Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Kom igång med appen Bilder

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples nya lösning för bildhantering är här. 99mac guidar dig tillrätta så att du kommer igång med appen Bilder.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-10 22:01

Får man välja var biblioteket ska ligga? Har optibay i min MBP och SSD'n har lite dåligt med utrymme.

Vad händer med icloud datan om man slutar betala?

"Den som däremot använder Icloud för lagring kan också välja att hålla en lokal kopia av biblioteket på datorn, som då givetvis hålls uppdaterad med nya bilder och ändringar. "
Man har alltid lokal kopia av biblioteket på datorer och iOS-enheter. Alltid. Oavsett om man skippar i iCloud eller inte. Det är som med all annan synkning; iCloud docs/kalender/adressbok/Cubby/Clod/DropBox/whatever/etc/mm:> Alltid filerna på en egen/egna hårddisk(ar) PLUS filerna i molnet. Det är DET som är sync. Fanns grejerna bara i molnet så...tja, vad är det då som synkas?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-10 23:05

"Det finns också ett annat alternativ kallat Optimera Mac-lagring, som säkert är lockande för alla som har en bärbar Mac eller begränsat med lagringsutrymme på sin maskin. Med detta alternativ lagras biblioteket i molnet, i full upplösning. Lokalt däremot undersöker Bilder hur mycket utrymme som är ledigt på Mac-datorn och försöker att hålla storleken nere."

Personligen var frågan bara av nyfikenhet, men det är ju relevant om man använder optimera lagring på alla sina enheter.

[edit]Och för att förtydliga första frågan, det gäller alltså vilken disk man lägger biblioteket på.

Ursprungligen av Json_81:

Får man välja var biblioteket ska ligga? Har optibay i min MBP och SSD'n har lite dåligt med utrymme.

Vad händer med icloud datan om man slutar betala?

Jag tror att man likt tidigare får välja. Har mitt bibliotek på en NAS, men har inte hunnit migrera till Bilder än. Blir ledsen om det inte går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-11 10:41
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror att man likt tidigare får välja. Har mitt bibliotek på en NAS, men har inte hunnit migrera till Bilder än. Blir ledsen om det inte går.

Du blir ombedd att spara biblioteket på plats X på datorn så det borde fungera.

  • Medlem
  • 2015-04-11 10:53

Vart tog kartan vägen? Där kunde man se vart man tagit sina bilder på en schysst världskarta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-11 11:04
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nya lösning för bildhantering är här. 99mac guidar dig tillrätta så att du kommer igång med appen Bilder.

Läs hela artikeln här

Spontant måste jag säga BILDER har potential. Grunden känns rapp (förvisso testar jag det endast med c:a 180 RAW-filer). Men det känns också som version 1.0 av ett program helt klart.

Saker som verkligen saknas är:
- Möjlighet att jämföra bilder likt Aperture
- Bättre analysmöjligheter av bilder. Man ska ex. inte behöva lägga till ett histogram
- Bättre kontrollmöjligheter. GUI:t är enormt mjukt men det går ex. inte att använda skrollhjulet för att ställa in värden.
- Möjlighet att kopiera / klistra inställningar mellan bilder i "Photos" läget och inte bara "Edit" läget.
- Möjlighet till versioner av bilder / inställningar.
- Fler verktyg: curves, bättre brusredusering, hue vs saturation kontroll, saturation vs luminance kontroll, möjlighet att nyttja masker och flera instanser av resp. adjustmentlager.
- Möjlighet att ordna adjustmentlager som man själv vill.
- Kamera / lins specifika korrigeringar (distortion / kromatisk aberration / vinjettering).
- Fler kontrollmöjlighet för befintliga verktyg. En låst vinjetteringsadjustment är för begränsat.
- Mer konsekvent GUI. Jag kan inte markera flera bilder i EDIT läget för export, utan måste klicka "DONE", komma till en ny miljö, hitta bildern på nytt och sedan exportera dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-11 11:05
Ursprungligen av liden:

Vart tog kartan vägen? Där kunde man se vart man tagit sina bilder på en schysst världskarta.

Version 1.0. Ungefär som att FCPX 1.0 inte gick att klippa i…

  • Medlem
  • 2015-04-11 11:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Version 1.0. Ungefär som att FCPX 1.0 inte gick att klippa i…

Ok då hoppas vi att den är tillbaks i kommande version!

