Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre frågor om min fem år gamla 27" iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre frågor om min fem år gamla 27" iMac...

(1) Sedan ett tag har det uppstått ett 20-tal vertikala ränder (1 pixels bredd) med pixlar som blinkar på skärmen. De syns mest mot mellantoner, inget alls mot vitt eller svart. Se bifogat foto. Har även illustrerat ränderna med röda streck på bifogad bild. Innebär detta att grafikkortet kommer att självdö inom kort?

(2) Om jag köper en ny 27" iMac Retina, kan jag då flytta över de RAM-minnen jag har installerade till den nya?

(3) Vad är andrahandsvärdet på min iMac, med (1) i åtanke?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-30 09:32

Oj, jag har ett eller två sådana streck, har varit så i säkert två år utan förändring. 27" 2010 jag med.
Inget som syns på en extern skärm för mig.

Ursprungligen av Mutant:

(2) Om jag köper en ny 27" iMac Retina, kan jag då flytta över de RAM-minnen jag har installerade till den nya?

Teoretiskt - ja - eftersom det är samma minnestyp (dvs DDR3 SO-DIMM).

Men den nya datorn vill ju egentligen ha snabbare minnen (1600 MHz jämfört med dina gamla 1333 MHz).

Hur väl det fungerar i praktiken vågar jag inte svara på. Men jag skulle inte rekommendera det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Teoretiskt - ja - eftersom det är samma minnestyp (dvs DDR3 SO-DIMM).

Men den nya datorn vill ju egentligen ha snabbare minnen (1600 MHz jämfört med dina gamla 1333 MHz).

Hur väl det fungerar i praktiken vågar jag inte svara på. Men jag skulle inte rekommendera det.

OK, då arkiverar jag den tanken.

Vågar ni höfta något om andrahandsvärdet? Defekta exemplar verkar gå för mellan 2000-4000 kr på Tradera.

Senast redigerat 2015-06-30 10:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-30 21:37

Säljer datorn på Tradera nu om någon härifrån skulle vara intresserad.

1
Bevaka tråden