Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Familjedelning går ej att aktivera

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte ställa in familjedelning i den nya Musik-appen i iOS 8.4 men det går inte. I appen Musik klickar jag på min konto-bild uppe till vänster och väljer Ställ in familj. Slussas då vidare till inställningarna och trycker Fortsätt och sedan Fortsätt igen, där det står "Du delar köp som gjorts i iTunes, iBooks och App Store via detta Apple-ID." Och då kommer det upp en ruta där det står: "Det här kontot går inte att använda för Familjedelning."

I inställningarna för iCloud står det bara "Familjeinformation ej tillgängligt."

Vad kan detta problem bero på?

iPhone 6
iOS 8.4

EDIT: På datorn är "Ställ in familj"-knappen utgråad iCloud-inställningarna.
OS X 10.10.4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-01 11:29

Vilken betalningsmetod har du till ditt konto? Nu har jag inte familjedelning själv, men har det inte varit så att man vid aktivering behöver ha ett kreditkort kopplat till sitt iTunes-konto. Alltså av någon idiotisk anledning fungerar det inte med vanligt kontokort. Eventuellt gäller detta bara när man ska lägga till barn-konton enligt denna länk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201088

Mycket riktigt är det som IngoX säger måste man ha ett kreditkort för att aktivera familjedelning.

Glömde informera om det, men jag har ett kreditkort kopplat till kontot. Tanken är inte att lägga till nåt barn-konto, utan att bjuda in min sambo så att hon ska kunna nyttja familjekontot i Apple Music.

Det måste vara ett renodlat kreditkort,inte ett kort med ett konto som man har kredit på.

Yes, det är ett riktigt kreditkort. Men jag tror mig ha hittat felet nu, mitt Apple ID är kopplat till tjänster som är kommersiella på olika sätt, det används för vissa av Apples tjänster i jobbet. Jag behöver troligen skapa ett nytt Apple ID och koppla kreditkortet till detta istället. Ska testa nu.

EDIT: Jahapp, så var det. Ett annat Apple ID med kreditkortet angivet gjorde susen. Mysteriet löst. Hittade lite tips här: https://discussions.apple.com/thread/6600637

Senast redigerat 2015-07-01 15:00
1
Bevaka tråden