Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda dig mot malware

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är lätt att drabbas av, men kan vara ett gissel att bli av med. Malware i olika former kan vara allt från lätt irriterande till direkt skadligt för dina data. I den här artikeln hjälper 99mac dig att reda ut begreppen, men framför allt får du veta hur du skyddar dig.

Läs hela artikeln här

En fundering, har läst mängder av artiklar och foruminlägg runt om på olika ställen och ingen klar bild blir det... om jag har en airport extreme (på apple's sida står det "innehåller brandvägg så du kan surfa säkert") om jag nu har alla mina datorer bakom en hårdvarubrandvägg i form av en AE, behöver man då aktivera OS X brandvägg? Eller skapar man sig bara problem med dubbla brandväggar? Något som dykt upp när jag provat att ha OS X brandvägg igång är att brandväggen frågar om iTunes får ta emot inkommande trafik, och det frågar den varje gång iTunes startas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-15 21:20

Jag har inte min påslagen, tycker att det är både hängslen och livrem. Beror på hur paranoid man är
Har man mycket port forwarding kan det kanske vara idé på de andra maskinerna. Annars räcker det nog med routerns NATfunktion.

Jag har min på eftersom jag ofta använder wifi på hotell etc.

Det som Apple menar är att att om du använder NAT, vilket du inte nödvändigtvis gör, så använder du en intern IP-serie lokalt medan AirPorten delar er publika IP-adress utåt. Inifrån nätverket kan ni ansluta utåt men utifrån ser man bara AirPorten och kan inte ansluta direkt till datorer som finns innanför den. I så fall spelar det inte så stor roll om du har tjänster igång lokalt, ingen kan ansluta till din dator utifrån nätverket och försöka ta sig in för de kommer inte förbi AirPorten.

Om du inte har några tjänster igång (afp, nfs, ssh o.s.v.) så spelar det ingen större roll om du har OS Xs brandvägg igång eller inte. Om du ändå inte har något som lyssnar efter nätverkstrafik så är det ändå ingen som kan ta sig in den vägen.

ja ska man släpa mig sig datorn då är det en annan femma, men hemma utan att ha öppnat upp några portar i AE känns det lite som att man inte behöver vara hur paranoid som helst.... tycker att airdrop och airplay med mera fungerar bättre utan mjukvarubrandväggar mellan maskinerna.

Ursprungligen av McDarwin:

Det som Apple menar är att att om du använder NAT, vilket du inte nödvändigtvis gör, så använder du en intern IP-serie lokalt medan AirPorten delar er publika IP-adress utåt. Inifrån nätverket kan ni ansluta utåt men utifrån ser man bara AirPorten och kan inte ansluta direkt till datorer som finns innanför den. I så fall spelar det inte så stor roll om du har tjänster igång lokalt, ingen kan ansluta till din dator utifrån nätverket och försöka ta sig in för de kommer inte förbi AirPorten.

Om du inte har några tjänster igång (afp, nfs, ssh o.s.v.) så spelar det ingen större roll om du har OS Xs brandvägg igång eller inte. Om du ändå inte har något som lyssnar efter nätverkstrafik så är det ändå ingen som kan ta sig in den vägen.

En ypperlig beskrivning! tackar för den, och ja jag har NAT på, kör osx server på en gammal iMac och den rapporterar att inga tjänster tillgängliga från internet, så jag tror jag är hyfsat "safe" sen är jag så pass paranoid att avast antivirus är igång på datorerna här hemma, kanske är överkurs men funkar för mig

1
Bevaka tråden