Trevlig helg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-11 11:12

Det är också tämligen bisarrt att det inte finns något rating-system alls i stort sätt.

1. Flaggor med olika färger
2. Star-rating (0 till 5)
3. Reject / favorite / none noteringar

Ovan känns som minimum idag.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-04-11 11:14

En snabb fråga. Hur bläddrar man i albumen? Sitter med en iMac och en logitech mus. Har ingen möjlighet att "swipa".

Jag använder uteslutande bara (iPhoto) Bilder för iEnheterna och vissa editerad bilder so jag vill ha snabb åtkomst till ute på fältet.
Alla andra bilder från System kameror, fickkameroror etc ligger på en NAS och DAS och Backupper lokalt och på molnet.

Så hur är det då med Bilder och iCloud överlag, funkar det som en backup? Är lite osäker men jag tror det mer får ses som en synkad spegling så försvinner det från datorn försvinner det så småning om även på iCloud/Bilder.

Någon får gärna rätta/ förklara för mig hur det funkar.

Ursprungligen av CekariYH:

Jag använder uteslutande bara (iPhoto) Bilder för iEnheterna och vissa editerad bilder so jag vill ha snabb åtkomst till ute på fältet.
Alla andra bilder från System kameror, fickkameroror etc ligger på en NAS och DAS och Backupper lokalt och på molnet.

Så hur är det då med Bilder och iCloud överlag, funkar det som en backup? Är lite osäker men jag tror det mer får ses som en synkad spegling så försvinner det från datorn försvinner det så småning om även på iCloud/Bilder.

Någon får gärna rätta/ förklara för mig hur det funkar.

Alla bilder är lagrade i iCloud Bildbiblioteket i fullstorlek om man ställer inte det så i Bilder.
Tappar du din datorn så är fortfarande bilderna kvar i iCloud Bildbiblioteket.
Bara att logga in med sitt Apple-ID så syns dom på din nya dator.

Här har du en omfattande guide om hur det fungerar.
http://www.imore.com/how-use-icloud-photo-lib...

Hej är det någon som har hittat "HÄNDELSE" , för när man importerade så bildades det en "händelse"

Ursprungligen av Hans hager:

Hej är det någon som har hittat "HÄNDELSE" , för när man importerade så bildades det en "händelse"

Händelse är borttaget i appen Bilder.

1. Kan man köra med två skärmar som i t.ex. Aperturer?
2. Kan man exportera ut - till skrivbordet t.ex. - versioner i valbara storlekar? (jag behöver ofta exportera ut i t.ex. små storlekar (xy) för bloggar etc).

Ursprungligen av Demiurgen:

2. Kan man exportera ut - till skrivbordet t.ex. - versioner i valbara storlekar? (jag behöver ofta exportera ut i t.ex. små storlekar (xy) för bloggar etc).

Ingen skillnad mot iPhoto

Jag läste någonstans att skärmdumpar skulle bli en egen kategori automatiskt. Men mina dumpar ligger bland övriga bilder, skulle ju va sjukt smidigt att få alla skärmdumpar från iOS-enheterna att automatiskt bli ett eget album i Bilder. Någon inställning?

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag läste någonstans att skärmdumpar skulle bli en egen kategori automatiskt. Men mina dumpar ligger bland övriga bilder, skulle ju va sjukt smidigt att få alla skärmdumpar från iOS-enheterna att automatiskt bli ett eget album i Bilder. Någon inställning?

Var har du läst det? Går kanske att lösa med smart album. Tar man en skärmdump är filändelsen png så sätter man det som regel ska bilden automatiskt hamna där.

Jag hade gärna haft Color Balance och Threshold, mfl.

Har Apple sagt nått om när Extensions/plugins kommer?

Ursprungligen av Megolon:

Var har du läst det? Går kanske att lösa med smart album. Tar man en skärmdump är filändelsen png så sätter man det som regel ska bilden automatiskt hamna där.

Försöker hitta var, nån av det utländska sidorna, 9to5, CoM, AI eller nån, kan ha varit i nån kommentar också. I min värld tänkte jag funktionen för iOS-enheterna men det kanske är nått man kan ställa in i Mac OS, där tar man ju också skärmdump ibland med.
Kanske drömt, men säker på att jag läst det någonstans senaste dygnet.

