Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta OS X i OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-10 22:52

Köpt ny hårddisk och installerat i iMacen. Första nyinstallationen på 5 år och vill inte använda Flyttassistenten, har trixat mer än man bör och vill tillbaka till ett system som bara funkar.

Till frågan: kan jag på ett någorlunda enkelt sett starta upp min gamla OS X installation när jag är inne i min nya installation? Är skapligt bevandrad med VirtualBox.
Lite bökigt att starta upp andra OS X för att kika på inställningar och sånt.

Gammal installation: OS X 10.10.5, på en 250 GB
Ny installation: OS X El Capitan på en 500 GB
iMac mid 2010 27" 4TB, japp totalt tre diskar i en iMac!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-11 07:49

Sätt gamla disken i ett usb-chassi (eller bara en s-ata-usb adapter om du inte vill använda den som extern).
Då kan du starta från den (håll nere alt när datorn startar) eller bara kopiera över.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-11 09:17
Ursprungligen av Json_81:

Sätt gamla disken i ett usb-chassi (eller bara en s-ata-usb adapter om du inte vill använda den som extern).

Nu har väl reboot81 redan alla hårddiskar han behöver internt i sin iMac. Frågeställningen gäller som jag förstår att köra den gamla Yosemite-installationen virtualiserat med El Capitan som värd-OS.

Ursprungligen av reboot81:

Till frågan: kan jag på ett någorlunda enkelt sett starta upp min gamla OS X installation när jag är inne i min nya installation? Är skapligt bevandrad med VirtualBox.
Lite bökigt att starta upp andra OS X för att kika på inställningar och sånt.

Även om det inte är supportat så ska det nog gå att köra en klientversion Yosemite som gäst, om jag förstår rätt när jag kikar i VirtualBox användarforum. Men här vet jag inte mer än du.

Min fundering är: om detta är enda anledningen till att du vill köra OS X virtualiserat är det nog inte värt besväret. Du måste nog se ett annat värde i projektet i sig. Med den kunskap du har om OS X tror jag inte det är särskillt ofta du behöver kika i dina gamla inställningar. När du stöter på frågor, skriv ner dem på papper, en omstart till ditt gamla system och besvara frågorna du samlat på dig, och sedan en omstart till ditt nya system. Totalt sett tror jag du kommer göra mycket färre omstarter för denna manöver än det antal omstarter du kommer behöva göra för att få din virtuella maskin att börja fungera!

Och förresten, vad kan väl någon som heter reboot81 ha emot några omstarter?

Det går i vart fall att köra råaccess till en hårddisk för att starta upp Bootcamp så jag kan tänka mig att det går lika bra att köra med samma upplägg till en OS X maskin. Kolla in avsnitt 9.9.1 här: https://www.virtualbox.org/manual/ch09.html#rawdisk
Du behöver ställa om rättigheterna till disken så att din användare kan komma åt den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-11 09:57
Ursprungligen av IngoX:

Nu har väl reboot81 redan alla hårddiskar han behöver internt i sin iMac. Frågeställningen gäller som jag förstår att köra den gamla Yosemite-installationen virtualiserat med El Capitan som värd-OS.

Fel av mig, missade att man kan ha flera diskar i en imac.
Angående virtuellt har jag ingen aning, men att hålla nere alt och välja startdisk ska fungera likadant oavsett om det är USB eller extern disk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-12 13:00
Ursprungligen av suddgummi:

Det går i vart fall att köra råaccess till en hårddisk för att starta upp Bootcamp så jag kan tänka mig att det går lika bra att köra med samma upplägg till en OS X maskin. Kolla in avsnitt 9.9.1 här: https://www.virtualbox.org/manual/ch09.html#rawdisk
Du behöver ställa om rättigheterna till disken så att din användare kan komma åt den.

Det kände jag inte till. Låter lite riskfyllt.

Grejjen är att jag vill ha en nyinstallation som inte tar med gammal skit, men som är identiskt till 90%. Flyttassistenten i all ära, men den är ganska trubbig i sitt urval. Så tanken är att köra båda parallellt och installera det jag vill ha, och ställa in alla program identiskt. Istället för att växla OS X och exportera/skriva ner inställningar så vill jag se och exportera utan att starta om två gånger.

Visade sig att det går, men OS X i OS X stöds inte av VirtualBox så det går långsamt och dras med lite buggar, mest grafiska.

Idén fick jag härifrån, nedan lite mer detaljerat:

  1. Installera OS X på nya disken

  2. Skapa en sparsebundle image fil av den gamla startskivan med CCC

  3. Skapa en ISO av 10.11 installationsfilen: Installera OS X El Capitan.app

  4. Skapa en VirtualBox-maskin, from steg 3. Den här installationen är bara tillfällig och kommer senare att tas bort, så det räcker att skapa en disk på 20GB.

  5. Skapa en till hårddisk för den virtuella maskinen, med dynamisk storlek med plats för hela den gamla disken.

  6. Starta den virtuella maskinen, formatera/radera den ovan skapade disken i lämpligt format. Återställ imagefilen av den gamla startskivan till denna disk med CCC.

  7. Nu finns två diskar/OS X installationer på den virtuella maskinen, välj (den återställda) startskiva(n) i systeminställningar och starta om.

  8. Ta bort den tillfälliga 20GB-disken.

  9. Installera Menubar, då upplösningen är låst i 1024x768.

Ursprungligen av IngoX:

…Och förresten, vad kan väl någon som heter reboot81 ha emot några omstarter?

Mycket...

1
Bevaka tråden