Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro, 15tum mid 2010

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har problem med min mac, har inte kvar de grå installationsdiskarn och behöver disk 2 för att köra AHT (Apple Hardwear Test). Är det någon som har de skivorna kvar som skulle kunna hjälpa till?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-01 21:36
Ursprungligen av vonhammar:

Hej, jag har problem med min mac, har inte kvar de grå installationsdiskarn och behöver disk 2 för att köra AHT (Apple Hardwear Test). Är det någon som har de skivorna kvar som skulle kunna hjälpa till?

Tack på förhand

Vilken typ av problem har du ?
Just din maskin 15 tums årsmodell 2010 är lite "ökänd" med sina grafikproblem dvs.. att den extra kraftigare grafiken geforce 330M kortet lägger av och man sitter fast med det integrerade intel HD grafik kortet som är långsammare än en trött snigel, knappt körbart..
Tyvärr inte så mycket att göra om så är fallet utom att försöka gilla läget.

Systemkrascher

Jag har systemkrascher med olik processer och program. Efter uppstart igen så får jag ibland felljud där tre pip i följd skulle indikera fel på ramminnet, skulle behöva köra felsökning för att se vilket av minnena som skapar problem så att jag kan byta ut det och slippa att köpa två helt nya.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-03 00:02
Ursprungligen av vonhammar:

Jag har systemkrascher med olik processer och program. Efter uppstart igen så får jag ibland felljud där tre pip i följd skulle indikera fel på ramminnet, skulle behöva köra felsökning för att se vilket av minnena som skapar problem så att jag kan byta ut det och slippa att köpa två helt nya.

Okey men ytterst sällan ram-minnen rasar samman från ena dagen till andra. Har du 4 Gb inbyggt ram-minne så har du ju 2 stycken 2 Gbs minnen.

Bara att testa och ta ut ett minne åt gången och starta upp datorn så ser du väl vilket som krånglar inte så svårt ? Den funkar utmärkt att köra med enbart ett stycke 2 Gbs minne åt gången bara så du vet. i alla fall så blir du blir väl inte mycket klokare och hålla på att krångla med dvd-spelaren när du fysiskt kan få svaret direkt om nu minnet skulle vara orsaken till dina systemkrascher.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-03 00:40

Kör memtest vilket är gratis.
http://www.memtest86.com

tack för hjälpen

tack för tipset, testade att fysiskt ta ut det ena och sedan att köra det en och en, det ena kraschar den andra inte. tack för hjälpen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-04 20:25
Ursprungligen av vonhammar:

tack för tipset, testade att fysiskt ta ut det ena och sedan att köra det en och en, det ena kraschar den andra inte. tack för hjälpen

vassegooo så lite så

Fick också tre pip vid uppstart (=samtliga RAM-kretsar ur funktion. Det visade sig att en eller båda hade "skakat loss" under en flygresa. Att ta ur och i minnena löste problemet.

1
Bevaka tråden