Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högt fläktljud

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kommer och går - mest kommer. Har gjort SMC men till ingen nytta. Any ideas anyone?

Kolla i Aktivitetshanteraren om det är en process som ligger och arbetar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-21 15:20

T ex Flash...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-21 17:15
Ursprungligen av Janos Solyom:

Det kommer och går - mest kommer. Har gjort SMC men till ingen nytta. Any ideas anyone?

Åtgärder och lösningar varierar beroende på vad som låter.
Du får ursäkta men min tankeläsningsmaskin är trasig för nuvarande, har du lust att berätta vilken modell du har problem med?

Hurpass fläktarna låter hänger oftast ihop med dess varvtal. Ladda ner iStat menus så ser du vilken fläkt som går på höga varn samt datorns alla temperaturer.

Har du provat ett annat användarkonto?

reboot81

Ursprungligen av Janos Solyom:

Det kommer och går - mest kommer. Har gjort SMC men till ingen nytta. Any ideas anyone?

Tack för bryderi. Min maskin är en antik iMac från 2006. Jag har kollat iStat men har svårt att ladda ner för 10.6-
Vad menar Du med annat användarkonto?

Vad blev resultatet av inlägg #2?

högt fläktljud

Ursprungligen av Megolon:

Kolla i Aktivitetshanteraren om det är en process som ligger och arbetar.

Inget onormalt i Aktivitetshanteraren, nästan allt nollat...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-22 12:15

Och iStat Menu?
Det kan ju vara damm i datorn...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-06 23:12

Fläktarna väsnas mycket med i El Capitain..

Väcker liv i gammal tråd.
Jag har en MacBook Pro Retina 13" från late 2013 med 16GB RAM, 2,8GHz, Intel Core i7, alltså uppmaxad redan vid köpet, och maskinen fungerade fantastiskt ända tills jag uppdaterade till El Capitain.
Jo, datorn är fortfarande snabb och fungerar felfritt, men fläkten sätter igång mycket mer än tidigare.

Det är exakt samma antal flikar jag brukar ha öppna i Chrome, ibland dessutom ganska många om jag kör research och ska kolla på 15-20 sidor på nätet. Men tidigare var det ytterst sällan, inte ens med så många sidor öppna att fläktarna skulle sätta i gång förrän efter kanske 30 min.

Nu är de igång och väsnas ordentligt, har 26 flikar öppna. OK, men det lät inte så mycket tidigare. Jag vill tro att det har något med El Capitain att göra. Det enda nya jag har gjort sedan uppdateringen var att köpa och köra Final Cut Pro X.
Visst Kenjon, det har kanske samlats en del damm i datorn sedan 2013..

@homesick, hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Kanske någon process som "flippat ur" och tar alldeles för mycket resurser efter du lagt in El Capitan?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-07 00:59
Ursprungligen av keptang:

@homesick, hur ser det ut i aktivitetshanteraren? Kanske någon process som "flippat ur" och tar alldeles för mycket resurser efter du lagt in El Capitan?

Nu är jag på 13 flikar öppna i Chrome, stänger av Aktivitetshanteraren och annat, fläktarna hörs tydligt ändå.
Bifogar skärmdumpar....
Men klart, boven är ju Chrome i El Capitain.
Final Cut Pro orsakar fläktväsen bara om jag redigerar mycket på en gång, med två externa HDs igång osv. Men i fall att jag ska jobba med det så är inget annat aktivt i datorn.

Vilka temperaturer ser du på processorn? Kan vara kylpastan som gett upp och behöver ersättas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 11:53

Nu kör jag inte Chrome själv, men det ser väl ut som om Chrome (Helper) tar upp lejonparten av din dators CPU/minnesresurser.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-07 20:47
Ursprungligen av keptang:

Vilka temperaturer ser du på processorn? Kan vara kylpastan som gett upp och behöver ersättas.

