Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort betalapp?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-01-05 20:02

Hej,

Om jag beslutar att lägga ut en betalapp i appstore som för mig kostar pengar.
Hur fungerar det sedan om man blir tvungen att ta bort appen från app store?

Det är bara att ta bort den. Men jag förstår inte vad du menar? Det kostar ingenting att lägga ut en App i Apples App Store.

  • Medlem
  • 2015-01-05 20:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är bara att ta bort den. Men jag förstår inte vad du menar? Det kostar ingenting att lägga ut en App i Apples App Store.

Jag menar om min app använder ett API som jag behöver betala för. Om jag sedan av någon anledning inte har råd att betala APIet och måste lägga ner appen. Är det bara att ta bort den då? Även om användare har köpt appen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-05 20:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kostar ingenting att lägga ut en App i Apples App Store.

Inte per app, nej, men man måste vara betalande medlem i Apples Developer-program, vilket kostar 700:- per år.

Ursprungligen av Thed:

Jag menar om min app använder ett API som jag behöver betala för. Om jag sedan av någon anledning inte har råd att betala APIet och måste lägga ner appen. Är det bara att ta bort den då? Även om användare har köpt appen?

Du kan alltid ta bort den från App Store oavsett anledning. Den avinstalleras dock inte automatiskt. Förhoppningsvis har du dock redan bra logik i ditt program som hanterar situationen att API-anropen inte fungerar.

För att göra situationen mycket bättre för användarna skulle du kunna tillhandahålla källkoden till programmet under en fri licens. Det kan ju t. ex. hända att någon annan vill och kan utveckla programmet vidare även om du inte gör det.

  • Medlem
  • 2015-01-05 21:25
Ursprungligen av Vassius:

Inte per app, nej, men man måste vara betalande medlem i Apples Developer-program, vilket kostar 700:- per år.

999:- per år.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-01-05 21:47
Ursprungligen av Ljung:

999:- per år.

Har de höjt? Jag betalade runt 700:- i början av 2014.

  • Medlem
  • 2015-01-05 22:21
Ursprungligen av Vassius:

Har de höjt? Jag betalade runt 700:- i början av 2014.

Det var då. Nu kostar det 999:- vilket förstås är en skitsumma om man är en seriös utvecklare.

Men Apple och valutakurser är en historia för sig. Tragik? Komik? Välj själv

Ursprungligen av McDarwin:

Du kan alltid ta bort den från App Store oavsett anledning. Den avinstalleras dock inte automatiskt. Förhoppningsvis har du dock redan bra logik i ditt program som hanterar situationen att API-anropen inte fungerar.

För att göra situationen mycket bättre för användarna skulle du kunna tillhandahålla källkoden till programmet under en fri licens. Det kan ju t. ex. hända att någon annan vill och kan utveckla programmet vidare även om du inte gör det.

Om han kan hantera situationen så att han får en fungerande app utan betal-API:t så lär han väl inte behöva API:t över huvudtaget?

Om det inte rör sig om någon form av online server nättjänst som han använder så finns det ingen anledning att tro att redan installerade APP-instanser ska sluta fungera bara för att han drar tillbaka sin app från app-store - eller?

Ursprungligen av Ljung:

Det var då. Nu kostar det 999:- vilket förstås är en skitsumma om man är en seriös utvecklare.

Men Apple och valutakurser är en historia för sig. Tragik? Komik? Välj själv

Är det inte $99 för att ansluta sig? Du betalar väl i dollar? Nu var det ett par år sedan som jag var ansluten men jag har för mig att det var så.

  • Medlem
  • 2015-01-05 23:41
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det inte $99 för att ansluta sig? Du betalar väl i dollar? Nu var det ett par år sedan som jag var ansluten men jag har för mig att det var så.

Nu är det ju bara att gå in på developer.apple.com och sedan gå vidare för att kolla priset.

Och så var det där med Apple och valutakurser

Ursprungligen av Ljung:

Nu är det ju bara att gå in på developer.apple.com och sedan gå vidare för att kolla priset.

Och så var det där med Apple och valutakurser

Jag gjorde det redan innan min fråga och det står $99. När ändrar de detta till SEK? Jag har inte tänkt att köra hela registreringsprocessen bara för att se efter.

Ursprungligen av Thed:

Jag menar om min app använder ett API som jag behöver betala för. Om jag sedan av någon anledning inte har råd att betala APIet och måste lägga ner appen. Är det bara att ta bort den då? Även om användare har köpt appen?

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan: Appen kan du alltid ta bort - det som händer är att den inte längre går att ladda ner men de som redan har laddat ner den (och sparat en backupkopia) kan fortsätta att använda den (såvida du inte använder dig av någon serverfunktionalitet som försvinner samtidigt som du tar bort appen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-06 09:43
Ursprungligen av IngoX:

Tack för svar i klartext!

1
Bevaka tråden