Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som är hörselskadade och använder Apple-produkter

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får mina nya Phonak nästa vecka. Styrs via app i iPhone X. Även en ny streamer för mobil - data TV osv.
Skulle gärna vilja haft deras nya för iPhone som klarar samma utan streamer. Har dock för svår nedsättning av hörsel för att det skall fungera. För ”normalt” hörselskadade är det toppen. Mina nya är det närmaste man kan komma. Nya streamern ComPilot 2 klarar dessutom ca 20 timmar utan laddning.
Min nya AppkeWatch 3 fungerar ännu bättre med mina hjälpmedel - och mycket snabbare.

Perfekt. Vet du vilka Phonak du kommer att ha?

Själv använder jag Artone 3 Max Wireless Streamer till min iPhone. Ljudet är otroligt kristallklart och stark. Man laddar den med USB-laddarn, på så vis kan man ladda den med datorn, powerbank eller vägguttaget.
Min "hörselapparat" är Medel Sonnet, en CI-apparat. Den fungerar mycket bra ihop med Artone 3 Max. För konferens sammanhang använder jag Roger 21 ("Pennan" och Table Mic). Funkar utmärkt med en Roger 21 modul till min Sonnet.

Jag blev aldrig riktigt vän med Roger... men suverän kundservice där jag fick prova utrustningen i sex månader

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev aldrig riktigt vän med Roger... men suverän kundservice där jag fick prova utrustningen i sex månader

Jag förstår dig, BlackSmp!
Min hörseltekniker avrådde mig att använda Roger 21 mot mobilen. Han berättade att många var mycket missnöjda med den mot mobilen – däremot var många nöjda med konferensdelen. Därför fick jag Artone 3 Max Wireless Streamer mot mobilen som tillägg. Artone funkar perfekt att samtala via mobilen, lyssna på musik, använda FaceTime m.m. Allt är super kristallklart och stark (perfekt för gravt hörselnedsatta personer)… Kan varmt rekommendera Artone för den som ännu inte har en bra mobil <-> hörapparat-/CI-koppling.

Hej.
Jag har hörapparat sedan i måndags, en Signia 312, bara på vänster öra. Så fort jag startar hörapparaten så vill iPhonen spela sitt ljud direkt i örat istället för telefonens egna högtalare. Hur får jag bukt på problemet? Vill inte koppla ljudet automatiskt till hörapparaten så fort jag startat den.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-26 21:26
Ursprungligen av Andreas Hänninen:

Hej.
Jag har hörapparat sedan i måndags, en Signia 312, bara på vänster öra. Så fort jag startar hörapparaten så vill iPhonen spela sitt ljud direkt i örat istället för telefonens egna högtalare. Hur får jag bukt på problemet? Vill inte koppla ljudet automatiskt till hörapparaten så fort jag startat den.

Det jag vet är att snabbaste sättet att ändra var ljudet spelas är att swipa upp kontrolcenter från botten, klicka "hårt" på mediaspelaren (om iphonen har 3D-touch iaf) och sen trycka på symbolen som ser ut som en soluppgång bakom ett berg (övre högra hörnet av mediaspelaren i kontrollcenter) och sen välja din iPhone i listan.

Men hur man konfigurerar förhandsval vet jag tyvärr inte heller. Jag har också hörapparat endast på vänstra örat f.ö.

Ursprungligen av Andreas Hänninen:

Hej.
Jag har hörapparat sedan i måndags, en Signia 312, bara på vänster öra. Så fort jag startar hörapparaten så vill iPhonen spela sitt ljud direkt i örat istället för telefonens egna högtalare. Hur får jag bukt på problemet? Vill inte koppla ljudet automatiskt till hörapparaten så fort jag startat den.

Jag tror att du måste koppla bort bluetooth kopplingen för hörapparaten

Från manualen för deras app

When receiving a call, the wearer simply accepts the call on the phone, and it is automatically streamed to the current hearing program. The Made-for-iPhone nature of Signia Bluetooth products means that streaming via iPhone happens seamlessly.

Jag har samma effekt när jag använder min Phonak streamer, vilket inte alltid känns optimalt.

