, jag kommer att förmedla det vidare.

Själv så sätter jag klackarna i och om det kommer en ny variant av IOS som tvingar till uppgradering av OSX så kommer jag att avvakta. Dolda skroll-lister är inget för mig. Att det behövs en manual är inget jag kan sälja till andra . För att nämna något.

Behövs (oftast) ingen manual, det mesta är så själv förklarande. Men ibland behövs den, och mycket finns i den eminenta hjälpen.
Om du i Hjälpmenyn söker på "rullningslist" så är första träffen "Allmänna inställningar".
Därifrån är du två klick ifrån att rullningslisterna alltid syns.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det var SBS. Den blev inte gömd hos mej. Jag tror "någon" har råkat klicka på Göm av misstag.

Tro vad du vill.

Så bestämde till slut mig för att ta steget till El Capitan på min 2011 MBP. Första intrycket efter att ha uppdaterat alla program jag använder på daglig basis är att datorn är betydligt rappare. Måste säga att exempelvis Safari är sjukt mycket snärtigare än på Mavericks som varmitt tidigare OS. Såfort jag har skaffat en SSD till min 2012 Mini blir det att uppgradera den också. Ska bli spännande eftersom den drar nytta av Metal också vilket ju inte 2011:an gör.

Ursprungligen av JoelBurman:

Efter miserabla Yosemite så har jag nedgraderat båda mina macar (cMPB 2011 och Mac Mini 2012) till Mavericks funderar nu om det är värt att uppgradera till El Capitan? När jag tittar i svenska Appstore så har El Capitan 29 5:or men också 20 1:or. Vad är er erfarenhet? Kommer jag ångra uppgradering om jag hatade Yosemite.

Användningsområde är kontorsarbete för MBP (med några specifika programvaror som har med mitt yrke att göra) Minin har jag som HTPC. MPB har SSD disk och 8gb ram. Minin har HDD och 8gb ram.

Min dator börjar slöa och antar jag att det är dags att uppdatera till El Capitan 10.11.1 (om det skulle kunna hjälpa)
Jag var på gång med att uppdatera via App Store på datorn men blev plötsligt osäker efter ha läst recensionerna. Det har gått flera månader sedan den släpptes och många verkar vara nöjda här på 99mac (det är i varje fall numera ganska tyst i El Capitan-trådarna) men det kanske är ändå för tidigt att uppdatera?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-02 14:21
Ursprungligen av calinou:

Min dator börjar slöa och antar jag att det är dags att uppdatera till El Capitan 10.11.1 (om det skulle kunna hjälpa)
Jag var på gång med att uppdatera via App Store på datorn men blev plötsligt osäker efter ha läst recensionerna. Det har gått flera månader sedan den släpptes och många verkar vara nöjda här på 99mac (det är i varje fall numera ganska tyst i El Capitan-trådarna) men det kanske är ändå för tidigt att uppdatera?

Vad betyder ett anonymt kundbetyg? Vem är det som bemödar sig att ge ett betyg? 528 betyg av ett par hundra tusen installationer?

Kort och gott El Cap är en bra uppdatering. Största "problemet" är SIP. Som gör att du inte kan köra program som ändrar på själva systemet, tex TotalFinder.

Ursprungligen av reboot81:

Vad betyder ett anonymt kundbetyg? Vem är det som bemödar sig att ge ett betyg? 528 betyg av ett par hundra tusen installationer?

Kort och gott El Cap är en bra uppdatering. Största "problemet" är SIP. Som gör att du inte kan köra program som ändrar på själva systemet, tex TotalFinder.

Jag tolkade resultatet som ett stickprov. och stirrade mig blind på de 98 st som gav 1 stjärna. Det borde kanske tas bort från deras uppdateringssida eftersom det kan ge ett missvisande uppfattning. TotalFinder är inte installerat på min dator.
Min aktuella backup finns på Time Capsule ifall jag skulle behöva återgå till Yosemite. Är det något annat man ska tänka på att göra innan man uppdaterar?

Ursprungligen av calinou:

...TotalFinder är inte installerat på min dator...

TotalFinder var bara ett exempel. Det finns fler program som stöter på samma problem, t.ex Default Folder X (där en ny El Capitan-kompatibel version är på gång).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-02 15:20
Ursprungligen av calinou:

Jag tolkade resultatet som ett stickprov. och stirrade mig blind på de 98 st som gav 1 stjärna. Det borde kanske tas bort från deras uppdateringssida eftersom det kan ge ett missvisande uppfattning. TotalFinder är inte installerat på min dator.
Min aktuella backup finns på Time Capsule ifall jag skulle behöva återgå till Yosemite. Är det något annat man ska tänka på att göra innan man uppdaterar?

Du får inte backup av operativsystemet via Time Capsule, det är endast program och filer. Så om du vill gå tillbaks får du nog använda en dvd eller usb-sticka med OS'et på. Jag är säker på att du blir nöjd med El Capitan.

Ursprungligen av Gnulia:

Du får inte backup av operativsystemet via Time Capsule, det är endast program och filer. Så om du vill gå tillbaks får du nog använda en dvd eller usb-sticka med OS'et på. Jag är säker på att du blir nöjd med El Capitan.

