Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Senaste samtal synkroniseras

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-05-25 20:37

Hej
Jag har två iPhone på samma Apple ID, en jobbtelefon och en privat. Dom senaste dagarna har "senaste" under telefon börjat synkroniseras mellan telefonerna. Alltså att alla missade samtal, uppringa osv på jobbtelefon syns på den privata och vise versa. Någon som vet hur det har blivit så, och var jag kan stänga av de? Det är sjukt irriterande att få upp alla jobbsamtal på min privata mobil
//Stimo

Enda lösningen är att inte använda ditt Apple-ID på din jobbtelefon.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-05-25 20:55

Ja men så enkelt ska man inte ge upp. De har fungerar i ett år, varför gör det inte det helt plöstligt

Ursprungligen av Nixe:

Ja men så enkelt ska man inte ge upp. De har fungerar i ett år, varför gör det inte det helt plöstligt

Vad har fungerat?

  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-05-25 21:36
Ursprungligen av Megolon:

Vad har fungerat?

Att det inte har synkroniserats. Har du läst frågan?

Om det nu är som du säger så är det kanske en nytillkommen feature. Håller med föregående talare och rekommenderar att man inte använder samma iCloud på jobbtelefonen som man har privat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-25 22:07
Ursprungligen av Nixe:

Att det inte har synkroniserats. Har du läst frågan?

Det är nog snarare tvärtom, att det inte har fungerat. För det ska synkroniseras. Så har det inte gjort det tidigare har det varit fel.

Ursprungligen av pmarriott:

Om det nu är som du säger så är det kanske en nytillkommen feature. Håller med föregående talare och rekommenderar att man inte använder samma iCloud på jobbtelefonen som man har privat.

Jag skulle tro att det eventuellt kan vara en del av Continunity. Det påminner om möjligheten att plocka upp samtal från telefonen på Ipaden.

Kontrollera inställningar/Facetime och "Iphone-mobilsamtal". Prova att ändra den om den är påslagen

  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-05-25 22:44

Tack kenjon och BlackSmp för era svar

Ja det kanske är så att det hela tiden ska ha synkroniserat men inte gjort det. Jag har stängt av iPhone mobilsamtal nu så hoppas vi det är lösningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-31 00:23
Ursprungligen av Nixe:

Hej
Jag har två iPhone på samma Apple ID, en jobbtelefon och en privat. Dom senaste dagarna har "senaste" under telefon börjat synkroniseras mellan telefonerna. Alltså att alla missade samtal, uppringa osv på jobbtelefon syns på den privata och vise versa. Någon som vet hur det har blivit så, och var jag kan stänga av de? Det är sjukt irriterande att få upp alla jobbsamtal på min privata mobil
//Stimo

Har också upptäckt detta problem. Har fungerat i säkert ett år, men för ca 1-2 veckor sedan började den synkronisera samtalen. Jag har stängt av "iPhone samtal" på båda telefonerna.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2015-05-31 06:59
Ursprungligen av vicce:

Har också upptäckt detta problem. Har fungerat i säkert ett år, men för ca 1-2 veckor sedan började den synkronisera samtalen. Jag har stängt av "iPhone samtal" på båda telefonerna.

Jag testade det men det hjälpte inte, det enda jag kunde göra var att byta Apple ID på en enhet,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-31 17:36
Ursprungligen av Nixe:

Jag testade det men det hjälpte inte, det enda jag kunde göra var att byta Apple ID på en enhet,

Aha okej. Då får jag väl leva med att den synkar just samtalslistan. Vill inte ha flera olika Apple IDs.

Ursprungligen av kenjon:

Det är nog snarare tvärtom, att det inte har fungerat. För det ska synkroniseras. Så har det inte gjort det tidigare har det varit fel.

Det är väl möjligt att det borde ha funkat även tidigare, men jag tvivlar på det. Jag tror att Apple har ändrat något nyligen, för det verkar vara väldigt många som har "drabbats" av det här just nu.

Jag är också en av dem nu. Igår kväll dök ett missat samtal från privattelefonen upp även på jobbtelefonen. Det har jag aldrig sett tidigare.

i App Store har telefonerna olika Apple-id för att skilja på app-köpen. Men i iCloud har telefonerna samma Apple-id för att jag vill synka kontakter och kalender. Och detta har ju funkat i flera år.

