Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring mac (Slut på utrymme?)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Ropar högt till er som är kunniga inom ämnet lagring på mac...
Har nu stirrat på min mac i tre dagar och kommer ingen stans då den säger att jag inte har något utrymme kvar trots att jag rensat på bilder m.m.
När jag öppnar info om bilder library visar det att programmet innehåller 77 GB på skiva men när jag öppnar programmet finns det inte en enda bild. Blir vansinnig!!! Vet inte om jag stirrat mig blind på problemet men jag kan väl omöjligen missa kossan i höstacken?
Tack på förhand!

Har du tömt papperskorgen?

Har du testat att högerklicka på bilder library, klicka på "visa paketets innehåll" och titta vad som finns där? Kan hända att bilderna ligger kvar där även om du rensat de genom programmet.

Ursprungligen av fille007:

Hej.
Ropar högt till er som är kunniga inom ämnet lagring på mac...
Har nu stirrat på min mac i tre dagar och kommer ingen stans då den säger att jag inte har något utrymme kvar trots att jag rensat på bilder m.m.
När jag öppnar info om bilder library visar det att programmet innehåller 77 GB på skiva men när jag öppnar programmet finns det inte en enda bild. Blir vansinnig!!! Vet inte om jag stirrat mig blind på problemet men jag kan väl omöjligen missa kossan i höstacken?
Tack på förhand!

I Bilder, välj menyn "Arkiv" och "Visa senaste raderade" och radera bilderna där permanent.

Ursprungligen av granberg054:

Har du tömt papperskorgen?

Den är tömd

Ursprungligen av Mattias A:

I Bilder, välj menyn "Arkiv" och "Visa senaste raderade" och radera bilderna där permanent.

Gick in och kollade här men det fanns ingenting kvar. Mer tips?

Ursprungligen av Laseranders:

Har du testat att högerklicka på bilder library, klicka på "visa paketets innehåll" och titta vad som finns där? Kan hända att bilderna ligger kvar där även om du rensat de genom programmet.

Kollade men finns inget med betydande storlek.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-23 00:10

Om du har plats för ett litet program till på din disk (gör dig annars av med något, tillfälligt eller permanent) så kan du använda GrandPerspective för att få en blick över vad som stjäl utrymme.

http://grandperspective.en.softonic.com/mac

Ursprungligen av filuren:

Om du har plats för ett litet program till på din disk (gör dig annars av med något, tillfälligt eller permanent) så kan du använda GrandPerspective för att få en blick över vad som stjäl utrymme.

http://grandperspective.en.softonic.com/mac

Installerade detta häromdagen och såg då att det är programmet "bilder" som äter mitt utrymme. Kan inte förstå varför jag inte kan hitta nästan 50GB i detta program. Funkar det att trycka delete och sedan ladda ned det igen?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-23 00:29

Jag har aldrig startat programmet "Bilder" och tog nu en titt på det. Det väger 50,2 MB.

Så här ser innehållet i programmet ut – sett genom GrandPerspective.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-23 00:40

Som @filuren visar, programmet Bilder.app har upp 50MB.
Sen kan man ha bilder "i programmet" men då ligger de i ett Bilder-bibliotek. Som kan ha massa GB med bilder.
-Har du haft massa bilder där förut?
-Har du öppnat Bilder library? Dvs markerat och valt Öppna med... Bilder (eller dubbelklickat på den).
-Hur mycket ledigt utrymme har du på startskivan/datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-23 00:42
Ursprungligen av fille007:

Kollade men finns inget med betydande storlek.

Det vet du inte, för du ser inte hur mycket utrymme mapparna tar upp där. Du ser endast hur mycket filerna i just den mappen du kollar i tar upp.

Ursprungligen av fille007:

Kollade men finns inget med betydande storlek.

Jag kikade hur det ser ut i min bilder-mapp och det ser nästan likadant ut, trots att jag har nästan 80 gig bilder. Bilderna ligger i masters-mappen, så högerklicka på den och välja visa info, så bör du få upp information om storleken på mappen.

Hur funkar det här egentligen ...?

Hej alla glada! Väcker liv i den här tråden, då den verkar förhållandevis perfekt för det jag har trubbel med.