Tack för svaret! Vilken tur att du meddelade det. Jag trodde väl att hela datorns innehåll var i Time Capsulen. Varför kan man inte lägga den där också? eller kanske på Dropbox? Är det kanske därför att man ska komma åt det .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-02 15:39
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret! Vilken tur att du meddelade det. Jag trodde väl att hela datorns innehåll var i Time Capsulen. Varför kan man inte lägga den där också? eller kanske på Dropbox? Är det kanske därför att man ska komma åt det .

Man behöver ju ha ett OS för att kunna ta tillbaks filerna, normalt har man kanske en ny dator och den har ju det senate operativet. Man spar oftast inte ett äldre OS. Den här artikeln kan kanske vara till hjälp
http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-software...

Ursprungligen av Gnulia:

Du får inte backup av operativsystemet via Time Capsule, det är endast program och filer. Så om du vill gå tillbaks får du nog använda en dvd eller usb-sticka med OS'et på. Jag är säker på att du blir nöjd med El Capitan.

Liten rättelse: Om man själv inte aktivt väljer att utesluta något från TimeMachine-backupen så tar den hela operativsystemet. Och program och användare också förstås.

Det går fint att återställa till en äldre version av systemet om man har en full backup via TimeMachine.

Ursprungligen av Mattias A:

Liten rättelse: Om man själv inte aktivt väljer att utesluta något från TimeMachine-backupen så tar den hela operativsystemet. Och program och användare också förstås.

Det går fint att återställa till en äldre version av systemet om man har en full backup via TimeMachine.

Hur kan man kontrollera att man den eller inte? Då behöver man inte göra alla saker enligt länken?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-02 16:53
Ursprungligen av calinou:

Jag tolkade resultatet som ett stickprov. och stirrade mig blind på de 98 st som gav 1 stjärna. Det borde kanske tas bort från deras uppdateringssida eftersom det kan ge ett missvisande uppfattning. …

Jag är generellt kritisk mot betygssytem, men här kan man utläsa en sak: endast 98 personer ger en stjärna. På hur stor installationsbas, 200 000?

Ursprungligen av reboot81:

Jag är generellt kritisk mot betygssytem, men här kan man utläsa en sak: endast 98 personer ger en stjärna. På hur stor installationsbas, 200 000?

Den är egentligen bara ett resultat från dem som yttrat sig och de är troligen väldigt få i förhållande till alla som har uppdaterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-02 17:40
Ursprungligen av Mattias A:

Liten rättelse: Om man själv inte aktivt väljer att utesluta något från TimeMachine-backupen så tar den hela operativsystemet. Och program och användare också förstås.

Det går fint att återställa till en äldre version av systemet om man har en full backup via TimeMachine.

Jag trodde inte att man kunde göra så, är du säker på det? Enligt artikeln kan man inte gå tillbaks till en tidigare version av OS.

Ursprungligen av Gnulia:

Jag trodde inte att man kunde göra så, är du säker på det? Enligt artikeln kan man inte gå tillbaks till en tidigare version av OS.

Det gäller IOS, på OSX kan du gå tillbaka men det kräver, som sagt, att du gör en total backup och återställning

Jag läste på en svensk sida att man kan återställa av en färsk klonbackup och starta från den. Hur gör man en klon-backup?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-02 19:53
Ursprungligen av calinou:

Jag läste på en svensk sida att man kan återställa av en färsk klonbackup och starta från den. Hur gör man en klon-backup?

Det kanske står på den sidan du läste om diskkloning?
Annars kan du ju använda sökfunktionen här i forumet, du är inte den första som ställer sig den frågan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-02 23:30

CarbonCopyCloner eller SuperDuper är väl de mest kända.

Som allt i början så är det några saker som inte fungerar sen yosermite och det är trådlösa som tappar kontakt, sen så har det största problemet som jag uppfattar har när man jobbar mot server, smb mappar går inte att få i vänster fälter vilket jag tycker är irrterande då man måste gå från rot varje gång. sen när man har en smb mapp så är det så svårt för systemet att släppa den när man försöker mata ut, även så får man många gånger när man ska återanslutas till smb mapp så är den tom så man måste logga ut och sen in så fungerar det igen. värst är man måste starta om trådlösa kortet när man byter mellan olika nät och jobba som konsult och få börja starta om några gånger dagen för den inte vill släppa den gamla nätet. Även om du har varit ansluten till smb och byter nät så hänger sig maskinen och många gånger är ända knappen för den vägrar släppa..

Det var problemen som jag hadde, bortsätt från det så blir varje version lite bättre och bättre på många saker...

Ursprungligen av kenjon:

CarbonCopyCloner eller SuperDuper är väl de mest kända.

Med tanke på att det är inte så ofta man kan behöva göra klonbackupp som t ex inför uppdatering av operativsystemet så undrar jag vad som i övrigt är till nytta att ha en sådan interface?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-12-03 16:17
Ursprungligen av calinou:

Med tanke på att det är inte så ofta man kan behöva göra klonbackupp som t ex inför uppdatering av operativsystemet så undrar jag vad som i övrigt är till nytta att ha en sådan interface?

Fördelen med CCC är att rasar din systemdisk så bootar du bara upp från din backupp och är igång direkt. Med Time Machine måste du installera om systemet på en ny disk och sedan göra en recover från backupp. Av den anledningen kör jag bara med CCC.

Bevaka tråden