Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att få liv i kraschad Macbook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-09-22 21:47

Hej.

För två år sedan kraschade hårddisken på min macbook från 2009. Jag hade inte råd att fixa den då utan använde en annan dator. Den har legat i ett skåp sedan dess.
Men nu skulle jag vilja få liv i den igen och undrar om jag kan göra det själv, och hur?
Jag bytte batteri och fläkt strax innan den klappade ihop. Hårddisken är ohjälpligt sönder (har testat de rekommenderade sätten att starta den) så den måste bytas ut. Jag hade inget på den som jag är rädd om heller.

Det känns som om det här är ganska lätt att göra själv, men hur? Jag behöver dels köpa en hårddisk (vilken?), byta den (hur?) och sedan få datorn att funka igen, installera operativsystem och sånt (ingen aning hur - laddar man ner, köper en skiva..?)

Alternativt - vad tror ni det kostar om man lämnar in den? Och är det värt att ens göra det här på en halvgammal dator? Jag är ju av den typen som vill att saker ska hålla länge, men är det naivt?

För att slippa skriva ut hela instruktionen så länkar jag

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Unibody+...

https://www.youtube.com/watch?v=FiAqmkjv_Fc

Hårddisk kan du köpa på Netonett där de har stort sortiment och biliga diskar

Använd sedan google för resten av din frågor .. Det är enklast och går snabbast och ger dig mest information

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-23 16:43

Och köp en SSD istället för en traditionell hårddisk!

  • Medlem
  • 2015-09-23 23:31

Tack. Har givetvis googlat och läst allt jag kunnat hitta, annars hade jag inte skrivit här, men hade inte sökt på engelska. (Delvis pga kan inte engelska terminologin.)
Inte solklart ändå när jag läst ifixit: Jag vet tex. inte vilken ny hårddisk jag ska välja. Jag förstår inte om jag behöver ett nytt minne förutom hårddisken och inte varifrån jag lämpligast får mjukvaran. Att fysiskt byta ut komponenterna är det minsta problemet - Jag vet inte vilka grejer jag ska köpa eller hur jag säkert ska få liv i macen efter att jag skruvat dit nya komponenterna. Känns lite dyrt att köpa en ny hårddisk på måfå och testa.
Tacksam för råd, om nån har och ids.

Ursprungligen av katze:

Tack. Har givetvis googlat och läst allt jag kunnat hitta, annars hade jag inte skrivit här, men hade inte sökt på engelska. (Delvis pga kan inte engelska terminologin.)
Inte solklart ändå när jag läst ifixit: Jag vet tex. inte vilken ny hårddisk jag ska välja. Jag förstår inte om jag behöver ett nytt minne förutom hårddisken och inte varifrån jag lämpligast får mjukvaran. Att fysiskt byta ut komponenterna är det minsta problemet - Jag vet inte vilka grejer jag ska köpa eller hur jag säkert ska få liv i macen efter att jag skruvat dit nya komponenterna. Känns lite dyrt att köpa en ny hårddisk på måfå och testa.
Tacksam för råd, om nån har och ids.

Nytt minne förutom hårddisken? Menar du RAM?

Gällande hårddisk så kan du i princip köpa vilken som helst. Jag rekommenderar SSD, eller iaf någon hybrid.

Gällande sök på svenska så googlade jag på "hårddisk till macbook 2009" och fick denna tråd som förstaval:
http://www.99mac.se/artikel/2872-ge-nytt-liv-...

Den sista versionen av OSX som levererades på skiva var snow leopard tror jag. Ring Apple och köp den.

1
Bevaka tråden