Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Pro mod 2015

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För den som är intresserad av sådana här saker:

För några år sedan köpte jag en 5.1 Mac Pro med 3.33GHz 6-core, 24GB, 5870 1GB. På den tiden var SSD inte lika utbredd som idag, så det var snurrade HD i raid som gällde.

I början på 2015 funderade jag på hur vägen framåt skulle se ut. Jag är inte helt nöjd med vad Apple gjort med nya Mac Pro, men skulle jag ändå välja den så måste jag betala väldigt mycket för att komma åt märkbart bättre renderingsprestanda. Jag var inte riktigt sugen på att lägga pengarna. Nya Mac Pron kommer nog att få en refresh snart också, så det är inte köpläge just nu tycker jag.

Det visade sig att CPU:erna som används i min Mac Pro rasat rejält i pris pga ålder. Hur vore det att slänga in en 6-core till och köra 12 kärnor? Nu hade jag ju bara en CPU, så om jag vill ha två så måste jag byta CPU tray. Det visar sig dock att även om CPU:erna kommit ner i pris, så kostar nytt tray med Apple-kylare (A+B inklusive fläktar) och CPU:er runt $1700. Jag fick ett erbjudande på $1600 inkl 48GB ram, om jag skickade in hela min tray med CPU, minnen och allt. Tja..

I den här vevan fick jag nys om att man kan flasha en 4.1 Mac Pro till 5.1. Detta gör att den då stödjer de kraftfullaste CPU:erna från den här generationen: X5690 (6-core 3.46GHz). Jag började leta lite småslött efter en 4.1 på nätet och vann till slut en auktion för $690 för en 4.1 8-core (dual 4 core 2.26GHz).

Jag har nu flashat den och har:

  • 12 core 3.46GHz (ca 32000 i Geekbench)

  • 1TB SSD (1450/1600 MB/s) via PCIe adaptor. Det är Apples egna SSD från senaste MacBook Pro som ger mig fungerande TRIM

  • MSI R9 280X 3GB (i grund och botten ett D700 med halva minnet. Presterar bra i FCPX och Resolve. Bra OpenCL.)

  • 48GB ram

  • USB 3 via PCIe

  • nytt WLAN med AC och Bluetooth med stöd för Handoff och LE

Jag har även moddat min PSU och skapat 2 nya 8-pinskontakter så att jag skall kunna trycka in ett extra 280X när jag hittar ett till rätt pris. På sikt skall väl nästa generation AMD gfx in i datorn.

Jag har ett antal use cases där jag behöver max CPU. För de allra flesta duger en modern 4-core bra. De har också bättre 'single thread'-prestanda än jag har på min ovanstående. För mig var 'multi thread'-prestandan mycket viktigare.

Men med den underbara SSD:n så har jag bra klipp till vardags och sen kraft när det behövs med de 12 kärnorna. En 12 kärnig Mac Pro 2013 får en Geekbench score ungefär som min upp till kanske 34-35000. Vissa har även lägre.

Pris i dollar: 690 (dator)+700 (SSD)+590 (drop in ready CPU:er)+400 (minne)+240 (gfx)+99 (WLAN/BT)= $2719

Jag har flyttat över lite delar från min "gamla" 5.1:a (HD, USB3, 280X), men den skall nu säljas fullt fungerande, vilket gör uppgraderingskostnaden ganska trevlig.

Lite mer detaljer och foton finns på engelska på min write-up Pixlas Mac Pro mod på Macrumors forum.

Tack för att du delar med dig sånt här är alltid intressant läsning tycker jag.

Ursprungligen av JoelBurman:

Tack för att du delar med dig sånt här är alltid intressant läsning tycker jag.

Javisst! Det är väl inte ett projekt som lönar sig för alla, men för vissa användningsområden kan man skapa en dator som håller bra i två år till.

Apples 12-kärniga konfiguration skulle kosta mig nästan $11k. Lägger jag till kostnaden för det andra grafikkortet så är jag fortfarande under $3k. Nu menar jag inte att detta skall jämföras 1:1—jag har inga illusioner. Men jag har klarat mig bra med min Mac Pro förutom att jag känt att jag ville ha bättre renderingsprestanda i Maxwell Render och C4D och bättre grafikprestanda i DaVinci Resolve.

Den senaste uppdateringen från Apple vässar ju även dual GPU i FCPX, Motion och Compressor. Att kunna köra kraftfull grafik med dubbla kort tror jag kan löna sig framgent. Ett billigt sätt att få riktig prestanda där det stöds.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

För den som är intresserad av sådana här saker…

Det verkar inte som jag kan redigera mitt originalinlägg längre, så jag bifogar bilder här.

"Behind the scenes":

Efter ingreppet:

Den optiska släden får fortfarande plats, så det är egentligen bara sladden som kommer ner på vänstersidan. Har testat den lite noggrannare sedan installationen och det var inga konstigheter utan allt var stabilt och så.