Så här är det: igår petade jag in min sprillans nya externa 2 TB-LaCie-USB-hårddisk, partitionerade den, säkerhetskopierade och förde över filer för glatta livet. Till slut (efter att ha flyttat över enorma arbetsfiler, tömt papperskorgen, raderat 40 gb med podcasts, tömt papperskorgen, mördat dubletter, tömt papperskorgen...) så tyckte HDD att jag hade lyckats frigöra sisådär 160 gb. Nöjd i hågen kollade jag även "Om den här datorn":s flik om lagring, där det istället stod att jag hade drygt 67 gb till godo. What gives?

Eller: Varför står det olika saker på olika ställen? Och hur rättar jag till detta?

Tack på förhand!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-28 15:02
Ursprungligen av Manglobe:

Hej alla glada! Väcker liv i den här tråden, då den verkar förhållandevis perfekt för det jag har trubbel med.

Så här är det: igår petade jag in min sprillans nya externa 2 TB-LaCie-USB-hårddisk, partitionerade den, säkerhetskopierade och förde över filer för glatta livet. Till slut (efter att ha flyttat över enorma arbetsfiler, tömt papperskorgen, raderat 40 gb med podcasts, tömt papperskorgen, mördat dubletter, tömt papperskorgen...) så tyckte HDD att jag hade lyckats frigöra sisådär 160 gb. Nöjd i hågen kollade jag även "Om den här datorn":s flik om lagring, där det istället stod att jag hade drygt 67 gb till godo. What gives?

Eller: Varför står det olika saker på olika ställen? Och hur rättar jag till detta?

Tack på förhand!

Du har 160GB ledigt. Och TM nyttjar 100 av dessa för lokala ögonblicksbilder.
Smart va?

Ursprungligen av reboot81:

Du har 160GB ledigt. Och TM nyttjar 100 av dessa för lokala ögonblicksbilder.
Smart va?

Åhå! Jag troooor jag fattar. Jag kan alltså nyttja det utrymmet – men så länge jag inte gör det, så är utrymmet "öronmärkt" åt TimeMachine? Tycker nog att mer än en femtedel är lite i största laget, men men. Tack för kort och koncist svar!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-28 19:35
Ursprungligen av Manglobe:

Åhå! Jag troooor jag fattar. Jag kan alltså nyttja det utrymmet – men så länge jag inte gör det, så är utrymmet "öronmärkt" åt TimeMachine? Tycker nog att mer än en femtedel är lite i största laget, men men. Tack för kort och koncist svar!

Precis. Så skulle du vilja återställa en fil så går det fort, för den använder den "lokala" säkerhetskopian. Storleken anpassas dynamiskt så du alltid har minst 5% ledigt diskutrymme.
Synd dock att detta "syns", för du är inte ensam om att bli förbryllad av det här.

Ursprungligen av fille007:

Hej.
Ropar högt till er som är kunniga inom ämnet lagring på mac...
Har nu stirrat på min mac i tre dagar och kommer ingen stans då den säger att jag inte har något utrymme kvar trots att jag rensat på bilder m.m.
När jag öppnar info om bilder library visar det att programmet innehåller 77 GB på skiva men när jag öppnar programmet finns det inte en enda bild. Blir vansinnig!!! Vet inte om jag stirrat mig blind på problemet men jag kan väl omöjligen missa kossan i höstacken?
Tack på förhand!

Ett sätt som jag använder mig av när jag vill veta vad som stjäl utrymme är följande:
- Från Finder, Välj menyn Gå > Dator.
- Innehåll > Som Lista.
- Innehåll > Visa Visningsalternativ.
- Kryssa i Beräkna alla storlekar (kryssa gärna i Använd som förval också, den är kanonbra).
- Nu ser man vad varje mapp väger. Klicka på triangeln till vänster för "flika ned" undermapparna.

Det kan t ex se ut som på bilagan.

Några brasklappar:
- Osynliga mappar syns inte.
- Biblioteksmappen brukar ta upp väldigt stor plats. Det kan därför vara värt att slå på synligheten på den (Finder > Gå Hem > Innehåll > Visningsalternativ > Kryssa i Visa Biblioteksmapp).
- Klicka på kolumnrubriken Storlek för att sortera i storleksordning.

1
Bevaka tråden