Jag såg nu att Facetime var påslaget på jobbtelefonen. Jag har stängt av det nu, så får vi se om det gör någon skillnad.

Senast redigerat 2015-06-03 12:44

Vet inte om det är någon skillnad mot tidigare men hela min samtalslogg från min iPhone synkas mot FaceTime Audio på datorn. Jag har för mig att det var så förr också men är inte helt säker.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl möjligt att det borde ha funkat även tidigare, men jag tvivlar på det. Jag tror att Apple har ändrat något nyligen, för det verkar vara väldigt många som har "drabbats" av det här just nu.

Jag är också en av dem nu. Igår kväll dök ett missat samtal från privattelefonen upp även på jobbtelefonen. Det har jag aldrig sett tidigare.

i App Store har telefonerna olika Apple-id för att skilja på app-köpen. Men i iCloud har telefonerna samma Apple-id för att jag vill synka kontakter och kalender. Och detta har ju funkat i flera år.

Jag såg nu att Facetime var påslaget på jobbtelefonen. Jag har stängt av det nu, så får vi se om det gör någon skillnad.

Apple har garanterat ändrat något i iOS9, jag har kört samma AppleID på alla mina enheter i flera år (multipla iPads/iPhones och OSX-enheter) och nu helt plötsligt kommer den här funktionen när jag uppgraderade min enhet till iOS9. Ligger dessvärre kvar även på servicepatcharna.
Galet irriterande, kanske inte för mig men frun uppskattar inte att få all min jobbkommunikation på sin telefon. Nästan värt att rulla tillbaka till iOS8 bara för att slippa problemet om det inte kommer en lösning.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Apple har garanterat ändrat något i iOS9, jag har kört samma AppleID på alla mina enheter i flera år (multipla iPads/iPhones och OSX-enheter) och nu helt plötsligt kommer den här funktionen när jag uppgraderade min enhet till iOS9. Ligger dessvärre kvar även på servicepatcharna.
Galet irriterande, kanske inte för mig men frun uppskattar inte att få all min jobbkommunikation på sin telefon. Nästan värt att rulla tillbaka till iOS8 bara för att slippa problemet om det inte kommer en lösning.

Det är inte meningen att man ska dela iCloud med sin fru. Ni kan fortfarande ha samma Apple ID till AppStore och iTunes.

Hur menar du att det inte är meningen? Det har fungerat att dela i flera år och uppenbarligen är jag inte ensam om att ha utnyttjat den funktionaliteten.

Hur är det annars meningen att man ska kunna dela kontakter & kalendrar? Jag har i alla fall inte hittat något fungerande alternativ annat än att gå omvägen via Google vilket känns galet krystat för att vara Apple

Ursprungligen av jonas.pavletic:

...Nästan värt att rulla tillbaka till iOS8 bara för att slippa problemet om det inte kommer en lösning.

Den åtgärden lär inte hjälpa dig. Det har ingenting med iOS 9 att göra. Det som skrivits tidigare i tråden - bl.a. mitt inlägg som du citerade - skrevs långt innan iOS 9 släpptes.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den åtgärden lär inte hjälpa dig. Det har ingenting med iOS 9 att göra. Det som skrivits tidigare i tråden - bl.a. mitt inlägg som du citerade - skrevs långt innan iOS 9 släpptes.

Oh, mystiken tätnar. Jag har i ärlighetens namn inte ens sett problemet innan jag fick en ny iPhone 6 pga trasig låsknapp och i samband med det det blev tvingad att uppdatera till iOS9. Innan det körde jag 8.x på alla enheterna utan att problemet fanns där. Jag kopplar det således direkt till iOS9 och ser dessvärre just nu inget annat som är ändrat på min sida.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur menar du att det inte är meningen? Det har fungerat att dela i flera år och uppenbarligen är jag inte ensam om att ha utnyttjat den funktionaliteten.

Hur är det annars meningen att man ska kunna dela kontakter & kalendrar? Jag har i alla fall inte hittat något fungerande alternativ annat än att gå omvägen via Google vilket känns galet krystat för att vara Apple

Det går alldeles utmärkt att dela kalender med varandra. Kontakter är det inte meningen att man ska dela. Varför skulle min fru ha alla mina kontakter och vice versa.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hur menar du att det inte är meningen? Det har fungerat att dela i flera år och uppenbarligen är jag inte ensam om att ha utnyttjat den funktionaliteten.

