Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP väljer Bang & Olufsen framför Beats

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beats ägs numera av Apple och som ett resultat upphör samarbetet med Hewlett-Packard, som dock har hittat en ny ljudtillverkare som partner.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2015-03-31 12:31

Lite av ett överhypat märke också, men definitivt med större kunskap av bra ljud än beats.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-04-18 14:04

Mest handlar det om vilket klistermärke/logotype HP skall få sätta på sina datorer för att marknadsföra sina produkter och tala om för potentiella köpare att de har ansträngt sig med lite ljudförbättringar, och vad de vill betala för det.

Komponenterna eller ljudet lär knappast bli bättre i sig pga det. För vettigt ljud i datorer så måste du ha ett externt ljudkort (kretsarna i datorerna får av budgetskäl inte kosta mer än någon $) och externa högtalare. Oavsett om det är HP eller Apple, och oavsett hur mycket "fina" klistermärken som sitter på datorn.

Allt du skriver är sant och stämmer...förutom en sak; ljudkorten i en dator sedan många år - åtminstone en Mac (har aldrig haft en PC) - ger ifrån sin utmärkt ljud. Det är förstärkeriet och högtalarna (kalibrerat) det hänger på. Koppla in vilken Mac som helst till ett bra ljudsystem och man har bättre ljud än dom flesta Homo sapiens kan uppfatta
Det var mååååånga år sedan flaskhalsen låg i DA-omvandlare. Idag kan man köpa en utmärkt DA-krets (24-bitar) för en struntsumma. Jag misstänker att det inte finns dåliga DA-omvandlare längre- alla är bra.
Så - det är branding och ENDAST branding det handlar om. Sedan är det ju trots allt högtalarna och rumsakustiken som är 99.999% av "bra ljud". Tyvärr är det så jobbigt (vem orkar akustikanpassa sina lägenheter och lägga 10-50 000 kr på högtalare?)

Jag var förra veckan hemma hos en audiofil som har utmärkt akustik i sitt "lyssningsrum" med fenomenal föratärkare och svindyra högtalare (två sattelit plus subwoofer) - han lirade musik för mig med sin iPad - det lät fruktansvärt bra.

Ursprungligen av omartint:

Mest handlar det om vilket klistermärke/logotype HP skall få sätta på sina datorer för att marknadsföra sina produkter och tala om för potentiella köpare att de har ansträngt sig med lite ljudförbättringar, och vad de vill betala för det.

Komponenterna eller ljudet lär knappast bli bättre i sig pga det. För vettigt ljud i datorer så måste du ha ett externt ljudkort (kretsarna i datorerna får av budgetskäl inte kosta mer än någon $) och externa högtalare. Oavsett om det är HP eller Apple, och oavsett hur mycket "fina" klistermärken som sitter på datorn.

Det är samma ljudkretsar i Mac och andra datorer, ofta från Cirrus Logic/Realtek.
Beats/B&O eller annat i en dator handlar främst om EQ-inställningar (ofta riktigt dåliga sådana om man gillar rent ljud).

Ursprungligen av keptang:

Det är samma ljudkretsar i Mac och andra datorer, ofta från Cirrus Logic/Realtek.

Nej det är inte samma ljudkretsar finns en hel del olika varianter och sen beror ju den slutgiltiga ljudkvalitén på hur man integrerar kretsarna i datorn, finns ju en hel del störningskällor i dom minst sagt.

Ursprungligen av keptang:

Beats/B&O eller annat i en dator handlar främst om EQ-inställningar (ofta riktigt dåliga sådana om man gillar rent ljud).

Gillar man rent ljud så är bärbara datorers inbyggda högtalarsystem kanske inte det man bör lyssna på överhuvudtaget men Beats och B&O's m.fl's ljudsystem i datorer handlar inte bara om Eq utan om att reducera störningar från datorernas inre och få ned resonanser från chassiet etc. och så innefattar deras fix något bättre högtalare och förstärkare än de som sitter i vanliga datorer. Så chansen att få någorlunda rent ljud från en dator är större med Beats B&O Apple etc. inblandat som faktiskt bryr sig om att få så bra ljud som möjligt (sett till kostnad) från en bärbar dator.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-05-01 00:24
Ursprungligen av Demiurgen:

Det var mååååånga år sedan flaskhalsen låg i DA-omvandlare. Idag kan man köpa en utmärkt DA-krets (24-bitar) för en struntsumma. Jag misstänker att det inte finns dåliga DA-omvandlare längre- alla är bra.

Håller med om att det är högtalare och även hörlurar som är den viktigaste komponenten i väljud. För högtalare så är det även kombinationen med rumsakustiken som är mest avgörande.

Dock så är det inte just DA:n som är det största problemet för bärbara som du verkar tro, eller som du tror att andra tror). Det är snarare den analoga förstärkardelen i ljudkorten i bärbara, oavsett Mac eller PC (jag har båda) som håller en klart sämre kvalitet än separata ljudkort som du ansluter med USB.

En annan faktor, förutom bättre förstärkarkretsar, är att du får klart mindre störningar och påverkan ifrån CPU och andra högenergi-alstrande komponenter i datorn, i ett externt ljudkort än vad då har med de inbyggda.

Förutom fördelen med att ha en sak separat avskärmat externt utanför datorn, så är det även så att det är helt andra priskrav, och även av platsskäl många kompromisser, som gör att kvaliteten på ljudkorten och dess förstärkarkretsar, inte får ta samma utrymme i bärbara datorer (plats är premium).

Detta är dock inte så viktigt. De flesta slutkonsumenter som kör med det inbyggda ljudet kanske bara har billiga Apple earbuds och dylikt. Då har detta ingen som helst betydelse.

Det är dock inte heller så stort problem för den professionella användningen då de som slutproducerar och slutmixar musik nästan alltid har ett externt ljudkort till datorn för den kritiska delen av lyssningen (oavsett om det är för avlyssning via monitorhörlurar eller monitorhögtalare).

Själv hör jag viss skillnad i kvalitet och ljudkaraktär även emellan flera av mina olika separata ljudkort till datorn (HRT, Arcam, Beyerdynamic, Focusrite, etc), men då först och främst med mina olika mer eller mindre svårdrivna hörlurar (de är klart känsligare för impedans och faskillnader jämfört med om du använder ytterligare förstärkare som sitter i tex studiomonitorer).

1
Bevaka tråden