Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morse öppnade jag mail.
Det låg ett antal brev i inkorgen, bl.a. ett från Svensk Bilprovning.
Rubriken var på felfri svenska så jag öppnade mailet.
När jag börjat läsa innehållet och kommit ett par rader, det var ett allmänt meddelande fixk jag "gråskärm"
Den med felmeddelande på flera språk.
Sedan startade datorn om.
Skickat felmeddelande till Apple men glömde förståss att ta dump på det.
Någon mer som råkat ut för detta?
Kör 10.10.5

  • Medlem
  • 2015-09-01 10:02

Det är Kernel Panic, inte virus. Starta om datorn, lek vidare och var glad... Händer det en gång är det ingen fara, om det händer ofta får man börja felsöka.

Ursprungligen av gomer swahn:

I morse öppnade jag mail.
Det låg ett antal brev i inkorgen, bl.a. ett från Svensk Bilprovning.
Rubriken var på felfri svenska så jag öppnade mailet.
När jag börjat läsa innehållet och kommit ett par rader, det var ett allmänt meddelande fixk jag "gråskärm"
Den med felmeddelande på flera språk.
Sedan startade datorn om.
Skickat felmeddelande till Apple men glömde förståss att ta dump på det.
Någon mer som råkat ut för detta?
Kör 10.10.5

Någon mer som råkat ut för detta? - det är hur dns unlocker virus http://onenet.se/guider/dns-unlocker/ infekterade mig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-28 21:01
Ursprungligen av Malmefann:

Någon mer som råkat ut för detta? - det är hur dns unlocker virus http://onenet.se/guider/dns-unlocker/ infekterade mig

Det där är inget virus. info
Skräpprogram, adware, skit men inget virus.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-28 21:17
Ursprungligen av reboot81:

Det där är inget virus. info
Skräpprogram, adware, skit men inget virus.

Relevans?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-29 01:20
Ursprungligen av zappee:

Relevans?

Ja. Som bisserwesser.

Då virus gömmer sig i legitima filer är de svåra att skydda sig mot. De kan komma från en säker källa under normala omständigheter. "Peller mailade offerten jag bad om, så den öppnar jag"
Skräpprogram/adware lever på en webbsida lurar användaren. Eller att denne inte är kritisk nog, utan aktivt installerar ett program/tillägg.

Jag kan acceptera att jag drabbas av virus, rycka på axlarna och säga: "shit, jag kunde inte gjort så mycket mer, det var oundvikligt" (bortsett från att installera antivirus, som många Macanvändare anser onödigt)

Skräpprogram däremot, att där rycka på axlarna och tycka att "det är sånt som händer, program som installerar sig själv utan att JAG gjort nånting" är att blunda för det ansvar man har som datoranvändare och skylla ifrån sig.

Därför är definitionen relevant, för hur man ser på det personliga ansvaret.

1
Bevaka tråden