Ursprungligen av eskilos:

Det jag vet är att snabbaste sättet att ändra var ljudet spelas är att swipa upp kontrolcenter från botten, klicka "hårt" på mediaspelaren (om iphonen har 3D-touch iaf) och sen trycka på symbolen som ser ut som en soluppgång bakom ett berg (övre högra hörnet av mediaspelaren i kontrollcenter) och sen välja din iPhone i listan.

Men hur man konfigurerar förhandsval vet jag tyvärr inte heller. Jag har också hörapparat endast på vänstra örat f.ö.

Det är just den lösningen jag använder. Har hörapparaten kopplad till iPhonenför att kunna justera volymen och bas kontra diskant.
Antar att jag får leva med problemet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att du måste koppla bort bluetooth kopplingen för hörapparaten

Från manualen för deras app

When receiving a call, the wearer simply accepts the call on the phone, and it is automatically streamed to the current hearing program. The Made-for-iPhone nature of Signia Bluetooth products means that streaming via iPhone happens seamlessly.

Jag har samma effekt när jag använder min Phonak streamer, vilket inte alltid känns optimalt.

Har inget problem med det eftersom jag inte hör utan streamer. Har precis fått nya Phonak Navida V90 och Phonak ComPilot II. Allt är kopplat till nya TV-Link och iPhone X .Stor skillnad mot tidigare. Sjukt nöjd.
Kombinerar man med Phonak App Remote Control kan man dessutom justera mycket inställningar själv i happarna och streaming.

Ursprungligen av adress@mac:

Har inget problem med det eftersom jag inte hör utan streamer. Har precis fått nya Phonak Navida V90 och Phonak ComPilot II. Allt är kopplat till nya TV-Link och iPhone X .Stor skillnad mot tidigare. Sjukt nöjd.
Kombinerar man med Phonak App Remote Control kan man dessutom justera mycket inställningar själv i happarna och streaming.

Det var mest att jag blev störd när det kom ett notisljud som då kopplade bort den "vanliga" hörseln under någon sekund, vilket kunde vara störande under vanliga samtal. Men numera så kör jag alla notiser via klockan

Och givetvis så verkar min ComPilot vara av firsta generationens modell...

Spännande nyheter för Apple användare under CES i Las Vegas i veckan. Hörapparater från GN Resound kommer ihop med AI kunna fungera ihop med Siri.

https://www.resound.com/en/press/ces-ai-2019?...

Förlåt om jag läser dåligt, men tänkte kolla om Phonak ComPilot fungerar med Apple TV. Försökte ansluta igår men den vill att man pairar med hjälp av en fyrsiffrig kod och det funkar ju inte på själva ComPiloten. Någon som vet hur man gör?

Vänligen,
Joachim

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Förlåt om jag läser dåligt, men tänkte kolla om Phonak ComPilot fungerar med Apple TV. Försökte ansluta igår men den vill att man pairar med hjälp av en fyrsiffrig kod och det funkar ju inte på själva ComPiloten. Någon som vet hur man gör?

Vänligen,
Joachim

Osäker, jag har kört ComPilot men via streamer som jag kopplade in i audioutgången. Jag ska hem min ComPilot från jobbet och prova igen.

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Förlåt om jag läser dåligt, men tänkte kolla om Phonak ComPilot fungerar med Apple TV. Försökte ansluta igår men den vill att man pairar med hjälp av en fyrsiffrig kod och det funkar ju inte på själva ComPiloten. Någon som vet hur man gör?

Vänligen,
Joachim

Du har inte tänkt att använda ComPilot (2) och AppleTV till TV? För i så fall är det ju bara synkning till TV som gäller. Alternativet är ju till iPhone / iPad eller dator. Jag har alla varianter utan problem - dock inte direkt till AppleTV

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 13:00
Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Förlåt om jag läser dåligt, men tänkte kolla om Phonak ComPilot fungerar med Apple TV. Försökte ansluta igår men den vill att man pairar med hjälp av en fyrsiffrig kod och det funkar ju inte på själva ComPiloten. Någon som vet hur man gör?

Vänligen,
Joachim

Är det inte koden 0000 du ska slå in på AppleTVn?
https://www.phonak.com/content/dam/phonak/gc_...

