Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att uppdatera till 8.2 - Meddelande "Inte tillräckligt med utrymme på datorn"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-03-29 07:31

När jag försöker uppdatera till IOS 8.2, från 8.1, går det inte att säkerhetskopiera till datorn, se bifogade bilder. Felmeddelandet är ju helt fel. Det finns ju nästan 730 GB ledigt.

Egen hypotes: Det är en ny telefon Iphone 6 plus som aldrig kopierats till denna dator tidigare. Är det någonting att tänka på där?

Senast redigerat 2015-03-29 12:06
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-24 08:00
Ursprungligen av Stig R:

När jag försöker uppdatera till IOS 8.2, från 8.1, går det inte att säkerhetskopiera till datorn, se bifogade bilder. Felmeddelandet är ju helt fel. Det finns ju nästan 730 GB ledigt.

Egen hypotes: Det är en ny telefon Iphone 6 plus som aldrig kopierats till denna dator tidigare. Är det någonting att tänka på där?

Jag har fortfarande samma problem. Det går inte att säkerhetskopiera till datorn via sladden. Det går att synka enskilda appar men inte göra säkerhetskopia. Det går att säkerhetskopiera till iCloud, men där finns nu inget utrymme kvar.

Är det verkligen ingen som känner igen detta?

Är Itunes uppdaterat och av senaste versionen? Jag vet inte om det kan påverka men det skulle kunna vara värt att kontrollera.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-24 08:30

Datorn har OSX 10.10.2 med iTunes 12.1.0.50, tror det är den senaste

Ursprungligen av Stig R:

Datorn har OSX 10.10.2 med iTunes 12.1.0.50, tror det är den senaste

Det finns nyare versioner, både av OS X (10.10.3) och iTunes (12.1.2).

Uppdatera gärna OS X via combo-versionen. Den är lite större (den innehåller alla tidigare uppdateringar, i det här fallet både 10.10.1, 10.10.2 och 10.10.3), men det blir en "grundligare städning" i systemet då. Kan vara bra om man har lite problem med datorn.

https://support.apple.com/kb/DL1804?viewlocal...

En annan sak att prova, är att starta i säkert läge. Då "städas" det också lite i systemet.

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-24 10:52

Har nu provat att starta i säkert läge. Tog betydligt längre tid att starta, men felmeddelandet kom lika snabbt.

Jag sitter just nu långt ute i periferin i nordöstra Thailand. 3G är osäkert, ofta har jag 10-20K hastighet. Så uppdateringarna får vänta ett par veckor, då är jag tillbaka i trakter nära Bangkok med 70Mbit.

Under tiden tar jag gärna emot fler tips om detta.

Finns en lång tråd på detta forum om samma sak och det finns många tips som tydligen fungerar för många men inte alla.
Du får läsa igenom tråden och testa dom enklaste tipsen till att börja med.

https://discussions.apple.com/thread/4421434?...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-24 15:29
Ursprungligen av Megolon:

Finns en lång tråd på detta forum om samma sak och det finns många tips som tydligen fungerar för många men inte alla.
Du får läsa igenom tråden och testa dom enklaste tipsen till att börja med.

https://discussions.apple.com/thread/4421434?...

Det forumet verkar mera handla om vad man skall göra om man får meddelande att utrymmet inte räcker till på Iphonen, även om det var någon MBP som smugit sig in där också.

Jag testade de råd som fanns, att kasta alla filer i /mobile sync/backup. Enda resultatet blev att nu får jag samma felmeddelande även när jag försöker göra backup från min Ipad, vilket inte var något problem tidigare, testade tidigare idag.

Jag undrar om operativt inte har förutsett att det kan finnas en intern flashdisk på 1TB? Den fanns ju inte tidigare, var helt nytt alternativ när jag köpte datorn. Det verkar ju som att den disken inte godkänns i processen av någon anledning. Har storleken någon betydelse ändå?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-25 04:43

Nu har jag uppdaterat till IOS 8.3 och Itunes 12.1.2.27 samt kört reparera skivbehörigheter. Startat om dator och Ipad (testar på den i stället för telefonen). Samma dystra besked.

Noterar att samma Ipad gick bra att säkerhetskopiera igår och tidigare, ända tills jag raderade alla filerna i mappen /MobileSync/Backup. Tyvärr tömde jag också papperskorgen. Jag har säkerhetskopierat samma Ipad till denna dator och dess föregångare i snart 4 år utan problem.

Ursprungligen av Stig R:

..., ända tills jag raderade alla filerna i mappen /MobileSync/Backup. Tyvärr tömde jag också papperskorgen. ...

Kör du TimeMachine eller annan backuplösning på din dator? I så fall kan du väl hämta tillbaka de filerna därifrån?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-25 05:40
Ursprungligen av HåkanE:

Kör du TimeMachine eller annan backuplösning på din dator? I så fall kan du väl hämta tillbaka de filerna därifrån?

Normalt kör jag Time Machine, men nu när vi är i stugan är den avstängd. Om ett par veckor är vi tillbaka, då kan jag återskapa de filerna. Men - på forumet hos Apple menade man ju att det var de filerna som vållade problemet. Så Ipaden går nog att lösa, värre med telefonen som aldrig säkerhetskopierats. Det var egentligen den den som var upphovet till här tråden.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-25 05:43

Kan lägga till att rubriken på denna tråd blivit en aning missvisande, egentligen är problemet inte uppdatering utan säkerhetskopiering. Man kan uppdatera utan Itunes men såvitt bekant inte säkerhetskopiera en Iphone.

En tråkig lösning - under tiden du löser detta problem - kan ju vara att punga ut med stålar och köpa extra iCloud-utrymme, tillfälligt. 35 kr/mån tills du fått rätsida på problemet. Klart du ska ha en säkerhetskopia.
Sen kan du nedgradera utrymmet igen, när du på nytt kan kopiera till datorn. Jag gör båda i omgångar för säkerhets skull...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-26 02:34
Ursprungligen av Manglobe:

En tråkig lösning - under tiden du löser detta problem - kan ju vara att punga ut med stålar och köpa extra iCloud-utrymme, tillfälligt. 35 kr/mån tills du fått rätsida på problemet. Klart du ska ha en säkerhetskopia.
Sen kan du nedgradera utrymmet igen, när du på nytt kan kopiera till datorn. Jag gör båda i omgångar för säkerhets skull...

Javisst, det är en (tråkig) lösning. Men mitt nuvarande smalband tillåter inga sådana uppladdningar. När jag uppdaterade paddan till IOS 8.3 fick jag hålla på och försöka i tre dagar. Det blir timeout i nätverket ungefär varje halvtimme. Men nästa vecka kommer jag åter till civilisationen, då.....

Men visst är det ett märkligt fel!?

1
Bevaka tråden