Hur är det annars meningen att man ska kunna dela kontakter & kalendrar? Jag har i alla fall inte hittat något fungerande alternativ annat än att gå omvägen via Google vilket känns galet krystat för att vara Apple

Att det har fungerat innebär inte att det var tänkt att användas så. Det som händer nu är ett typexempel på hur det helt plötsligt kan bli invecklat när Apple ändrar på något. AppleId har hela tiden varit avsett att vara personligt och kopplat till en individ. Om ni går på sidan av det så finns alltid risken att det blir mer invecklat än nödvändigt.

Dela kalender via familjedelning istället.

Om vi tar ursprungsfrågan med jobb och privatmobil så skulle jag även där skilja på Apple ID med ett privat och ett jobb-ID eftersom det är två olika roller för mig. Vad händer om jag byter jobb och har ett samma AppleID - det är bara att be om problem i framtiden.

I mitt fall har vi valt mellan pest och kolera: det är bättre att ha tillgång till alla kontakter (och faktiskt kunna dela och bara underhålla en uppsättning av familj/gemensamma kompisar/försäkringsbolag/etc.) än att behöva uppdatera i flera telefoner för att alltid ha korrekt info. Gissningvis är 70% av kontakterna enbart mina, men de gemensamma 30% viktiga att hitta ett sätt att hantera för mig.

Har låtit bli familjedelning just eftersom den inte ger möjlighet till att dela kontakter. Helt ärligt fullständigt obegripligt att det inte går att hantera kontakter på samma sätt som kalender, dvs tagga olika typer av data och välja vad man vill dela med sig av. Google har haft möjligheten hur länge som helst, men att synka i flera steg är jag inte sugen på.
I själva verket har jag utnyttjat allt som familjedelning erbjuder långt innan familjedelningen introducerades. Det enda jag inte lyckats knäcka är HittaMinaVänner, men där fungerar FindMyPhone snudd på lika bra.

Nåja, jag får fila lite på Google-synken för kontakterna och helt enkelt svälja att det för tillfället inte funkar på iOS. Har levt med begränsningen tidigare, men nu när problemet med samtalslistor tillkommit känns det som att det är dags att hitta en alternativ lösning.

Tackar för hjälpen med förtydligandena hur som helst!

MVH

/Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

I mitt fall har vi valt mellan pest och kolera: det är bättre att ha tillgång till alla kontakter (och faktiskt kunna dela och bara underhålla en uppsättning av familj/gemensamma kompisar/försäkringsbolag/etc.) än att behöva uppdatera i flera telefoner för att alltid ha korrekt info. Gissningvis är 70% av kontakterna enbart mina, men de gemensamma 30% viktiga att hitta ett sätt att hantera för mig.

Har låtit bli familjedelning just eftersom den inte ger möjlighet till att dela kontakter. Helt ärligt fullständigt obegripligt att det inte går att hantera kontakter på samma sätt som kalender, dvs tagga olika typer av data och välja vad man vill dela med sig av. Google har haft möjligheten hur länge som helst, men att synka i flera steg är jag inte sugen på.
I själva verket har jag utnyttjat allt som familjedelning erbjuder långt innan familjedelningen introducerades. Det enda jag inte lyckats knäcka är HittaMinaVänner, men där fungerar FindMyPhone snudd på lika bra.

Nåja, jag får fila lite på Google-synken för kontakterna och helt enkelt svälja att det för tillfället inte funkar på iOS. Har levt med begränsningen tidigare, men nu när problemet med samtalslistor tillkommit känns det som att det är dags att hitta en alternativ lösning.

Tackar för hjälpen med förtydligandena hur som helst!

MVH

/Jonas

Varför inte skapa ett gemensamt "dummykonto" som ni använder för de kontakter som ni vill dela?

Sedan så går ni in i inställningar, *e-post, kontakter, kalendrar" och lägger till kontot och väljer att bara se kontakterna (eller kalendern och kontakterna)?

Sedan så har ni individuella apple-Id:n för era huvudkonton? Låter som en enklare lösning som borde ge det som ni vill ha?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför inte skapa ett gemensamt "dummykonto" som ni använder för de kontakter som ni vill dela?

