Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla mail sedan 15 mars 2015 har försvunnit - sedan kommit tillbaka....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
[jag har först kollat runt litet i forumet för att se om någon haft liknande problem men jag tror inte det].

Senaste 48 timmarna har mitt Mail-program (Apple mail) inte laddat ned riktigt alla email från Yahoo. Jag kan se via webb-klienten att det finns non.spam-email som inte laddas ned till min dator.

Sedan idag på morgonen var alla email sedan 15 mars 2015 borta! Jag tänkte att de kanske var dolda på något sätt, startade om datorn men inget hände. Sedan prövade jag att i mail och spotify "söka efter ett par email jag vet fanns i inboxen igår". Inga träffar.
Och så plötsligt efter ett par timmar kom de tillbaka - jag såg när de fullkomligen strömmade in i inboxen igen - och från att ha haft 20000 email har jag nu 26000 email i inboxen.
Naturligtvis passar jag på att säkerhetskopiera NU.

Men: vad har hänt?
Vad ska jag göra för att det inte ska hända igen?

Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-09 09:43
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
[jag har först kollat runt litet i forumet för att se om någon haft liknande problem men jag tror inte det].

Senaste 48 timmarna har mitt Mail-program (Apple mail) inte laddat ned riktigt alla email från Yahoo. Jag kan se via webb-klienten att det finns non.spam-email som inte laddas ned till min dator.

Sedan idag på morgonen var alla email sedan 15 mars 2015 borta! Jag tänkte att de kanske var dolda på något sätt, startade om datorn men inget hände. Sedan prövade jag att i mail och spotify "söka efter ett par email jag vet fanns i inboxen igår". Inga träffar.
Och så plötsligt efter ett par timmar kom de tillbaka - jag såg när de fullkomligen strömmade in i inboxen igen - och från att ha haft 20000 email har jag nu 26000 email i inboxen.
Naturligtvis passar jag på att säkerhetskopiera NU.

Men: vad har hänt?
Vad ska jag göra för att det inte ska hända igen?

Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Jadu svårt att säga, jag hade för många år sen ett liknande problem när jag skulle migrera och använde flytt assistenten. Flyttade sendan mina mail manuellt från ~/Library mappen.
Skulle gissa att något har hänt med någon av filerna där, verkar ju dock som om mail reparerar sig självt nu för dig.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
[jag har först kollat runt litet i forumet för att se om någon haft liknande problem men jag tror inte det].

Senaste 48 timmarna har mitt Mail-program (Apple mail) inte laddat ned riktigt alla email från Yahoo. Jag kan se via webb-klienten att det finns non.spam-email som inte laddas ned till min dator.

Sedan idag på morgonen var alla email sedan 15 mars 2015 borta! Jag tänkte att de kanske var dolda på något sätt, startade om datorn men inget hände. Sedan prövade jag att i mail och spotify "söka efter ett par email jag vet fanns i inboxen igår". Inga träffar.
Och så plötsligt efter ett par timmar kom de tillbaka - jag såg när de fullkomligen strömmade in i inboxen igen - och från att ha haft 20000 email har jag nu 26000 email i inboxen.
Naturligtvis passar jag på att säkerhetskopiera NU.

Men: vad har hänt?
Vad ska jag göra för att det inte ska hända igen?

Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Om problemet uppstår igen kan du markera brevlådan som berörs (exempelvis inkorgen) och under Brevlåda i menyraden välja Bygg om då ska Apple mail rensa hela den lokala katalogen och hämta hem rätt från servern på nytt, brukar funka.

Ursprungligen av InPezonator:

Om problemet uppstår igen kan du markera brevlådan som berörs (exempelvis inkorgen) och under Brevlåda i menyraden välja Bygg om då ska Apple mail rensa hela den lokala katalogen och hämta hem rätt från servern på nytt, brukar funka.

Hej!
innan jag bygger om. Alla mina email finns inte kvar på servern så de kan inte laddas ned på nytt. Är det ändå bra att bygga om brevlådan?
Med vänlig hälsning, Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 11:41

Du har inte gett en grundläggande information: hämtar du mail med POP eller synkar du med IMAP?

Ursprungligen av IngoX:

Du har inte gett en grundläggande information: hämtar du mail med POP eller synkar du med IMAP?

Hej!
nu har jag kollat "Yahoo IMAP".
Med vänlig hälsning, Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
innan jag bygger om. Alla mina email finns inte kvar på servern så de kan inte laddas ned på nytt. Är det ändå bra att bygga om brevlådan?
Med vänlig hälsning, Jonas

Då ska du inte bygga om eftersom din mailklient då kommer återspegla vad som finns på servern.
Självfallet ska man alltid göra en säkerhetskopia först innan man labbar med "skarp data" där dataförlust kan bli resultatet.

När du har all data säkrad kan du ju vara trygg i att det värsta som kan hända är att du får lägga ett par timmar på att migrera från backupen tillbaka in i mailen.

Hur går det här ihop...?

I ena inlägget säger du att mejlen inte finns kvar på servern. I nästa säger du att du kör IMAP, där principen är just att mejlen ligger på servern, och att den lokala mejl-klienten bara speglar vad som finns på servern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-09 12:36
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Sedan idag på morgonen var alla email sedan 15 mars 2015 borta! Jag tänkte att de kanske var dolda på något sätt, startade om datorn men inget hände. Sedan prövade jag att i mail och spotify "söka efter ett par email jag vet fanns i inboxen igår". Inga träffar.
Och så plötsligt efter ett par timmar kom de tillbaka - jag såg när de fullkomligen strömmade in i inboxen igen - och från att ha haft 20000 email har jag nu 26000 email i inboxen.
Naturligtvis passar jag på att säkerhetskopiera NU.

Men: vad har hänt?
Vad ska jag göra för att det inte ska hända igen?

Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Jag tänker att det som hände kanske inte alls hade med din dator att göra, utan kanske var något strul på Yahoo-servern där mail försvann men kunnde återställas från deras egen backup? Och eftersom du synkar via IMAP avspeglades förändringarna hos dig. I så fall behöver du inte göra något, bra att du har egen backup.

Alternativt - eftersom du hade lite strul innan mailen försvann - har din mailklient själv initierat en ombyggnad av en brevlåda (vet inte om det är möjligt)

I vilket fall, om allt funkar nu - gör inget. Oklart dock varför du har mail lokalt som inte synkar upp till servern. Menyn Brevlåda > Synkronisera > [välj server] borde fixa det.

Förutom att bygga om brevlådan (vilket raderar lokala mail vid IMAP) kan man tvinga mailklienten till en lokal reindexering av databasen om man tex har problem med sökfunktionen.

1
Bevaka tråden