Senast redigerat 2015-04-29 10:04
  • Medlem
  • 2015-06-01 11:48

Varför valde du just MSI R9 280X 3GB och inte t ex GTX 980? Är 280X snabbare på just FCP?

  • Medlem
  • 2015-06-01 12:43

@AndreeMarkefors Imponerande siffror.
Du skriver ovan att du har Apples egna SSD-diskar på totalt 1TB. Men är det två eller fyra diskar totalt? Och kör du dem i någon form av RAID?

Ursprungligen av wolf:

Varför valde du just MSI R9 280X 3GB och inte t ex GTX 980? Är 280X snabbare på just FCP?

Hej! Jag köpte det här kortet för ganska länge sen—innan jag moddade datorn. Då var det blandade faktorer som styrde: pris, drivrutiner, flashbarhet och så. Stabiliteten är viktig för mig med min Mac Pro. Jag vill ha 0 issues så långt det går och inte behöva köra management. När det begav sig kändes det tryggt att Apple själva använder typ samma kort (när det gäller drivrutiner).

Jag tänkte även flasha kortet och hade en moddad rom till just MSIs 280X, men har inte brytt mig om det. Jag behöver inte bootskärmen med min nuvarande setup.

Sedan dess har det runnit lite vatten under bron och NVIDIAs kort har blivit lättare att handskas med. Det är dock fortfarande så att man måste hålla ett öga öppet vid vissa ominstallationer och uppdateringar. Hur som helst är 970/980 korten mer aktuella idag och man kan nog motivera dem i ett antal fall. Ett flertal användare använder två stycken 970X UTAN mod, bara genom att splitta booster A och booster B till två 6pin respektive. Finns mycket information om detta på Macrumors.com för den som har lust.

Ursprungligen av Dalle:

@AndreeMarkefors Imponerande siffror.
Du skriver ovan att du har Apples egna SSD-diskar på totalt 1TB. Men är det två eller fyra diskar totalt? Och kör du dem i någon form av RAID?

Det är faktiskt bara ett enda litet "blade" som står för prestandan. Precis som nyaste MBP levererar ÄNNU högre siffror.

För att kunna använda det behövs en $13 adaptor som sticks i en av PCIe kortplatserna.

  • Medlem
  • 2015-06-01 14:24
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hej! Jag köpte det här kortet för ganska länge sen—innan jag moddade datorn. Då var det blandade faktorer som styrde: pris, drivrutiner, flashbarhet och så. Stabiliteten är viktig för mig med min Mac Pro. Jag vill ha 0 issues så långt det går och inte behöva köra management. När det begav sig kändes det tryggt att Apple själva använder typ samma kort (när det gäller drivrutiner).

Jag tänkte även flasha kortet och hade en moddad rom till just MSIs 280X, men har inte brytt mig om det. Jag behöver inte bootskärmen med min nuvarande setup.

Sedan dess har det runnit lite vatten under bron och NVIDIAs kort har blivit lättare att handskas med. Det är dock fortfarande så att man måste hålla ett öga öppet vid vissa ominstallationer och uppdateringar. Hur som helst är 970/980 korten mer aktuella idag och man kan nog motivera dem i ett antal fall. Ett flertal användare använder två stycken 970X UTAN mod, bara genom att splitta booster A och booster B till två 6pin respektive. Finns mycket information om detta på Macrumors.com för den som har lust.

Man kan ju misstänka att Apples egna program stöds bättre av ett grafikkort som finns original en av deras modeller. Om du köpt kortet idag, hur hade du sett på GTX 980? (Speciellt med avseende på GPU processingstöd för FCP och Adobes program.)

(Jag har också läst din uppgraderingstråd med stort intresse, har nästan samma setup med 12*3,06, Apple PCI-E SSD etc...ingen power direkt från PSUn dock...så jag har försökt att minska kravet på ström...)

Ursprungligen av wolf:

Man kan ju misstänka att Apples egna program stöds bättre av ett grafikkort som finns original en av deras modeller. Om du köpt kortet idag, hur hade du sett på GTX 980? (Speciellt med avseende på GPU processingstöd för FCP och Adobes program.)

Det är framförallt så att Apple är all in på OpenCL medan NVIDIA har koncentrerat sig på det egna CUDA (förståeligt ur konkurrenshänseende). GTX-korten hade länge medioker OpenCL-prestanda, medan AMD glänste i tester som Luxmark. Nångång bland de senaste två NVIDIA-drivisarna, så har de kommit fram bra när det gäller OpenCL. Jag tror både NVIDIA och AMD är rätt jämna där idag—i alla fall i benchmarks. Har inte sett nån verklig FCPX-jämförelse.

