Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan fryser vid omstart

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-02 16:55

Dagen eft jag installerat El Capitan var jag tvungen att göra en omstart av datorn. Av någon anledning fryser datorn direkt efter startljudet. Jag ser äpplet och det ”lilla strecket”, men inget händer. Har prövat reset av Pram, säker omstart men inget har hjälpt. Någon som har en idé hur jag gå vidare.

Äldre dator med vanlig Hårddisk och inte SSD?

Isf ha tålamod. Det kan vara riktigt segt ibland med omstarten har jag märkt.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-02 20:39
Ursprungligen av Borttaget:

Äldre dator med vanlig Hårddisk och inte SSD?

Isf ha tålamod. Det kan vara riktigt segt ibland med omstarten har jag märkt.

Ett år gammal MacBook Air med en SSD. Här är det inte segt, utan det är tok-segt.
Installerade om systemet och då lyckades jag starta om. Tror att vissa program som startar upp i samband om omstart orsaka problemet.
Märkligt är att inga av de s.k standardlösningar funkar.

Senast redigerat 2018-07-23 13:42
  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-03 02:16
Ursprungligen av svannte:

Ett år gammal MacBook Air med en SSD. Här är det inte segt, utan det är tok-segt.
Installerade om systemet och då lyckades jag starta om. Tror att vissa program som startar upp i samband om omstart orsaka problemet.
Märkligt är att inga av de s.k standardlösningar funkar.

Troligen något annat fel. Fick starta om datorn vid installation av Apogee Meastro, med tillägg avstängda. Ändå hängde sig datorn vid uppstart. Läste på diverse bloggar att liknande saker hänt flera betatestare.
Surt att man inte backa tillbaka till Yosemite utan att formatera om hårddisken.

Ursprungligen av svannte:

Troligen något annat fel. Fick starta om datorn vid installation av Apogee Meastro, med tillägg avstängda. Ändå hängde sig datorn vid uppstart. Läste på diverse bloggar att liknande saker hänt flera betatestare.
Surt att man inte backa tillbaka till Yosemite utan att formatera om hårddisken.

Du har väl backup med time capsule. Endast några klick och du är tillbaka med gamla systemet.

  • Medlem
  • 2015-10-03 11:56
Ursprungligen av Borttaget:

Äldre dator med vanlig Hårddisk och inte SSD?

Isf ha tålamod. Det kan vara riktigt segt ibland med omstarten har jag märkt.

Jag har en mbp med ssd och datorn botar inte om efter installation av El Capitan. Grå skärm med äpplet och det "lilla strecket".
Ska man vänta? Jobbar systemet med något? Eller måste man installera om?

Senast redigerat 2018-07-23 13:42

Personligen så är min stationära en iMac från 2009 med vanlig hårddisk.

Tog 25 min första gången efter installation var färdig. Med badbollen där trodde jag dator dött men så var inte fallet.

Nu fungerar den fint.

  • Medlem
  • 2015-10-03 16:31
Ursprungligen av Borttaget:

Personligen så är min stationära en iMac från 2009 med vanlig hårddisk.

Tog 25 min första gången efter installation var färdig. Med badbollen där trodde jag dator dött men så var inte fallet.

Nu fungerar den fint.

Fint att din dator fungerar. Min har varit på en timme och inget händer. Har försökt starta i felsäkert läge genom att hålla in skift tangeten vid start. Det hjälper inte heller. Finns det inget annat att göra?
Märkligt att omstart inte fungerar då systemet var uppe efter installationen av El Capitan och allt verkade fungera utan problem.
Är surt att systemet inte flaggade för inkompatibilitetsproblem.
Blir nog inga fler uppgraderingar av OS X för min del. Bara att försöka installera Yosemite igen.

Senast redigerat 2018-07-23 13:43

Har ju köpet beta sedan dag 1, när GM kom så fick jag samma problem. Det är ett tillägg man måste radera så du får göra det via terminal eller starta upp från USB minne eller från annan dator. Kommer inte ihåg vilket det var men de är bara googla
symatic tror jag det var eller ngt liknande namn Efter det funkar det kalas.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-04 00:54
Ursprungligen av hummel:

Du har väl backup med time capsule. Endast några klick och du är tillbaka med gamla systemet.

Nja, så enkelt är det inte. Försökte med en backup på det gamla systemet, men icke sa nicke. Då begärs en formatering av hårddisken.
Installerade om, stängde av ”start-up program” och då löste det problemet. ”Tyvärr” fungerar alla start-up program efter uppstart vilket gör att man tror att dessa program är kompatibla med El Capitan.

Samma problem. hur startar man från en annan dator?

Ursprungligen av @ndreas:

Har ju köpet beta sedan dag 1, när GM kom så fick jag samma problem. Det är ett tillägg man måste radera så du får göra det via terminal eller starta upp från USB minne eller från annan dator. Kommer inte ihåg vilket det var men de är bara googla
symatic tror jag det var eller ngt liknande namn Efter det funkar det kalas.