Jag stör mig på att Photos hela tiden tycker jag har nya bilder som skall importeras fastän jag både fått den via iCloud och importerat den just via photos en 3ggr.

Tidigare kunde man radera kamerarulle. Hur blir man nu av med skiten förutom inaktivera att Photos inte öppnas när enhet ansluts?

Ursprungligen av Chaosstar:

Försöker hitta var, nån av det utländska sidorna, 9to5, CoM, AI eller nån, kan ha varit i nån kommentar också. I min värld tänkte jag funktionen för iOS-enheterna men det kanske är nått man kan ställa in i Mac OS, där tar man ju också skärmdump ibland med.
Kanske drömt, men säker på att jag läst det någonstans senaste dygnet.

Läser på dom flesta Apple relaterande sidor men det är inget jag har hört talas om.
En funktion som ett fåtal skulle uppskatta och Apple gör inget för ett fåtal

Ursprungligen av Borttaget:

Jag stör mig på att Photos hela tiden tycker jag har nya bilder som skall importeras fastän jag både fått den via iCloud och importerat den just via photos en 3ggr.

Tidigare kunde man radera kamerarulle. Hur blir man nu av med skiten förutom inaktivera att Photos inte öppnas när enhet ansluts?

Misstänker att det är en bugg. Ett beteende som fanns i betan men som dom inte fixat.

Senast redigerat 2018-07-23 13:15
Ursprungligen av Megolon:

Läser på dom flesta Apple relaterande sidor men det är inget jag har hört talas om.
En funktion som ett fåtal skulle uppskatta och Apple gör inget för ett fåtal

Ett fåtal???
Så du menar att du skulle inte vilja skilja bilder du fotat med din iPhone och skärmdumpar du tagit för att du kanske vill komma ihåg nått till senare tillfälle? Jag tror att de flesta skulle vilja ha den funktionen, oavsett, hittar jag nått mer om det postar jag.

Har aldrig använt iPhoto - bara Aperture...så frågan kvarstår.

Ursprungligen av Megolon:

Ingen skillnad mot iPhoto

Ursprungligen av Demiurgen:

Har aldrig använt iPhoto - bara Aperture...så frågan kvarstår.

Svaret är ja

Ursprungligen av Chaosstar:

Ett fåtal???
Så du menar att du skulle inte vilja skilja bilder du fotat med din iPhone och skärmdumpar du tagit för att du kanske vill komma ihåg nått till senare tillfälle? Jag tror att de flesta skulle vilja ha den funktionen, oavsett, hittar jag nått mer om det postar jag.

Ja du får väl starta en poll som alla miljoner OS X/iOS användare kan svara på får vi veta hur många det är som vill ha en sådan funktion
Jag personligen behöver ingen sådan funktion eftersom alla skärmdumpar jag tar laddar jag upp till Dropbox för att enkelt kunna länka i diverse forum.

Om man filmar video så lär ju ens mobila bandbredd fort ta slut Videofilmat man en halvtimme med sin iPhone ute på stan så synkas det ju och detta måste ju gå genom mobila abonnemanget. Kansake kan man stänga av att det bara ska synkas via WiFi, men då faller ju också stillbildssynken som givetvis är utmärkt att ha även när man är ute på mobila nätet.
Jag tror nog Apple får krypa till korset och införa fler optioner av inställningar; dom börjar så här med Allt Eller Inget, men inför senare inställningsmöjligheter Vad och När man vill synka bilder och videos. Vi får se...det har hänt förr att Apple tvingats bryta upp sin extrema minimalism efter användares beteenden och önskemål. Jag ser denna nya app som en en prototyp och nu kommer närmaste året att berätta hur appen och tjänsten används i verkligheten - vad som funkar och vad som inte funkar - och dessutom kommer snart en ström av tillägg från tredje part (det är den som gör att jag vill hoppa på detta ekosystem - det blir ett stort ekosystem).
Hade dock Adobe Lightroom ett klockrent system att synka med Apples ekosystem så skulle jag ta den vägen.
Second screen kommer nog också till Bilder (klart man vill ha biblioteket i en skärm och aktuell bild uppblåst på en annan - att man ska klicka upp och klicka ner bilder för att se dom i fullskärm är ju inget för någon som ens är i närheten av pro, semipro eller avancerad amatör - som är intresserad av foto helt enkelt).

Bevaka tråden