Sedan så går ni in i inställningar, *e-post, kontakter, kalendrar" och lägger till kontot och väljer att bara se kontakterna (eller kalendern och kontakterna)?

Sedan så har ni individuella apple-Id:n för era huvudkonton? Låter som en enklare lösning som borde ge det som ni vill ha?

Kanske inte är någon dum tanke. Hur bär man sig i sådana fall åt för att välja vilket konto som respektive kontakt ska vara kopplad till?

Jag måste erkänna att jag ledsnade lite på att hålla på och kladda med massor med olika IDn och tog istället till att börja med kontakt med Apples support. Inte nog med att jag fick hjälp med att lösa problemet med ofrivilligt synkade telefonloggar, det fanns även en lösning på mitt problem med kontakter.

1. Samtalsloggarna *är* kopplade till iOS9 och den nya funktionen Handoff:
Allmänt - Handoff och föreslagna appar
Med denna funktion påslagen synkas även telefonloggen vilket inte är alldeles uppenbart. Eftersom jag själv inte har någon som helst användning av just Handoff var det ett enkelt val för mig att stänga av den.
Min gissning är att de första kommentarerna kopplade till detta problem i just denna tråd kom i samband med att folk började köra iOS9 betor, men det är som sagt bara en gissning. Just nu ser det hur som helst riktigt bra ut hos mig.

Off-topic:
2. Min önskade funktion att kunna slå av/på vilka grupper av kontakter som faktiskt ska visas på respektive enhet har tydligen tillkommit någon gång sedan jag slutade undersöka om det var möjligt. Det är alltså fullt möjligt att använda ett gemensamt AppleID på flera enheter och ändå bara se de kontakter man faktiskt vill se. Genom att använda grupperingsfunktionen i OSX Kontakter och separera de kontakter som jag vill kunna filtrera på specifika enheter är det numera busenkelt att i iOS kontaktlista precis som med kalendrar klicka i vilka grupper som ska visas på en specifik enhet. Ingen aning om när denna funktion lades till, men det funkar åtminstone från 8.0.2.
I iOS 9.0.2 finns däremot fortfarande en bugg som påverkar sorteringsordningen på grupperna, men det stör bara användare som har riktigt många grupper och aktivt väljer av/på. Dessutom finns fortfarande ingen som helst möjlighet att i iOS faktiskt påverka vilken grupp en specifik kontakt ska höra till, detta måste hanteras från OSX Kontakter alt. iClouds webinterface.
Enda problemet jag ser med denna lösning är att eftersom iOS är extremt rudimentärt när det gäller att hantera grupper (duh, ingen använder väl telefonen att ringa från *ler*) går det som tidigare nämnts inte att hantera vilken grupp som en kontakt ska tillhöra. Vad som är värre är däremot att det verkar vara slumpmässigt vilken grupp som en ny kontakt faktiskt skapas i, den är alltid synlig i den telefon som kontakten skapas i men det är av uppenbar anledning inte säkert att den syns på "andra sidan". Tricket jag hittade efter att ha googlat runt lite var att man när man skapar en kontakt så börjar man med att enbart ha den grupp man vill att kontakten ska hamna i som aktiv och först därefter skapar man kontakten. Om man vill skapa en kontakt från ett inkommande nummer fixar man först själva kontakten och därefter tilldelar man numret från telefonloggen till en redan befintlig kontakt.
Krångligt? Javisst, men det löser problemet oavsett om man använder grupper av "min" anledning eller för att man har mängder med grupper av någon annan anledning (t.ex. corporate adressbok).

MVH

Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag måste erkänna att jag ledsnade lite på att hålla på och kladda med massor med olika IDn och tog istället till att börja med kontakt med Apples support. Inte nog med att jag fick hjälp med att lösa problemet med ofrivilligt synkade telefonloggar, det fanns även en lösning på mitt problem med kontakter.

1. Samtalsloggarna *är* kopplade till iOS9 och den nya funktionen Handoff:
Allmänt - Handoff och föreslagna appar
Med denna funktion påslagen synkas även telefonloggen vilket inte är alldeles uppenbart. Eftersom jag själv inte har någon som helst användning av just Handoff var det ett enkelt val för mig att stänga av den.
Min gissning är att de första kommentarerna kopplade till detta problem i just denna tråd kom i samband med att folk började köra iOS9 betor, men det är som sagt bara en gissning. Just nu ser det hur som helst riktigt bra ut hos mig.

