Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt 3 får USB Type-C-kontakt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intel meddelar att kommande Thunderbolt 3 kommer att använda USB Type-C som kontaktdon. Det gör det troligt att vi kommer att se kontakten på fler Macar än Macbook framöver.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-03 10:30

"Via en adapter kommer de att passa ihop också med Thunderbolt 2-enheter."

Alla dessa j*vla adaptrar hela tiden!

Ursprungligen av NBK:

"Via en adapter kommer de att passa ihop också med Thunderbolt 2-enheter."

Alla dessa j*vla adaptrar hela tiden!

I just det här fallet tycker jag nog att det är värt det. USB Type-C eller USB-C som exempelvis Apple vill kalla det är sjukt bra! Liten och vändbar kontakt som kan göra massor av saker. Tänk va bra om typ allt börjar använda den?

Undrar om nästa Mac Pro kommer att få Thunderbolt 3 portar. Väntar på nästa generation nu. Hoppas den lanseras kring WWDC eller strax efteråt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Undrar om nästa Mac Pro kommer att få Thunderbolt 3 portar. Väntar på nästa generation nu. Hoppas den lanseras kring WWDC eller strax efteråt.

Det kommer den säkert; både den och Macbook Pro. Men först måste Skylake-processorerna släppas, så kanske nån gång under hösten.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kommer den säkert; både den och Macbook Pro. Men först måste Skylake-processorerna släppas, så kanske nån gång under hösten.

Jag tror inte Thunderbolt 3 chippet kräver Skylake CPU. Då Mac Pro kör Xeon CPU som i dagens läge är baserat på Haswell arkitekturen dröjer det nog två år innan en Skylake Xeon dyker upp. Så länge kommer nog inte Apple att vänta och det vet Intel. Innan dess kommer Xeon baserat på Broadwell. Dessutom ryktas att Thunderbolt 3 kan vara integrerad i Skylake CPU – om rykterna stämmer blir det onödigt att ha en separat Thunderbolt chip!

Senast redigerat 2015-06-03 15:01

Adapters är en del av att hänga med :-D. Trist, men har man hängt med i över 25 år så börjar man bli van.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror inte Thunderbolt 3 chippet kräver Skylake CPU. Då Mac Pro kör Xeon CPU som i dagens läge är baserat på Haswell arkitekturen dröjer det nog två år innan en Skylake Xeon dyker upp.

Det har du rätt i. Glömde att Xeon laggar efter en generation.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-03 21:08

Knepigt, Apple och Intel får till sist som de ville. Ursprungligen var det ju tänkt att TB skulle använda usb kontakter. Men det satte USB-F käppar i hjulet för. Så de går DP vägen istället.

Sedan hör man att Apple ska egentligen ligga bakom USB-C. Med denna nyhet får vi denna hörsägen så gott som bekräftat.

Får se hur länge detta håller.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-06-03 21:27

Kan vara det sämsta Apple har gjort på länge. Att byta ut mag-kontakten mot en usb skulle göra att jag reparerar och underhåller min mbp i evigheter. Jag kan inte ens räkna till alla gånger min dator räddats av en snubblande familjemedlem på min strömsladd...

Ursprungligen av mans71:

Jag kan inte ens räkna till alla gånger min dator räddats av en snubblande familjemedlem på min strömsladd...

Och du har fortfarande kabeln på samma ställe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-06-03 22:28

TB-3 har officiellt / sanktionerat stöd för externa GPU:er vilket är SJUKT efterlänktat. Hoppas det håller måttet för det också.

Skylake för desktop är inte så långt bort. En iMac / MacMini skulle så nära som Augusti kunna ha det. Xeon-next-gen är lite längre bort men den ligger alltid en generation efter. För det kan den ha stöd för annat än desktop-CPU:er.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-06-03 22:33
Ursprungligen av m3johan:

Och du har fortfarande kabeln på samma ställe?

Prova två busiga killar på 4 och 6 i kombination med TV-soffa...

Ursprungligen av Erik.dv:

TB-3 har officiellt / sanktionerat stöd för externa GPU:er vilket är SJUKT efterlänktat. Hoppas det håller måttet för det också.

Prisa gudarna

1
Bevaka tråden