Ursprungligen av adress@mac:

Du har inte tänkt att använda ComPilot (2) och AppleTV till TV? För i så fall är det ju bara synkning till TV som gäller. Alternativet är ju till iPhone / iPad eller dator. Jag har alla varianter utan problem - dock inte direkt till AppleTV

Ursprungligen av IngoX:

Är det inte koden 0000 du ska slå in på AppleTVn?
https://www.phonak.com/content/dam/phonak/gc_...

Jag förstår inte hur ni menar riktigt. ComPilot är ju en bluetooth-enhet som jag synkar i detta fallet mot Apple TV. Hur kommer iOS in i bilden? Koden kan jag ju inte slå in på något sätt via kontakten ComPilot - Apple TV. Och det går alltså skapa direktlänk till själva teven istället? Hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-23 13:37
Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Hur kommer iOS in i bilden?
Koden kan jag ju inte slå in på något sätt via kontakten ComPilot - Apple TV.

ComPilot ansluts ungefär som en hörlur/högtalare till iphone eller AppleTV via bluetooth.
Använd AppleTVns Siri-fjärrkontroll för att mata in siffrorna 0000 för att godkänna bluetooth-anslutningen. (eller snarare glidvälja med tummen alternativt tala in siffrorna)

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Jag förstår inte hur ni menar riktigt. ComPilot är ju en bluetooth-enhet som jag synkar i detta fallet mot Apple TV. Hur kommer iOS in i bilden? Koden kan jag ju inte slå in på något sätt via kontakten ComPilot - Apple TV. Och det går alltså skapa direktlänk till själva teven istället? Hur?

Gäller det TV skall du ha en dosa - TVLink - som även fungerar som laddställ. Därefter sköter den allt som är kopplat ljud till TV och växlar automatiskt till iPhone vid samtal ex.

Ursprungligen av adress@mac:

Gäller det TV skall du ha en dosa - TVLink - som även fungerar som laddställ. Därefter sköter den allt som är kopplat ljud till TV och växlar automatiskt till iPhone vid samtal ex.

Det är den lösningen som jag har men det borde inte vara något problem att koppla compiloten med bluetooth direkt mot Apple TV. Dock så hade jag glömt bort att jag skulle prova

Inga problem. Ange koden 0000 så...

Ursprungligen av BlackSmp:

Inga problem. Ange koden 0000 så...

Fungerar bra. Kollar på eventet på det sättet. Dyrt blir det..... Ny AppleWatch 5 i titan.....
Nu får jag se vad som kommer på iPhone fronten. Kanske blir ännu dyrare.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-11-11 16:08

Någon som vet ifall AirPods PRO går att använda som hörselapparat? Funktionerna ”transparancy” och ”noice cancelling” antyder väl att de teknikmässiga förutsättningarna finns på plats?!

Ursprungligen av eskilos:

Någon som vet ifall AirPods PRO går att använda som hörselapparat? Funktionerna ”transparancy” och ”noice cancelling” antyder väl att de teknikmässiga förutsättningarna finns på plats?!

Nej, det går inte

Men läs gärna denna spekulation i området

https://tingilinde.typepad.com/omenti/2019/10/apple-announces-its-first-serious-augmented-reality-product.html

  • Medlem
  • International user
  • 2019-11-11 20:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Tack! Precis den typen av analys som jag letade efter men inte hittade någon bra på egen hand. Låter ju ändå som att tekniken verkar finnas till hands, så det kanske kommer en vacker dag... Apple är ju ändå generellt sett duktiga på hjälpmedel

Ursprungligen av eskilos:

Någon som vet ifall AirPods PRO går att använda som hörselapparat? Funktionerna ”transparancy” och ”noice cancelling” antyder väl att de teknikmässiga förutsättningarna finns på plats?!

Tror aldrig det kommer att fungera eftersom hörselkurvor mm är helt inviduella. Dessutom finns lösningar idag vad gäller hörapparater som väl mäter sig med ett par AirPods. Då får man ändå ”2 på köpet” så att säga.
Allt går att lösa - men är en kostnadsfråga.

Hörselskadad och småbarnsförälder

Hej!