Jag har råkat ut för samma problem, men jag har ingen USB sticka att starta från. Skulle kunna koppla in min sons mac book, men han kör en amerikansk version av Yousemite. Men hur gör man rent konkret? Kan man få min dator att framstå som en separat hårddisk på hans?

Tacksam för svar för jag känner mig smått desperat eftersom jag har en mycket viktig presentation på Torsdag.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-04 02:25
Ursprungligen av Crister:

Jag har råkat ut för samma problem, men jag har ingen USB sticka att starta från. Skulle kunna koppla in min sons mac book, men han kör en amerikansk version av Yousemite. Men hur gör man rent konkret? Kan man få min dator att framstå som en separat hårddisk på hans?

Tacksam för svar för jag känner mig smått desperat eftersom jag har en mycket viktig presentation på Torsdag.

Jag testade att starta El Capitan via cmd + R och hade en ren Yosemite på sticka. Tyvärr går det inte att gradera nedåt utan att formatera om hårddisken. I mitt fall var det bara att installera om El Capitan, stänga av alla tilläggsprogram som startar upp vid omstart, och därefter fungerade allt som det (troligen) ska.

Ursprungligen av svannte:

Jag testade att starta El Capitan via cmd + R och hade en ren Yosemite på sticka. Tyvärr går det inte att gradera nedåt utan att formatera om hårddisken. I mitt fall var det bara att installera om El Capitan, stänga av alla tilläggsprogram som startar upp vid omstart, och därefter fungerade allt som det (troligen) ska.

Vad är problemet med att radera hårddisken när du har en backup från TM att lägga tillbaka? För du har väl en backup?

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-04 09:27
Ursprungligen av Megolon:

Vad är problemet med att radera hårddisken när du har en backup från TM att lägga tillbaka? För du har väl en backup?

Backup finns, och det är egentligen bara lathet/tid.

  • Medlem
  • 2015-10-04 10:10
Ursprungligen av svannte:

Nja, så enkelt är det inte. Försökte med en backup på det gamla systemet, men icke sa nicke. Då begärs en formatering av hårddisken.
Installerade om, stängde av ”start-up program” och då löste det problemet. ”Tyvärr” fungerar alla start-up program efter uppstart vilket gör att man tror att dessa program är kompatibla med El Capitan.

Hur intallerar man om El Capitan utan att formatera om hårddisken? Hur får man det alternativet från den grå skärmen med Äpplet?
Tacksam för svar då jag har filer på disken som jag är osäker på om de är med i senaste backupen.

Låter nog bli att uppgradera. Vågade inte ens uppgradera min MacBook Air (Mid 2012, SSD) till förra årets Yosemite efter att ha läst på nätet om en hel del problem med frysningsbenägenhet/långsamt.

Ursprungligen av svannte:

Backup finns, och det är egentligen bara lathet/tid.

Datorn fungerar inte och du har inte tid att fixa det! Ok

Men jag förstår fortfarande tyvärr inte hur man startar från en annan dator. Skall jag koppla ihop dem med en USB sladd, starta den andra datorn, sen trycka ned CMD + R samtidigt som jag trycker på startknappen på min? Vad händer då? Är det då min dator dyker up som en extern hårddisk på den andra? Och hur gör man sen? Hur kommer jag åt de filer som skall raderas?

Ursprungligen av Crister:

Men jag förstår fortfarande tyvärr inte hur man startar från en annan dator. Skall jag koppla ihop dem med en USB sladd, starta den andra datorn, sen trycka ned CMD + R samtidigt som jag trycker på startknappen på min? Vad händer då? Är det då min dator dyker up som en extern hårddisk på den andra? Och hur gör man sen? Hur kommer jag åt de filer som skall raderas?

Den som söker, finner.
Funkar nog inte så bra med USB.....däremot Thunderbolt eller FireWire beroende på vad datorerna har som du ska koppla ihop via hårddiskläge.
http://www.yac.mx/sv/pc-tech-tips/mac/Tips_To...
https://support.apple.com/sv-se/HT204350#fwtb

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-04 15:10
Ursprungligen av H-P:

Hur intallerar man om El Capitan utan att formatera om hårddisken? Hur får man det alternativet från den grå skärmen med Äpplet?
Tacksam för svar då jag har filer på disken som jag är osäker på om de är med i senaste backupen.

Håll ner cmd + R. Släpp efter startljudet. Uppstart sker och du får fyra alternativ (om jag inte missminner mig) som du kan göra. Bl.a att installera om El Capitan. Gör installationen och då ska datorn starta om. I mitt fall funkar allt som vanligt så länge jag inte använder vissa ”startup-program”.

Ursprungligen av svannte:

Håll ner cmd + R. Släpp efter startljudet. Uppstart sker och du får fyra alternativ (om jag inte missminner mig) som du kan göra. Bl.a att installera om El Capitan. Gör installationen och då ska datorn starta om. I mitt fall funkar allt som vanligt så länge jag inte använder vissa ”startup-program”.

Tack. Det löste sig tack vare hjälpen från er här på 99 Mac.