Eftersom Apples egna program är OpenCL, så tycker jag att AMD har varit intressant för mig. Jag använder FCPX och Motion/Compressor. Även DaVinci Resolve, som jag också använder, har likvärdigt stöd för CUDA/OpenCL idag.

Både GTX 970/980 är bra val idag om man känner att drivrutinssituationen är acceptabel. NVIDIAs Maxwell-kort har riktigt bra prestanda/Watt och är intressanta för Mac Pro-moddare.

Just nu har jag valt att avvakta tills AMDs Fiji-krets kommer. Det är ju alldeles runt hörnet. Sen tar jag beslut om det blir ett enskilt high end-kort eller om det blir två pris/prestanda-varianter. Jag behöver korten som mest i Resolve, men där behöver jag kliva upp på den licensierade versionen för att kunna använda två grafikkort fullt ut. Det har jag inte gjort än.

  • Medlem
  • 2015-06-02 11:34
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är framförallt så att Apple är all in på OpenCL medan NVIDIA har koncentrerat sig på det egna CUDA (förståeligt ur konkurrenshänseende). GTX-korten hade länge medioker OpenCL-prestanda, medan AMD glänste i tester som Luxmark. Nångång bland de senaste två NVIDIA-drivisarna, så har de kommit fram bra när det gäller OpenCL. Jag tror både NVIDIA och AMD är rätt jämna där idag—i alla fall i benchmarks. Har inte sett nån verklig FCPX-jämförelse.

Eftersom Apples egna program är OpenCL, så tycker jag att AMD har varit intressant för mig. Jag använder FCPX och Motion/Compressor. Även DaVinci Resolve, som jag också använder, har likvärdigt stöd för CUDA/OpenCL idag.

Både GTX 970/980 är bra val idag om man känner att drivrutinssituationen är acceptabel. NVIDIAs Maxwell-kort har riktigt bra prestanda/Watt och är intressanta för Mac Pro-moddare.

Just nu har jag valt att avvakta tills AMDs Fiji-krets kommer. Det är ju alldeles runt hörnet. Sen tar jag beslut om det blir ett enskilt high end-kort eller om det blir två pris/prestanda-varianter. Jag behöver korten som mest i Resolve, men där behöver jag kliva upp på den licensierade versionen för att kunna använda två grafikkort fullt ut. Det har jag inte gjort än.

Du har säkert sett denna test:
http://barefeats.com/gtx980b.html
Den ger en del ledtrådar.

Man kan fråga sig vad Apple gör med uppdatering av Mac Pro n (när den nu kommer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-03 13:05

Jag blev inspirerad av din mod, och gjorde en egen! Jag kör dock med en mer stram budget. http://www.sweclockers.com/galleri/13295-macp...

Jag satte i SSD i alla (3 st) MacPro på jobbet för några år sedan - dom står och komprimerar, servar och spelar in HD-video 24/7 året om - startas bara om när det krävs av mjukvaruinstallation/updates. Bara Systemdisken är SSD - resten är 2TB HDD's i RAID. Jag räknar med att dessa arbetshästar ska rulla på i många år - många år. Bättre/robustare datorer har inte byggts och kommer aldrig mera att för "konsumenter". Dom står monteade i ett ljudisolerat rack. Kontrolleras helt och hållet med Apple Remote Desktop och TeamViewer - har inga tangentbord, möss eller bildskärmar inkopplade - bara videokort internt och externt via USB och FireWire800.

Ska eventuellt experimentera med Wowza VOD på en av dom...om jag orkar och får tid...bara för att lära mig och eventuellt kränga det som tjänst vid sidan av mitt jobb...det står på min lista över grejer att göra...eller kicka igång en PlotMe Minecraft-server

Ursprungligen av wolf:

Du har säkert sett denna test:
http://barefeats.com/gtx980b.html

Trodde jag svarat på detta, men tydligen inte. Sorry. Men jo: jag hade sett testet. Tittar till Barefeats då och då för att hålla mig a jour.

Ursprungligen av Aiwi:

Jag blev inspirerad av din mod, och gjorde en egen! Jag kör dock med en mer stram budget. http://www.sweclockers.com/galleri/13295-macp...

Nice!

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag satte i SSD i alla (3 st) MacPro på jobbet för några år sedan…

Ja, det kan ju definitivt löna sig i många fall. Då skall du inte missa att aktivera TRIM i nya 10.10.4

I terminalen: sudo trimforce enable

Då får du TRIM även på 3:e parts diskar, om du inte redan gjort det.

Tack för det...hade ingen aning om att Apple krypit till korset i denna fråga.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, det kan ju definitivt löna sig i många fall. Då skall du inte missa att aktivera TRIM i nya 10.10.4

I terminalen: sudo trimforce enable

Då får du TRIM även på 3:e parts diskar, om du inte redan gjort det.

1
Bevaka tråden