Jag och min fru väntar vårt första barn och hon har en rätt kraftig hörselnedsättning på båda öron. Vi undrar lite hur ni som är eller har varit småbarnsföräldrar hanterat det när barnet är litet och vaknar på nätterna? Min fru sover ofta tungt och utan hörapparater vaknar hon inte så lätt från omgivande ljud. Tänkte om ni hade förslag på tekniska lösningar för att underlätta detta?

Hon kan ju inte sova med hörapparat, eller finns det sådana som går att sova med? En annan tanke var om man kunde koppla babymonitor till lampa?

Vänligen,
Joachim

Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Hej!

Jag och min fru väntar vårt första barn och hon har en rätt kraftig hörselnedsättning på båda öron. Vi undrar lite hur ni som är eller har varit småbarnsföräldrar hanterat det när barnet är litet och vaknar på nätterna? Min fru sover ofta tungt och utan hörapparater vaknar hon inte så lätt från omgivande ljud. Tänkte om ni hade förslag på tekniska lösningar för att underlätta detta?

Hon kan ju inte sova med hörapparat, eller finns det sådana som går att sova med? En annan tanke var om man kunde koppla babymonitor till lampa?

Vänligen,
Joachim

Kan ni inte få hjälp av audionomen som hon går hos. Det finns hjälpmedel att tillgå. Ibland dessutom utan kostnad. Behovet styr.
Bättre att skräddarsy en lösning än att dyrt prova sig fram. Sätt fart - för det kan dröja med leveranser osv i dessa tider. Lycka till

  • Medlem
  • International user
  • 2020-03-16 22:05
Ursprungligen av joachim_sallstrom:

Hej!

Jag och min fru väntar vårt första barn och hon har en rätt kraftig hörselnedsättning på båda öron. Vi undrar lite hur ni som är eller har varit småbarnsföräldrar hanterat det när barnet är litet och vaknar på nätterna? Min fru sover ofta tungt och utan hörapparater vaknar hon inte så lätt från omgivande ljud. Tänkte om ni hade förslag på tekniska lösningar för att underlätta detta?

Hon kan ju inte sova med hörapparat, eller finns det sådana som går att sova med? En annan tanke var om man kunde koppla babymonitor till lampa?

Vänligen,
Joachim

Med risk för att låta skämtsam, men utan att vara det: är det inte perfekt om hon kan sova igenom en del barnskrik? De flesta upplever det som jobbigt att vara lättväkta av småbarn, speciellt de mammor som själva burit på barnet...

Min Oticon OPN3 (en hörapparat) tycker jag går utmärkt att sova med när jag väl hade vant mig vid den. Jag hade visserligen själva hörapparatsfunktionen avstängd (använder nu mina AirPods, därav skiftande tempus) eftersom den mest ”raspade” mot kudden. Istället lyssnade jag på radio via den för att slippa höra min tinnitus (en bieffekt av hörselskadan).

Så Oticon OPN kan nog funka. Jag skulle också tro att det går att få en lampa att tändas, Oticon, och säkert många andra, kan via appen i telefonen koppla hörapparaterna till det programmerbara/smarta nätverket IFTTT (eller vad det heter). Men jag har ingen erfarenhet av det själv, men det går säkert att googla och hitta i andra forum...

Sist men inte minst: Lycka till med allt, första barnet, vilken glädje mitt i all pandemi!

Goda nyheter som kommer med nya IOS14. Apple lägger till en möjlighet att anpassa ljudet efter ditt personliga behov. Du kör några enkla tester. De är inte alls i närheten av ett riktigt audiogram utan ganska rudimentära där du lyssnar på talat ljud och musik. Då kan du få en anpassad ljudkurva för dina lurar.

Jag märker att jag har sänkt volymen på mina airPods rejält och hör ändå lika bra som tidigare. Det känns skönt. Däremot så verkar detta bara gälla för Apples egna lurar.

En annan funktion som också kommer är möjligheten att låta telefonen lyssna efter speciella ljud som ”hund”, ”Katt”, ”siren”, ”knackning på dörr” etc. När telefonen hör något som kan vara en ”katt” så kommer en notis.

Spännande tider!

Bevaka tråden