Har kollat med smcFanControll under hela dagen och det visade från början 75 grader och 3950rpm på fläkten med 14 flikar öppnade i Chrome och med Evernote också igång. Temperaturen har varierat mellan 55-85 under dagen, fläkten var mellan 2800 - 4000rpm, allt beroende på hur mycket jag hade meckat i Chrome. Öppnar jag flera flikar med YouTube filmer för att se på dem i tur och ordning så flippar fläkten ut ordentligt.
Jag har fortfarande för mig att detta inte hände innan El Capitain.. inte så tydligt i alla fall.

Minimiantal flikar jag behöver öppnade i Chrome är 4 (Gmail-privat, Gmail-företag, Todoist, GoogleCalendar) och då blir temperaturen ca 65-70 grader med fläkten på ca 2800.

Just i denna stund är det väldigt tyst med 71 grader och 2104 rpm. Chrome är igång med 12 flikar samt Evernote och Messages, men jag har nu även öppnat locket på laptopen. Brukar egentligen ha det stängt och köra allt från min 10 år gamla Apple Cinema Display 20". Testade att öppna locket med förhoppning om att fler öppna ytor skulle kyla ned datorn mer effektivt.
Nja, även med locket öppet så ökade temperaturen till 76 grader och fläkten är på 3600rpm efter ca 20 min.

Jag har stängt locket och ska kolla.. Efter ca 30 min så är det 79 grader och 3440 rpm

Fick även tips om att köra SMC reset (bra ledning på Apples supportsidor) och visst är det ett bra tips om att pensla på ny kylpasta nu efter att det har ändå gått två år.
Detta gör jag dock inte själv utan lämnar in hos Bellafix i Hbg, det var de som uppdaterade min 2009 års MB Pro 15" till ElCapitain och SSD HD plus nytt RAM.

Har du provat installera om Chrome helt och hållet?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-08 11:28

Har du adblock och flashblock?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-08 15:58
Ursprungligen av keptang:

Har du provat installera om Chrome helt och hållet?

Njet, men kan göra det i helgen..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-08 16:08
Ursprungligen av mattiL:

Har du adblock och flashblock?

AddBlock Plus är installerat men inte Flashblock, utan jag ställde in i Settings att Chrome ska fråga innan det körs Flash.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-09 23:04
Ursprungligen av keptang:

Har du provat installera om Chrome helt och hållet?

Nu är Chrome jättesnällt, kolla i skärmdumpen, utan att använda Apple Cinema Display, sitter med laptopen i knät med exemplarisk temperatur och tyst fläkt, trots hela 24 öppna flikar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-10 00:03
Ursprungligen av homesick:

Nu är Chrome jättesnällt, kolla i skärmdumpen, utan att använda Apple Cinema Display, sitter med laptopen i knät med exemplarisk temperatur och tyst fläkt, trots hela 24 öppna flikar.

Dagens webbläsare klarar många flikar, jag kör aldrig färre än 50 på Firefox och det funkar fint. Men, det räcker att en flik/sida går bananas med tex Flash så går fläkten igång. Sen skiljer det sig rejält mellan olika sidor hur resurskrävande de är.

Ursprungligen av homesick:

Nu är Chrome jättesnällt, kolla i skärmdumpen, utan att använda Apple Cinema Display, sitter med laptopen i knät med exemplarisk temperatur och tyst fläkt, trots hela 24 öppna flikar.

Trevligt att det ordnade sig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-10 15:41
Ursprungligen av keptang:

Trevligt att det ordnade sig.

Ännu bättre, jag tror att boven var Flash (som var nämnt ovan..) så när jag avaktiverade i inställningarna i Chrome - och valde att godkänna själv innan något spelas upp, nu är det lika många flikar igång, Apple Cinema display, Evernote och det är tyst och fint.
Tempen är 49C och fläkten snurrar i 1295rpm.
Nu har jag valt att inte installera om Chrome, ingen anledning egentligen.

1
Bevaka tråden