Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärradera Macbook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Macbook Air vart stulen igårkväll och jag valde omdedelbart att låsa den med "Hitta min iPhone". Kl 23.09 fick jag meddelande om att den hade hittats och låsts. Vad jag förstår går det att komma runt det där om man vet vad man gör så jag är lite nojig att nån ska komma åt mitt innehåll på datorn ändå. Dessutom är mitt kontokort sparat i Safari. Hur funkar det där? Kan dom endast komma åt mitt innehåll med den fyrsiffriga koden som jag angav när jag låste den? Jag funderar på om jag bör fjärradera den för att vara helt säker. Problemet är att jag inte länge har den möjligheten via varken iCloud eller Hitta min iPhone:

Någon som vet varför det är så?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-09 04:25

Ditt kontokort är tillgängligt till vem som helst OM man är inloggad på ditt konto, eller kan lösenordet för kontot. Men det borde försvåras eftersom du "låst" datorn.
Var datorn igång när den blev stulen? Var du inloggad?
Är hårddisken krypterad, dvs har du FileVault aktiverat på den?

Jag hade ringt min bank och spärrat, för säkerhets skull. Du får nytt kort gratis på posten.

"If you lock your Mac, you won’t be able to track it."

Gammal info från 2012 testar Lås-funktionen och drar slutsatsen att informationen på datorn går att komma åt (men endast om den inte är krypterad med FileVault).
Och tyvärr finns det program som provar alla koder tills datorn låses upp.

Själv hade jag låst upp datorn och raderat, om den nu inte är krypterad för då är det ingen fara.
Sen hade jag ringt och spärrat kort och ändra lösenord på iCloud och på din mail.
Därefter laddat kaffebryggaren och ändrat alla lösenord på alla ställen... för de finns lagrade på datorn?

Sist, se positivt och framåt, och ring ditt försäkringsbolag/polisen.

Tack för ditt svar! Datorn var avstängd och den är lösenordsskyddad. Har inte krypterat hårddisken. Har bytt alla lösenord och även stängt av iCloud delning. Om dom kommer förbi den fyrsiffriga koden, måste dom fortfarande knäcka mitt lösenord efter det, eller hur?

Det verkar som att försäkringen kommer täcka så jag har bestämt mig för att ge upp hoppet och radera. Mitt problem kvarstår dock, hur låser man upp den? Jag har inga fler altenativ än på skärmdumpen som jag bifogade.

Ursprungligen av Mandy09:

Mitt problem kvarstår dock, hur låser man upp den? Jag har inga fler altenativ än på skärmdumpen som jag bifogade.

https://discussions.apple.com/thread/3827653

Inget som hjälper mig tyvärr Jag har ju inte datorn, utan jag behöver låsa upp den genom iCloud/Hitta min iphone-appen för att sedan fjärradera. Det ska ju gå att stänga av borttappat läge vad jag förstår. Eller går inte det när det gäller Macbooks?

Ursprungligen av Mandy09:

Inget som hjälper mig tyvärr Jag har ju inte datorn, utan jag behöver låsa upp den genom iCloud/Hitta min iphone-appen för att sedan fjärradera. Det ska ju gå att stänga av borttappat läge vad jag förstår. Eller går inte det när det gäller Macbooks?

Har du varit i kontakt med Apple? Dom brukar hjälpa till oftast.

Ursprungligen av Mandy09:

Inget som hjälper mig tyvärr Jag har ju inte datorn, utan jag behöver låsa upp den genom iCloud/Hitta min iphone-appen för att sedan fjärradera. Det ska ju gå att stänga av borttappat läge vad jag förstår. Eller går inte det när det gäller Macbooks?

Som jag tolkar innehållet så kan du inte låsa upp datorn såvida du har tillgång till den. Håller med om tidigare inlägg om att det kan vara en god idé att kontakta Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-11 10:34
Ursprungligen av Mandy09:

Det ska ju gå att stänga av borttappat läge vad jag förstår. Eller går inte det när det gäller Macbooks?

Det råder lite begreppsförvirring, och det är inte så konstigt. En iOS-enhet kan sättas i Förlorat läge, men inte en mac. En mac kan låsas eller raderas.

Skillnaden är att med förlorat läge på en iOS-enhet kan den fortsätta spåras (när den har nätkontakt) och att förlorat läge kan avbrytas via icloud.com. En låst mac går bara att låsa upp den när man har fysisk tillgång till den, med den fyrsiffriga kod man anger vid låsning. Och när den är låst kan den inte fjärraderas. Det framgår i varningsmeddelandet när man låser den, men det är nog inget man fördjupar sig i just i den situationen...

För att komma åt informationen på en låst mac måste man antingen montera ur hårddisken (svårt på en MacBook Air) eller knäcka den fyrsiffriga koden, vilket som sagt inte är omöjligt. Har man känslig information på en bärbar mac bör man överväga att kryptera hårddisken med Filevault. Men då ska man inte ha en tendens att glömma sitt lösenord!

Senast redigerat 2015-08-11 10:52
1
Bevaka tråden