....

Ungefär det som jag skriver i Inlägg #8

Det där med grupper var ju en variant som jag inte tänkte på trots att jag har ett antal grupper sedan länge. Men jag använder dem inte aktivt. Jag tror att grupper har funnits länge, riktigt länge med tanke på att en av mina grupper måste ha skapats för mer än fem år sedan.

Bra att det löste sig

Ursprungligen av jonas.pavletic:

1. Samtalsloggarna *är* kopplade till iOS9 och den nya funktionen Handoff

Nej, det är inte kopplat till iOS 9 och handoff.

Den här tråden skapades innan iOS 9 släpptes. Jag vet inte hur det är med andra som skrivit i tråden, men jag har aldrig kört någon iOS 9 beta, och problemet uppträdde ändå.

I mitt fall så är handoff avstängt i båda telefonerna. Ändå synkas samtalshistorik.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte kopplat till iOS 9 och handoff.

Den här tråden skapades innan iOS 9 släpptes. Jag vet inte hur det är med andra som skrivit i tråden, men jag har aldrig kört någon iOS 9 beta, och problemet uppträdde ändå.

I mitt fall så är handoff avstängt i båda telefonerna. Ändå synkas samtalshistorik.

Sant, det är troligen med Continunity som det rör sig om - att mobilsamtalen kan plockas upp på olika device. Det var det som jag berörde i mitt tidigare inlägg.

Och Continunity kom i IOS8 om jag minns rätt.

Uppenbarligen ett mer komplext samband
Lika säkra som ni är på att det inte är kopplat till iOS9 är jag när det gäller motsatsen, åtminstone för hur jag upplevde problemet *ler*
Jag vet att fenomenet för mig inte uppkom förrän jag migrerade en av mina enheter till iOS9 och att det försvann när jag stängde av Handoff. För övrigt nämner Apples supportweb begreppen Continuity och Handoff i samma andetag; configreferenser är enbart till "Allmänt - Handoff och föreslagna appar". Har däremot inte någonstans hittat någon info om att även samtalslistorna omfattas, inte mer än att folk har problem med det.

Jag har för mig att jag tidigare sett inställningar kopplade till enbart hantering av att kunna svara på mina mobilsamtal från t.ex. iPad, men dessa inställningar hittar jag inte i telefonen. Iofs har jag bara tillgång till telefonen just nu så jag kan inte kolla någon enhet som inte har inbyggt SIM.

Kan det vara så enkelt att man har paketerat ihop funktionerna i en gemensam configswitch i och med iOS9 och att vi upplever problemen olika beroende på hur vi haft iOS8 konfigurerat tidigare?

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Uppenbarligen ett mer komplext samband
Lika säkra som ni är på att det inte är kopplat till iOS9 är jag när det gäller motsatsen, åtminstone för hur jag upplevde problemet *ler*
Jag vet att fenomenet för mig inte uppkom förrän jag migrerade en av mina enheter till iOS9 och att det försvann när jag stängde av Handoff. För övrigt nämner Apples supportweb begreppen Continuity och Handoff i samma andetag; configreferenser är enbart till "Allmänt - Handoff och föreslagna appar". Har däremot inte någonstans hittat någon info om att även samtalslistorna omfattas, inte mer än att folk har problem med det.

Jag har för mig att jag tidigare sett inställningar kopplade till enbart hantering av att kunna svara på mina mobilsamtal från t.ex. iPad, men dessa inställningar hittar jag inte i telefonen. Iofs har jag bara tillgång till telefonen just nu så jag kan inte kolla någon enhet som inte har inbyggt SIM.

Kan det vara så enkelt att man har paketerat ihop funktionerna i en gemensam configswitch i och med iOS9 och att vi upplever problemen olika beroende på hur vi haft iOS8 konfigurerat tidigare?

Finns fortfarande kvar under Inställningar - Telefon
Och i.o.m iOS 9 har dom blivit förbättrade att om man inte är inom BT eller Wifi (antar jag) kommer inte andra enheter ringa.
Med andra ord är man på jobbet kommer inte ens iPad eller dator att ringa vid samtal som ligger hemma.

Senast redigerat 2015-10-05 18:27
Bevaka tråden