Jag fick hjälp av min son att lägga El Capitan på en USB sticka. Sen startade jag min dator genom att trycka ned CTR + R vid uppstart som föreslaget. Därefter kunde jag välja att installera om systemet och det verkar funka perfekt. Jag behövde inte formatera om hårddisken utan det verkar enbart varit systemmappen som uppgraderats.

Jag har tagit bort nästan alla uppstartprogram utom Evernote, i Clipboard och Dropbox och hoppas att det inte skall bli mer strul.

Tack än en gång "H-P" och ni andra.

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-10-06 09:56
Ursprungligen av Megolon:

Datorn fungerar inte och du har inte tid att fixa det! Ok

Ska villigt erkänna att jag inte hade en aning om hur enkelt det var. Är tillbaka på Yosemite via TimeMachine. Funkade hur bra som helst och nu beter sig datorn som ”jag är van vid”. Tack för sparken i röven. Det behövdes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-09 17:21

Hade samma "frysproblem" vid inloggning. Hittade som tur var denna tråd från min ipad, tack!!

CMD+R vid start + ominstallation OS X löste det, ingen omformattering nödvändig!!

OBS: Man behöver ju inte ha en installations-USB-sticka, går utmärkt med installation via wifi från appstore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-12 19:59

Trots ominstallationen av OS X (som hjälpte) - idag när jag startade om datorn så hängde den sig på samma sätt igen.

Var tvungen att ominstallera OS X ännu en gång.
Blir väldigt irriterande om jag måste ominstallera op.systemet varje gång jag startar om datorn...

Vad är egentligen orsaken bakom detta väldigt grava problem egentligen?
Är det enda man kan göra att nedgradera till Yosemite?

Någon nämnde ev. program som startas automatiskt men jag har inga konstigheter bland startobjekten:

Tyvärr funkade det inte

Jag ropade "klart" för tidigt. När jag var tvungen att stänga av datorn, så hände samma sak igen trots att jag tagit bort alla tillägg och start up program. Samma svarta skärm och samma helt döda maskin. Fick installera om systemet igen.... Fan

Vad är det här? Nån som vet?

Crister

Senast redigerat 2015-10-17 18:59
  • Medlem
  • 2015-10-14 18:45
Ursprungligen av Crister:

Tack. Det löste sig tack vare hjälpen från er här på 99 Mac.

Jag fick hjälp av min son att lägga El Capitan på en USB sticka. Sen startade jag min dator genom att trycka ned CTR + R vid uppstart som föreslaget. Därefter kunde jag välja att installera om systemet och det verkar funka perfekt. Jag behövde inte formatera om hårddisken utan det verkar enbart varit systemmappen som uppgraderats.

Jag har tagit bort nästan alla uppstartprogram utom Evernote, i Clipboard och Dropbox och hoppas att det inte skall bli mer strul.

Jag ropade "klart" för tidigt. När jag var tvungen att stänga av datorn, så hände samma sak igen trots att jag tagit bort alla tillägg och start up program. Samma svarta skärm och samma helt döda maskin. Fick installera om systemet igen.... Fan

Vad är det här? Nån som vet?

Crister

Hej,

Samma sak hände för mig och lösningen blev det som ges lägst ned på sidan 3 i denna tråd

https://discussions.apple.com/thread/7261310?...

dvs att ta bort "EltimaAsync.kext"

från mappen: /System/Library/Extensions/

Jag gjorde det dock inte med hjälp av "terminalen". Jag letade upp mappen direkt i finder tog bort filen och startade om.
Och sedan dess är det inget problem med El Capitan

Hoppas det löser ditt problem också, om inte så finns flera andra tipps i tråden.

Senast redigerat 2015-10-17 18:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-17 13:27
Ursprungligen av Crister:

...dvs att ta bort "EltimaAsync.kext"

från mappen: /System/Library/Extensions/

Heureka, det hjälpte!

Ursprungligen av H-P:

Hej,

Samma sak hände för mig och lösningen blev det som ges lägst ned på sidan 3 i denna tråd

https://discussions.apple.com/thread/7261310?...

dvs att ta bort "EltimaAsync.kext"

från mappen: /System/Library/Extensions/

Jag gjorde det dock inte med hjälp av "terminalen". Jag letade upp mappen direkt i finder tog bort filen och startade om.
Och sedan dess är det inget problem med El Capitan

Hoppas det löser ditt problem också, om inte så finns flera andra tipps i tråden.

Nej någon fil med namnet "EltimaAsync.kext" har jag inte på min dator. Har använt flera sökprogram för att försöka hitta den.

Så vad kan det då vara för fel. Finns det fler ".kext" filer som är kända för att strula?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-20 19:09

Har du tittat i rätt bibliotek? En del "sökprogram" hoppar över systemmappen t ex.

Ursprungligen av Crister:

Nej någon fil med namnet "EltimaAsync.kext" har jag inte på min dator. Har använt flera sökprogram för att försöka hitta den...

Det bör vara:
System --> Library --> Extensions

Bevaka tråden